JWvdVeer schreef:Wat mij altijd weer opvalt wanneer ik foto's gemaakt heb is dat mensen hun eigen foto vaak zo negatief beoordelen terwijl anderen die foto dan juist weer leuk vinden en ze de foto's van anderen in vrijwel dezelfde setting ook leuk vinden. Daarnaast heb ik het idee dat dit bij vrouwen meer voorkomt dan bij mannen.
Is dit typisch een vorm van sociaal omhoog vergelijken? Wat zou de motivatie of het voordeel zijn van het negatief beoordelen van de eigen foto?
Ik denk dat het zoiets is/ kan zijn:
Wat is er het belangrijkste voor de mens om zich goed te voelen? Een positief
zelfbeeld en een positieve
zelfwaardering.
In onze maatschappij is het nog steeds belangrijker voor een vrouw dan voor een man om mooi en aantrekkelijk te zijn. Dit laatste helpt dus, voor die vrouw, om een positief zelfbeeld/ zelfwaardering op te bouwen.
Een foto van jezelf bekijken is sowieso al ietwat confronterend, aangezien we onszelf maar zelden zo te zien krijgen, tenzij als we in de spiegel kijken of naar onze eigen foto's kijken.
- Een vrouw die dan in haar achterhoofd onbewust het schoonheidsideaal meedraagt, zal dan ook eerder de onvolmaaktheden van haar uiterlijk zijn dan haar mooie uiterlijke kenmerken, net omdat ze meer gefixeerd is dan een man op dat uiterlijk en op mooi zijn. En aangezien 1 onvolmaaktheid genoeg is om jezelf als onvolmaakt te beoordelen, zal ze zichzelf veel vaker als negatief beoordelen dan dat een man of dan anderen dit doen.
- Verder kan men kritiek van anderen als het ware voor zijn door zelf al aan te geven dat het geen mooie foto is. Dan kan je tenminste al niet meer te horen krijgen van de ander dat zij er lelijk opstaat. Zo bescherm je jouw zelfbeeld al een beetje tegen negatieve invloeden van
buitenaf.
- Tezelfdertijd geef je in dit geval ook de boodschap aan de ander dat het om een lelijke
foto gaat, waarmee je niets hoeft te zeggen over hoe lelijk of mooi je in 't echt wel bent. Zoiets van:
'hier sta ik niet goed op, het kan echter beter hoor!'
- Een andere reden zou volgens mij inderdaad kunnen zijn dat door vooraf al aan te geven dat het om een lelijke foto gaat (en hierbij desnoods wat te overdrijven) de kans iets groter wordt dat de ander dit zal ontkennen (cfr. wat 'In physics I trust' al aanhaalde). En dan krijgt jouw zelfbeeld natuurlijk weer een extra positief tintje.
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-