Puzzel Puzzels
vanbo007
Artikelen: 0

De 5e dimensie

hallo

op dit moment ben ik een beetje aan het lezen over de 11 dimensies, maar ik loop vast op de vijfde, namelijk:

kan de 5e dimensie bestaan zonder waarnemer?
:)

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Rudeoffline

Re: De 5e dimensie

vanbo007 schreef:hallo

op dit moment ben ik een beetje aan het lezen over de 11 dimensies, maar ik loop vast op de vijfde, namelijk:

Hier is geen fatsoenlijk antwoord op te geven als je niet wat specifieker je vraag formuleert.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

thermo1945

Ik heb al moeite met vier ruimtedimensies! Ik denk, dat ik daar al niets van kan waarnemen, laat staan vijf.

Ik veronderstel, dat onze medemensen dat ook niet kunnen.

Misschien zijn er bepaalde verschijnselen die met vier of vijf ruimtedimensies verklaard kunnen worden.

Als er ruimte- en tijddimensies bestaan, kunnen bij hogere dimensies wel andersoortige dimensies 'aanwezig zijn'.

Ik besef, dat ik je niet echt heb geholpen maar wellicht heb ik je toch een andere kijk op de zaak gegeven.
aestu

vanbo007 schreef:hallo

Goh, zonder waarnemer... Als er een 5e dimensie bestaat, dan zouden we de effecten kunnen waarnemen als de energieën waarop we kijken hoog genoeg zouden zijn. Vb.Stel nu dat de coordinaatwaarden van de 5e dimensie zich bevindt op een cirkel met straal L met L<<<. Dus de coordinaten van de 5e dimensie kunnen waarden van 0 tot 2*pi*L aannemen. De energie die hiermee gepaard gaat is van de orde 1/L >>>. Als we dan de Klein Gordonvergelijking in 5 dimensies opschrijven, en dimensionele reductie uitvoeren, dan krijgen we in de Fourrierruimte vb. dat deeltjes een extra massabijdrage krijgen van de orde k²/L². Dus we krijgen voor een deeltje met massa m in 4 dimensies, oneindig veel deeltjes met massa m + k²/L². Voor het golfgetal k = 0, krijgen we het oorspronkelijke deeltje terug. Dit is het idee rond Kaluza - Klein en dimensionele reductie.

He komt er dus vooral op neer hoge energieën te kunnen halen.

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Bekijk product

Marko
Moderator

(tijdelijk) gesloten voor overleg door het moderatorteam.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Relativiteitstheorie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!