Beste,
Ik ben zeer verward rond de theorie die te maken heeft met het analyseren van elektrische circuits en overdrachtsfuncties en de Bode diagrammen. Ik heb een hele hoop redeneringen die niet met elkaar stroken.
We hebben onze polen en bij deze polen wordt onze overdrahtsfunctie H(s) oneindig groot bij nulpunten word ze gelijk aan 0.
Polen
--------
We hebben onze polen a+wj en bij deze polen wordt onze overdrahtsfunctie H(s) oneindig groot
*de amplitudes van de frequenties w worden bij de polen oneindig vergroot
->dus zelfs als ze in het inganssignaal niet aanwezig zijn zal er een term in de uitgang oscileren op deze frequentie
->als de frequenties in het ingangssignaal wel aanwezig zijn zal deze frequentie oneindig vergroot worden ? = instabiliteit ? tenzij er demping is?
* deze term is al dan niet gedempt afhankelijk van het reeel deel van de pool(INFO GAAT VERLOREN BIJ BODE)
-> wat enkel geld voor de laplace transfo want deze heeft een reeel én imaginair deel, hoe zit dat dan bij een fourier die enkel een imaginair deel heeft. hier kan je dan toch enkel weten welke frequentie oscileert en niet of deze gedempt word of niet?
Nulpunten
-------------
We hebben een nulpunt op a + wj, dat is dus een bepaalde frequentie die gestopt word. Het reele deel van dit nulpunt heeft ij mijn weten geen fysische betekenis...
BODE DIAGRAMMEN
-------------------------------
Hier word de verwarring compleet. We hebben een overdrachtfuntie H(jw) en ik zou verwachten door mijn kennis van de polen en nulpunten dat bij frequenties(w) die overeenstemmen met polen a+wj het bode diagram enorm de lucht inspringt(naar oneindig gaat) en over wat na dit 'breekpunt' komt durf ik al helemaal geen uitspraken maken op basis van de polen. Wat zien we, bij de benadering gebeurt er op het breekpunt zelf(de pool) niets en is er daarna een daling. De info over de demping die vervat zit in het reele getal a word ook niet echt weergegeven of vinden we die in de dempingcoeff die de uitschieting op de pool bepaalt? bij het echte bode diagrm is er wel een uitschieting op de poolfrequentie maar die word helemaal niet oneinndig en dan nog, hoe kan een benadering waarbij de vergoting totaal word weggelaten nu representatief zijn wanneer op deze frequentie juist een oneidig grote versterking zou moeten zijn ?
Ik weet dat het een hele boterham is maar ik vermoed dat het voor heldere geesten een toffe uitdaging kan zijn om de grote en kleine fouten duidelijk te maken want ik besef maar al te goed dat deze redeneringen wanneer allemaal samen beshouwt volledig tegenspreken moeten overkomen ...
bedankt
Puzzels