Wat is volgens jullie de beste staatsvorm? Elke staatsvorm heeft zo zijn zwakke en sterke kanten, hoeveel waarde die hebben is altijd persoonlijk. Waar ik wel benieuwd naar zou zijn: Zou het communisme bijvoorbeeld ook gefaald hebben zonder boycots, met de huidige techniek, met minder corruptie in een land dat al een sterke economische basis zou hebben? Met andere woorden: Als het nu een sterke globale invloed zou hebben, zoals bij het huidige kapitalisme het geval is?
En is democratie wel zo geweldig als in het Westen wordt aangenomen? Tuurlijk wegen de voordelen zo goed als zeker op tegen de nadelen, maar worden de nadelen niet onderschat? Presentatie wordt bij de massa tegenwoordig zwaarder gewogen dan inhoud, terwijl je complexe economische en persoonlijke situaties natuurlijk niet kunt bestrijden met charisma. Ook zijn partijen die gekozen worden vrijwel alleen maar bezig met scoren op de korte termijn om maar herkozen te worden, waardoor er niet of nauwelijks financiele voorbereidingen zijn op periodes van vergrijzing e.d. Aan de andere kant, dictaturen blinken ook niet bepaald uit in langetermijn visies natuurlijk.
Zelf heb ik geen sterke politieke voorkeur, maar ik heb het meeste vertrouwen in partijen als PvdA, D66 en VVD. Ik ben geen tegenstander van het liberalisme, daarvoor vind ik die stroming te egocentrisch, ieder voor zich, terwijl de mens juist een soort 'roedeldier' is. De mensheid heeft alleen kunnen overleven door elkaar te helpen en samen te werken, in de natuur kan de mens het normaal gesproken niet overleven als individu. Liberalisme werkt vooral in het voordeel van grote bedrijven en de allerrijksten, in Amerika is bijvoorbeeld genoeg welvaart om de armoede van de massa (die veel grootschaliger is dan in Europa) op te lossen. Veel mensen die daar 60 uur in de week werken en ook nog hun kinderen moeten opvoeden krijgen daar als beloning een hongerloontje voor waar niet van rond te komen is (terwijl dit onnodig is). Enorme verschillen tussen arm en rijk blijken niet nodig te zijn om mensen te motiveren, daar zijn o.a. Nederland, de welvarende Scandinavische landen en Zwitserland/Oostenrijk wel het bewijs van.
Confessionele- en fascistische stromingen zijn veelal gebaseerd op dogma's, haat en geloof zonder logische verklaringen of onderbouwingen en vallen daarom voor mij sowieso af.
Puzzels