Het zuurstof atoom is een klein beetje negatief en het middelste koolstof atoom is een klein beetje positief, omdat zuurstof een grotere electronegativiteit heeft. Positief en negatief trekken elkaar aan, dus het zuurstof atoom van het ene aceton molecuul trekt een koolstof atoom van het andere aceton molecuul aan. Deze aantrekkingskracht is zo groot dat aceton een vloeistof is.