Ik ben een werkstuk aan het schrijven over alcohol en heb zojuist een hoofdstuk over de stofklasse alcohol afgetyped. Ik heb wat informatie opgezocht en gecombineerd met dingen die ik wist, maar dingen die ik weet zijn soms niet helemaal correct. Kunnen jullie eventjes kijken of ik het goed begrepen (en opgescheven) heb? (gaat niet zo zeer om spelling, dat kijk ik aan het eind nog wel na)
Alvast bedankt!
Code: Selecteer alles
In scheikunde is de term alcohol een stofklasse. Een alcohol is een substantie waar een Hydroxylgroep vast zin aan een koolwaterstof. (De Hydroxylgroep is een functionele groep (Een groep specifieke atomen in een molecuul) die bestaat uit een waterstofatoom met een covalente bond tussen een zuurstofatoom. (De elektronen worden gedeeld tussen deze twee atomen))(Een koolwaterstof is een stof die alleen uit koolstof- en waterstofatomen bestaat)
De stofklasse alcohol is onderverdeeld in drie groepen: Primaire, Secondaire en Tertiaire alcoholen. Hetgeen dat bepaald tot welke groep een alcohol behoord heeft te maken met hoeveel koolstofatomen een bond vormen met de koolstofatoom die een bond vormt met de Hydroxylgroep. Een primaire alcohol heeft maximaal één koolstofatoom dat een bond vormt met de koolstofatoom die een bond vormt met de Hydroxylgroep. Bij een secondaire alcohol heeft deze koolstofatoom met twee andere koolstofatomen een bond en bij een tertiaire drie. *Sigh*
Dipdub
Puzzels