Puzzel Puzzels
JWvdVeer
Artikelen: 0
Berichten: 1.116
Lid geworden op: wo 20 mei 2009, 09:36

Begin van de jaartelling

Discussie afgesplitst vanuit dit topic.

Ligt er aan wat je als referentie neemt. Wanneer start een eeuw en wanneer eindigt deze? Is het eerste jaar in onze jaartelling het jaar 0 of het jaar 1?

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

kee
Artikelen: 0
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 15 aug 2007, 23:51

Re: Begin van de jaartelling

Dat is het jaar 1, het is dan ook het eerste jaar. Het jaar 0 bestaat niet. Voor het jaar 1 komt het eerste jaar voor Christus, en dat is het jaar -1.

edit: Het is blijkbaar toch iets genuanceerder http://nl.wikipedia.org/wiki/0_(jaar), maar 'officieel' begint de 21e eeuw pas met het jaar 2001.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

JWvdVeer
Artikelen: 0
Berichten: 1.116
Lid geworden op: wo 20 mei 2009, 09:36

Re: Begin van de jaartelling

Bronvermelding?

ads

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

kee
Artikelen: 0
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 15 aug 2007, 23:51

Re: Begin van de jaartelling

Zie edit hoger. In de eeuwen ervoor werd ook altijd de overgang gevierd op 1 januari 1901 / 1801. Aan de andere kant, als iedereen collectief beslist om het anders te doen... Nu het is wel vrij algemeen zo aanvaard en bekend om te beginnen met het jaar 1 (is logischer als je aan 'tellen' denkt, en ik heb het zelf nooit anders geweten, de viering van het jaar 2000 als nieuw millennium werd (bij ons thuis toch) gewoon als de viering door de 'commerce' van de 2 vooraan als gevolg van de komst van het nieuwe millennium het jaar daarop beschouwd, dus 'fout' kan je dat niet noemen, want het klopt dat het met de komst van een nieuw millennium te maken heeft). Idem voor decennia. Enkel astronomen hanteren om gemakkelijker te kunnen werken blijkbaar een jaar 0000, dat dan wel 1 voor Christus is. Een opdeling in decennia en eeuwen is daar echter niet echt relevant veronderstel ik. Ander voorbeeld: in de weerkunde rekent men ook met decennia lopende van ...1 tot en met ..10. Voor geschiedkundigen zal wel hetzelfde gelden denk ik. Mijn kinderlijke telintuïtie noemt 1-10 liever het eerste tiental en 11-20 het tweede tiental dan 0-9 en 10-19.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!