Hallo.
Als ik loop, krijg ik het niet warm, en heb ik nauwelijks last van zweet.
Maar, eenmaal ik (meteen) stop met lopen, komt het allemaal wel in 1 keer, een heleboel zweet en warmte. Hoe komt dit? Kan je dit voorkomen?
Ik moet bekennen dat ik dat bij mijzelf niet ken. Tijdens lopen geen last, na het lopen wel last. Als ik hardloop begin ik aardig te zweten. Na het lopen gaat het zweten een tijdje door en wordt het uiteindelijk minder.druipertje schreef: ↑zo 19 aug 2012, 16:58
Ik denk dat convectie wel degelijk een hoop verklaart. Als je hardloopt gaat er een wind langs je lichaam. Dat zorgt ervoor dat je warmte sneller wordt afgevoerd. Het zweet dat je produceert verdampt sneller en koelt je lichaam. Op het moment dat je stopt, moet de warmte nog steeds afgevoerd worden, maar is de snelheid waarmee je zweet wordt afgevoerd trager. Het is denk ik dus niet zo dat je minder zweet tijdens het lopen, mar het zweet verdampt sneller waardoor je het minder merkt.
Hetzelfde heb je bij vochtig weer, het zweet verdampt minder snel. Het gevolg is dat je lichaam nog meer gat zweten om de warmte af te voeren.
Heb je dit getoetst met wandelingen van allerlei verschillende lengtes?Stekelbaarske schreef: ↑zo 19 aug 2012, 13:08
Hallo.
Als ik loop, krijg ik het niet warm, en heb ik nauwelijks last van zweet.
Maar, eenmaal ik (meteen) stop met lopen, komt het allemaal wel in 1 keer, een heleboel zweet en warmte. Hoe komt dit? Kan je dit voorkomen?
Dit kan ik bevestigen voor wielrennen. Als je flink doortrapt heb je niet snel last van zweet, maar als je bij een kruispunt bijvoorbeeld even moet wachten krijg je het gevoel dat je 'ontploft'. Zodra je weer verder rijdt, is het weer over.druipertje schreef: ↑zo 19 aug 2012, 16:58
Ik denk dat convectie wel degelijk een hoop verklaart. Als je hardloopt gaat er een wind langs je lichaam. Dat zorgt ervoor dat je warmte sneller wordt afgevoerd. Het zweet dat je produceert verdampt sneller en koelt je lichaam. Op het moment dat je stopt, moet de warmte nog steeds afgevoerd worden, maar is de snelheid waarmee je zweet wordt afgevoerd trager.
In België betekent 'lopen' meestal 'rennen'. De trage variant wordt meestal benoemd als 'gaan', 'wandelen' of 'stappen'.anusthesist schreef: ↑zo 19 aug 2012, 17:34
Bovendien dacht ik dat TS lopen bedoelde, niet hardlopen.
Inderdaad. Ik vermoed dat hier de crux zit:ZVdP schreef: ↑za 25 aug 2012, 02:20
Ik betwijfel dat het enkel perceptie is. Na een wandeling tussen Parc en Botanique in Brussel, niet ver maar ook niet te kort, zou ik een nat hemd wel opmerken, zeker omdat ik het effect al meerdere keren heb vastgesteld en er op gelet heb.
Je lichaam is niet meteen koel op het moment dat je stopt met de inspanning. Het zweet moet dus nog steeds zijn werk doen, maar wordt nu niet meer zo snel afgevoerd door convectie als tijdens de beweging.druipertje schreef: ↑zo 19 aug 2012, 16:58
Als je hardloopt gaat er een wind langs je lichaam. Dat zorgt ervoor dat je warmte sneller wordt afgevoerd. Het zweet dat je produceert verdampt sneller en koelt je lichaam. Op het moment dat je stopt, moet de warmte nog steeds afgevoerd worden, maar is de snelheid waarmee je zweet wordt afgevoerd trager.
Wat wel interessant blijft: Zweet je tijdens dan nazweten harder dan tijdens de inspanning?Wimpie44 schreef: ↑vr 07 dec 2012, 14:32
Herhaal je deze inspanning op een ergometer, dan is er geen sprake van wind die voor koeling zorgt. Je ervaart dat het lijf op een gegeven moment warm wordt en dat je kleding nat wordt. Ga je door met de inspanning (en die kan dan zelfs nog omhoog) dan wordt het lijf steeds warmer en het zweten wordt sterker. Stop je de inspanning, dan blijf je nog flink nazweten.