Puzzel Puzzels
Dipdub
Artikelen: 0

Werkstuk alcohol

Hallo mensen van wetenschapsforum!  :)
Ik ben een werkstuk aan het schrijven over alcohol en heb zojuist een hoofdstuk over de stofklasse alcohol afgetyped. Ik heb wat informatie opgezocht en gecombineerd met dingen die ik wist, maar dingen die ik weet zijn soms niet helemaal correct. Kunnen jullie eventjes kijken of ik het goed begrepen (en opgescheven) heb? (gaat niet zo zeer om spelling, dat kijk ik aan het eind nog wel na)

Alvast bedankt!

Code: Selecteer alles

In scheikunde is de term alcohol een stofklasse. Een alcohol is een substantie waar een Hydroxylgroep vast zin aan een koolwaterstof. (De Hydroxylgroep is een functionele groep (Een groep specifieke atomen in een molecuul) die bestaat uit een waterstofatoom met een covalente bond tussen een zuurstofatoom. (De elektronen worden gedeeld tussen deze twee atomen))(Een koolwaterstof is een stof die alleen uit koolstof- en waterstofatomen bestaat) 

De stofklasse alcohol is onderverdeeld in drie groepen: Primaire, Secondaire en Tertiaire alcoholen. Hetgeen dat bepaald tot welke groep een alcohol behoord heeft te maken met hoeveel koolstofatomen een bond vormen met de koolstofatoom die een bond vormt met de Hydroxylgroep. Een primaire alcohol heeft maximaal één koolstofatoom dat een bond vormt met de koolstofatoom die een bond vormt met de Hydroxylgroep. Bij een secondaire alcohol heeft deze koolstofatoom met twee andere koolstofatomen een bond en bij een tertiaire drie. *Sigh*
Mvg,
Dipdub

ads

Steun Sciencetalk Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 80 stuks voor volwassenen - Alcohol Markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

Kravitz

Re: Werkstuk alcohol

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het forum voor huiswerk en practica en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

WendyTje

Het ziet ernaar uit dat je het lekker vanuit het engels letterlijk hebt vertaald, een "bond" is in het nederlands in ieder geval gewoon een binding, of verbinding.
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one
physicalattraction
Moderator

Kun je het normaal posten. Alles op een regel en scrollen naar rechts leest niet zo lekker. Ook heb je haakjes in haakjes in haakjes verwerkt. Dat leest ook niet lekker. Als wat tussen haakjes staat belangrijk is, dan haal de haakjes weg. Als wat tussen haakjes staat niet belangrijk is, dan haal de hele zin weg.
Dipdub

WendyTje schreef: Het ziet ernaar uit dat je het lekker vanuit het engels letterlijk hebt vertaald, een "bond" is in het nederlands in ieder geval gewoon een binding, of verbinding.
Ik heb inderdaad een stukje uit het engels vertaald, ik ben niet zo goed in Nederlands en tja dan krijg je dat  :roll:

physicalattraction schreef: Kun je het normaal posten. Alles op een regel en scrollen naar rechts leest niet zo lekker. Ook heb je haakjes in haakjes in haakjes verwerkt. Dat leest ook niet lekker. Als wat tussen haakjes staat belangrijk is, dan haal de haakjes weg. Als wat tussen haakjes staat niet belangrijk is, dan haal de hele zin weg.

Ik heb nu dit:

In scheikunde is de term alcohol een stofklasse. Een alcohol is een stof waar een Hydroxylgroep vast zin aan een koolwaterstof. De Hydroxylgroep is een functionele groep (Een groep specifieke atomen in een molecuul) die bestaat uit een waterstofatoom met een covalente binding tussen een zuurstofatoom. (De elektronen worden gedeeld tussen deze twee atomen)
Een koolwaterstof is een stof die alleen uit koolstof- en waterstofatomen bestaat.

De stofklasse alcohol is onderverdeeld in drie groepen: Primaire, Secondaire en Tertiaire alcoholen. Hetgeen dat bepaald tot welke groep een alcohol behoord heeft te maken met hoeveel koolstofatomen verbindingen vormen met de koolstofatoom die een binding heeft met de Hydroxylgroep. Een primaire alcohol heeft maximaal één koolstofatoom dat een verbinding heeft met de koolstofatoom die een binding vormt met de Hydroxylgroep. Bij een secondaire alcohol heeft deze koolstofatoom met twee andere koolstofatomen een binding en bij een tertiaire drie.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Fuzzwood

Nu ben je nog steeds zinnen aan het nesten. Probeer eens het volgende:

De hydroxylfunctie is een groep specifieke atomen in een molecuul. Deze functionele groep bestaat uit een zuurstofatoom waar een waterstofatoom covalent aan gebonden is. De elektronen die deel uit maken van deze binding worden tussen beide atomen gedeeld.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!