Puzzel Puzzels
Kjell1806
Artikelen: 0

Condensator berekenen

Hallo beste mensen. Ik heb over een paar weken examen in spanningsverliezen. En weet niet precies hoe ik deze opgave moet oplossen. Ik heb geprobeerd aan mijn leraar te vragen maar hij wil er verder niks over loslaten aangezien we zoiets op ons examen krijgen. Kan me iemand helpen deze opgave te maken zodat ik het zelf beter kan begrijpen? Zo ja ik sta voor altijd bij jou in het krijt. Ik hoop dat iemand reageert/de opgave voor me kan maken voor 2 november.

Hartelijk dank voor jullie hulp!
image
image 347 keer bekeken

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Olof Bosma
Moderator

Re: Condensator berekenen

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in Huiswerk en Practica en is daarom verplaatst.

Op punt H staat een wisselspanning van 50 Hz met een spanning die niet duidelijk is: 400 V of 230 V. Maar aangezien alle onderdelen in VA of vermogen zijn gespecificeerd is dat in dit geval geen probleem. We noemen de spanning V.
De stroom bij punt X1 bedraagt IX1 = 130000 / V ampère. De belasting is capacitief bij een cosφ = 0,9. 
Dat betekent dat de effectieve stroom Ieff = 0,9 . 130000 / V ampère.
De blinde stroom bedraagt dan IX1blind = √(1-0,92) . 130000 / V = 0,436 . 130000 / V ampère.
Dan X2.
Hier wordt 190 kW getrokken bij een cosφ van 0,6. 
De opgenomen stroom is dus IX2 = 190000 / (0,6 . V).
De blinde stroom bedaagt dan IX2blind = √(1-0,62) . 190000 / (0,6 . V) = 0,8 . 190000 / (0,6 . V) ampère.

De blinde stroom bij X1 is capacitief, de stroom bij X2 is inductief, dus deze blinde stromen zijn 180º uit fase. Zij verminderen elkaar daardoor; het verschil tussen deze stromen vormt de totale blinde stroom. Deze stroom is inductief want de blinde stroom door X2 is het grootst.

Deze stroom moet worden opgeheven door condensatorbatterijen. Zo te zien in jouw verhaal doen die 5 kVA.
De stroom per batterij bedraagt dan Icap = 5000 / V ampère.
Nu is het dus een kwestie van tellen hoeveel batterijen er nodig zijn om deze stroom net niet helemaal op te heffen.
Hierbij valt V eruit en daarom is de waarde daarvan voor dit vraagstuk niet van belang.
dat wel natuurlijk
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Kjell1806

Ik heb nog een opgave wat iets makkelijker lijkt voor de meeste maar is snap er niet erg veel van. Wie wil zo vriendelijk willen zijn om deze voor me te maken?

Spanning is 400V

Alvast bedankt voor mijn helper!!
image
image 325 keer bekeken
Drieske

Opmerking moderator

En wat heb je zelf al geprobeerd? Bovendien is het niet de bedoeling om verschillende vragen in 1 topic te stellen (laat staan ze hier te stellen én in een ander topic). De tweede vraag kan hier worden verdergezet: http://sciencetalk.nl/forum/index.php/topic/197245-spanningsverliezen/
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

ads

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

klazon
Pluimdrager

Het is ook niet handig om dezelfde vraag in 2 topics te stellen. In het andere topic heb ik al een reactie gegeven.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!