Puzzel Puzzels
kee
Artikelen: 0

Perceptie van tijd

Ik heb even getwijfeld of dit eerder psychologie is, of niet wetenschappelijk genoeg is, maar goed hier komt het dan. Het gaat over de perceptie van tijd. Hoelang geleden 'voelt' een bepaalde gebeurtenis aan, hoelang 'voelt' de duur van een jaar aan?

Ik heb het gevoel, erover pratend met anderen ben ik niet de enige, dat hoe ouder je wordt, hoe sneller de jaren voorbij lijken te gaan. Hoe sneller het einde van het jaar, of van de zomer, daar al niet weer is. Natuurlijk is dit ook afhankelijk van wat er gebeurd is gedurende een bepaalde periode, maar als je er achteraf naar kijkt komt het wel zo over.

Een onderzoek hiernaar bij een heleboel mensen van alle leeftijden waarbij dit op een doordachte manier bevraagd wordt kan interessant zijn.

Logisch erover nadenkend hoe dat komt, kom ik dan tot het volgende. Je hebt herinneringen van nagenoeg je hele leven, vanaf je geboorte, al zitten die nog zo ver weg er is altijd nog wel iets. [Voor de biologen: ik neem nu 'vanaf je geboorte' maar misschien kan het zelfs nog vroeger; vanaf wanneer kunnen je hersenen herinneringen 'maken'?] Eén jaar in de hele geschiedenis van je leven neemt procentueel steeds een kleiner deel ervan in. Mijn redenering is dan dat je perceptie van tijd verandert omdat je dus al steeds langer leeft. De jaren lijken steeds sneller voorbij te gaan.

Als je deze relatieve verhouding (perceptie van hoe lang een jaar duurt ten opzichte van de lengte van je leven) wiskundig beschrijft gaat dat dan zo.

Stel a=je huidige leeftijd.

Ga uit van de perceptie die je nu hebt, op deze leeftijd, over hoe lang een jaar is. De theorie is dan dat je vroeger een andere perceptie had, en in de toekomst een andere zal hebben. Naar je huidige perceptie duurt een jaar dan als je half zo oud was dubbel zo lang (en als je dubbel zo oud bent half zo lang), dus op leeftijd y "duurt een jaar a/y jaar" volgens perceptie op leeftijd a.

En hoelang is iets dan geleden? Stel een gebeurtenis die in werkelijkheid x jaar geleden plaatsvond. Wat is de perceptie dan over hoelang dit geleden is? Dit is
\(\int_{a-x}^a\frac{a}{t}dt = a[\ln t]_{a-x}^a = a \ln a - a \ln(a-x) = a \ln\frac{a}{a-x}\)
.

Voorbeeld: stel je bent 20 jaar oud. Iets dat 5 jaar geleden plaatsvond, is naar je huidige perceptie van de lengte van een jaar 20ln(20/15) jaar geleden, wat ongeveer 5,75 jaar of 5 jaar en 9 maanden is.

Dit kan ook nuttig zijn om te beschrijven "hoeveel langer iets geleden is" qua perceptie.

Voorbeeld: Stel je bent 20 jaar oud. Iet dat 5 jaar geleden plaatsvond is qua perceptie 20ln(20/15) jaar geleden. Iets dat qua perceptie dubbel zo lang geleden is, hoelang is dat in werkelijkheid geleden (stel dit gelijk aan x)?

20ln(20/(20-x))=40ln(20/15), dus ln(20/(20-x))=2ln(4/3), dus 20/(20-x)=16/9, dus x=20-20*9/16=8,75 jaar of 8 jaar en 9 maanden geleden.

Een onderzoek waarbij aan een heleboel mensen gevraagd wordt om lang geleden gebeurtenissen op te roepen en hun perceptie over hoelang die geleden zijn zou dit kunnen toetsen.

Echter zit ik eigenlijk met tegenstrijdige gevoelens. Ik weet dat een jaar altijd (ongeveer) even lang duurt, maar een ander gevoel voelt de tijd sneller vooruitgaan dan vroeger. In werkelijkheid kan je wellicht zeggen dat dat ook de perceptie beïnvloedt, en dit dus eigenlijk slechts voor het ene van de twee tegenstrijdige gevoelens klopt. Je weet vaak het jaartal wanneer iets plaatsvond, of als je wil weten hoelang het geleden is, dan kunnen andere gebeurtenissen helpen dit in te schatten omdat die bijvoorbeeld informatie geven over hoe oud je dan moet geweest zijn. Ook weet je gewoon altijd hoe oud je bent, en dat iets dat je meegemaakt hebt niet langer geleden kan zijn dan je leeftijd. Wij kennen onze leeftijd, wij zijn doordrongen van een jaarrekening, en dit heeft een heel grote invloed op hoe we tijd aanvoelen. Dit beïnvloedt dus ook je perceptie, en dus is wat hier staat eigenlijk al fout denk ik. Maar ik denk dat het wel nuttig is om te begrijpen waarom je gevoel hier tegenstrijdig in kan zijn.

Misschien dat mensen lang geleden, als ze niet wisten hoe oud ze waren en geen jaarrekening bijhielden, wel eerder deze manier van denken hadden en zouden zeggen dat een gebeurtenis "dubbel zolang geleden is" dan een andere, wanneer deze hebben plaatsgevonden op een manier net zoals ik het beschreven heb. Maar misschien dat kinderen ook nog op deze manier kunnen denken.

Het feit dat je nu wel op die manier denkt, waarbij je probeert af te leiden hoeveel jaar iets geleden is, maakt denk ik dat je dit niet gaat kunnen bevestigd zien in een onderzoek (of toch zeker niet in een onderzoek uitgevoerd bij volwassenen) en dat het dus eigenlijk ook niet klopt. Samengevat beschrijft het volgens mij wel een deel van de manier waarop je tijd opvat en waarom je daar tegenstrijdige gevoelens over kan hebben.

Als iemand een opmerking heeft hierover (of mijn vraag aan de biologen kan beantwoorden), of een andere theorie "bedacht" heeft over perceptie van tijd, dan hoor ik dat graag.

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Squawk

Re: Perceptie van tijd

Hallo Kee,

Zelf denk ik dat het tijdsbesef van de mens bepaald wordt door (enerverende) ervaringen. De 'neurologische tijdseenheid' is dan de periode tussen twee van deze ervaringen.

Aangezien jonge kinderen telkens iets nieuws meemaken, leggen ze dus in neurologisch opzicht 'lange afstanden' af in een korte tijd.

Verder denk ik dat dit effect versterkt wordt doordat de meeste volwassennen zich vastklampen aan de status-quo, het liefst in de comfortzone blijven zitten en zich dus zo veel mogelijk afschermen tegen nieuwe ervaringen.

Volwassenen die geneigd zijn (net als kinderen) veel risico te nemen zullen dus volgens mijn theorie minder last hebben van het door jou genoemde effect.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

ZonnTroLL

Nu ik het mij afvraag, ben ik eigenlijk niet in staat een jaar te voelen. Ik heb herinneringen van gebeurtenissen waarvan ik weet wanneer ze ongeveer gebeurd zijn, eventueel door ze te linken aan andere gebeurtenissen... Als je mij bijvoorbeeld vraagt wanneer mijn voorlaatste kat is gestorven, dan voel ik daar niet echt tijd bij, het voelt misschien wel dichter aan dan het tijdstip wanneer mijn voor-voorlaatste kat is gestorven, maar ik kan daar niet direct "zoveel jaar geleden" opplakken, zonder het te associëren met andere gebeurtenissen waarvan ik het tijdstip zeker weet.

Ik denk dat mensen hun leeftijd die ze denken te hebben als referentie gebruiken om een idee te hebben of iets lang of niet lang geleden is.
Wouter_Masselink

Over tijdsperceptie heeft T. L. Freeman een redelijk bekend artikel geschreven.

hier praat men ook over dit artikel.

(T. L. Freeman, Why it's later than you think, J. Irr. Res., 1983. )
kee

Freeman lijkt dus inderdaad op een gelijkaardige manier te denken. Alleen dat worstelen met je "effectieve leeftijd" vind ik wat vreemd. Het probleem voor hen is dat de integraal gaat naar oneindig als je gaat naar nul. Echter is dat bij mij geen probleem omdat ik het niet heb over "effectieve leeftijd". Het is logisch dat die volledige integraal op niets uitdraait, vreemd dat Freeman die ook fout berekende. Spijtig dat ik het artikel niet kan terugvinden. Die 'op de leeftijd van 20 jaar voelt een jaar een jaar aan": Het lijkt er gewoon op dat zijn tijdsbesef op dat moment "volgroeid" was. Relevant is het echter niet.

De keuze van het 'begin' van besef van tijd is wel heel interessant (en beïnvloedt de resultaten), vandaar mijn vraag aan biologen in de post (waar ik absoluut geen weet van heb). Bij de start heb je nog geen perceptie van tijd, je kent het nog niet, en plots is het daar, een tijdsduur. Als iets wonderbaarlijks uit het niets, zoals men de oerknal beschrijft, althans zo komt het over wanneer je vasthoudt aan het statische begrip van hoe tijdsbesef bij een mens is en zoals het een weerslag heeft in de formules. Het is ook interessant om weten of vanaf het moment je herinneringen kan aanmaken (dat zal mss wel al voor je geboorte zijn) je ook echt op een of andere manier een perceptie van tijd hebt die hierbij aanleunt. Of als dat allemaal niet zo scherp afgelijnd is. Uit het statische concept van perceptie van tijd (en de 'oerknal') lijkt ook iets als de "start van de hersenen", wat herinneringen betreft, van 'leeg' naar 'iets erin', wat herinneringen betreft. Of dat echter ook zo scherp in de hersenen afgelijnd is en vanaf de start zo onveranderd vaststaat is heel erg twijfelachtig. Is 'herinneringen en tijd' zo een apart afgezonderd gebied in de hersenen of zoiets? Indien wel, wanneer en op welke manier ontwikkelt dat hersengebied zich? De tijdsduur maak je al mee in de buik van je moeder voor je die beseft. Dus vanaf je hersenen ook maar iets daarvan kunnen vatten, start je tijdsbesef. Het valt dus te denken dat je besef zich geleidelijk aan ontwikkelt, vandaar mijn vraag hoe dat zou verlopen, of daar iets van geweten is. Of zit het verweven doorheen de hersenen of zijn er meerdere gebieden? En hoe zit dat dan met aangeleerde tijdsbetreffende zaken als de jaarrekening en de klok, hoe verwerk je die in je hersenen? [Hum, misschien eens een vraag stellen bij biologie, of een verwijzing...]

In het artikel + commentaar (zie de link) kijkt men ook te eng wat tijdsperceptie betreft vind ik, omdat je weldegelijk doordrongen bent van jaarrekening / een klok enzovoort en dat je ook beïnvloedt wanneer je deze leert kennen. Je tijdsbesef is dus niet statisch en het zou dus logisch zijn dat dit ook al vroeger (voor het leren van de klok en het besef van een jaarrekening) niet statisch is, maar dat er verschillende stappen zijn waarin het zich ontwikkelt en verandert. Het valt ook te verwachten (in die zin is een onderzoek bij ouderen interessant) dat er misschien nog ontwikkelingen zijn in tijdsbesef op latere leeftijd, of zou op een bepaald moment je tijdsbesef volgroeid zijn?

Het commentaar van "Professor Pi" (zie de link) is vreemd. Die extra parameters zijn niet relevant. En dan nog, epsilon hoeft helemaal niet gelijk te zijn aan 1.

En tenslotte: Je moet het inderdaad nog verbreden: het is misschien niet voor iedereen gelijk, zoals Squawk aanhaalt. Aan de andere kant hangt dit wel samen met het feit dat ik denk dat dit maar een aspect is van hoe je tijdsbesef opgebouwd is, en er zijn meerdere aspecten. Het hangt ervan af hoe vol je dagen zitten. En als je je goed voelt en opgewekt bent, of als je je minder goed voelt, ga je het ook op een andere manier bekijken. Aan de andere kant denk ik wel dat je als je er bij stilstaat grote lijnen erin kunt zien die je kunt proberen te beschrijven. We zouden het dan kunnen hebben over "je perceptie van tijd wanneer je je goed voelt, je erbij stilstaat en je hele leven overschouwt" (vandaar ook de link die ik maak met herinneringen, omdat denken aan vroeger, wat er gebeurd is, precies ook de momenten zijn waarbij je er bij stilstaat en waarbij het relevant wordt, en dat herinneringen precies ook noodzakelijk zijn als de enige kapstokken die je dan hebt om dat te overschouwen), en nagaan welke aspecten dan meespelen en of er daar op een of andere manier eenzelfde of gelijkaardige constante bij iedereen in is.
ZonnTroLL

http://en.wikipedia.org/wiki/Sense_of_time

Heb het zelf wel nog niet grondig kunnen lezen (moet gaan eten nu)... Maar het zegt toch al iets over tijdsbesef.

ads

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Wit

Bekijk product

Sign

Perceptie van tijd,

Ik denk dat het antwoord in deze vraag ligt in het besef en begrijpen, met andere woorden; hoe meer je weet/begrijpt/beseft des te sneller de genoemde tijd, hoe minder je weet/begrijpt/beseft des te langzamer de tijd.

Het bovenstaande geeft aan dat voor een kind van 12 jaar de tijd langzamer gaat dan iemand van 50 jaar, hoe meer je gaat begrijpen van je omgeving des de sneller de tijd. Als we de noemer tijd vervangen voor beleving, dan is het hoe meer je beleeft des te sneller de tijd.

Het is dus eigenlijk de perceptie van beleving en niet van tijd.

Gr. Sign

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”