Goedendag,
ik vermoed / verwacht een verband te vinden tussen:
- jaartallen
- priemgetallen
- oorlogen.
Het verband is dan dat: wanneer er bij een bepaalde jaartelling die wordt aangehouden in een bepaalde periode relatief weinig priemgetallen zijn, zijn er in de periode meer oorlogen, en/of zijn ze heviger.
Dit geldt dus ongeacht welke jaartelling er wordt aangehouden. Wanneer de landen die de christelijke telling aanhouden weinig priems tegenkomen, en zij die de islamitische telling aanhouden veel priems tegen komen, zal het dus in de westerse wereld betrekkeling onrustig zijn en in de islamitische wereld juist rustig.
In eerste instantie ga ik nu uit van oorlogen (maar ook ernstige crisissen), oftewel negatieve energie, dit voornamelijk omdat dit vrij tastbaar is. Maar andersom zal het vermoedelijk ook werken, hiermee bedoel ik dus, dat in een periode waar veel priemgetallen zitten de beschaving zich sneller zal ontwikkeling dan in een periode waarin weinig priemgetallen zitten. Rond de jaren 90 was er een vrij grote priemdichtheid, en zoals bekend hebben we als mensheid toendertijd ook weer een hele nieuwe stap gemaakt, namelijk die van technologie/computers enz. Maar okay, dit is van een lager niveau.
Mijn grootste probleem zit hem op dit moment in het volgende: het definieren van de jaartelling is geen probleem. Het definieren van priemgetallen ook niet. Maar het definieren van de 'oorlogsintensiteit' is wat ingewewikkelder. De westerse wereld is vrijwel altijd in oorlog, maar zolang dat ver van de grens is hebben wij er weinig last van. Bovendien zijn er ook oorlogen zoals de 80jarige oorlog, die weliswaar 80 jaar duurt, maar volgens mij helemaal niet zo intens is geweest en ook jaren stil heeft gelegen. Je zou als indicator wellicht een aantal doden kunnen tellen, maar ook dit is denk ik te kort door de bocht, omdat er in tijden van onderdrukking helemaal niet zoveel doden hoeven te vallen en het toch een grote impact kan hebben op mensen.
Daarom ben ik benieuwd hoe jullie de negatieve invloed van een oorlog in een getal zouden uitdrukken. is dit al eens (op een serieuse manier) geprobeerd?
Puzzels