Thiazidediuretica als hydrochloorthiazide of chloortalidon remmen de natrium-chloride symporter (luminaal) in de distale tubule. Dit leidt tot een verlaging van de natrium- en chloridespiegels in het bloed. Echter heb ik een probleem bij het goed interpreteren van de relatie met de kaliumspiegel.
Er zijn twee belangrijke mechanismen in de distale tubule die betrokken zijn bij het (basolaterale) K+-transport:
(1) Primair actieve transporter waarbij natrium (3Na+) het bloed in wordt gepompt en kalium (2K+) eruit.
(2) Co-transport carrier K+/Cl- (basolateraal richting bloed)
Daarnaast zijn er nog een kaliumkanaal luminaal en chloridekanaal basolateraal. Dit zijn waarschijnlijk de hoofdwegen.
Nu stel ik het me als volgt voor: de luminale Na/Cl cotransporter wordt geremd. Transporter (1) zal hierdoor niet meer kunnen werken. Immers is er geen uitwisseling van 3Na meer mogelijk tegen 2K, hierdoor zou ik zeggen dat de kaliumspiegel zal gaan stijgen. Daarnaast werkt transporter (2) ook niet. Er zal namelijk geen Cl- zijn waarmee kalium naar het bloed zou kunnen getransporteerd worden.
Toch is het bekend van thaizidediuretica dat ze hypokaliëmie kunnen veroorzaken. Echter lukt het mij niet om dit op basis van de voor mij bekende transporter te verklaren. Zie ik iets over het hoofd of heb ik het totaal bij het verkeerde eind? Of heeft het iets te maken met de stappen voor de distale tubulus?
Ik hoop dat iemand mij een stapje in de goede richting kan sturen.
Puzzels