De titel zegt het al: wat voor stommiteiten heb je wel eens begaan op het lab? En dan bedoel ik niet "ik heb carbonaat verwisseld met bicarbonaat" oid...
Ik zal een aftrapje geven.
Tijdens een 8 weken durend onderzoeksproject heb ik het eens voor elkaar gekregen om een stikstofdewar te laten stuiteren...
Ik gebruikte toen vloeibare stikstof, en die moest 1x per week weer aangevuld worden. Dat wordt vervoerd in een zogeheten dewar, zeg maar een buitenmaatse thermoskan. Die dingen waren nogal zwaar, en ik moest naar een andere verdieping om hem te vullen, dus stond hij op een karretje en gebruikte ik de lift. En toen zag ik een door werklui over de grond gelegde stroomkabel over het hoofd... het karretje bleef haken en de dewar viel op de grond. Nou is zo'n dewar dus van metaal, maar het glas aan de binnenkant is nogal breekbaar, en werd dan ook prompt getransformeerd in een regen van splinters. En alle vloeibare stikstof natuurlijk ook mee. Een stel economiestudenten die langs liepen wisten niet hoe snel ze moesten maken dat ze wegkwamen :-k , opgejaagd door de deken van verdampend N2, kennelijk denkend dat ik met sarin aan het gooien was.
Er heeft nog lange tijd een prachtige scheur in het vloerzeil gezeten door de extreme temperatuurschok. En nu zit er een prachtig nieuwe stuk zeil met een afwijkende kleur.
Mijn begeleider vond het wel mooi, hij had eindelijk goede reden om een nieuwe, kleinere en handzamere dewar te kopen. Alleen dat die dingen 500 euro kostten, was minder voor mijn schuldgevoel....
Puzzels