ik heb de volgende vraag:
is hete koffie zwaarder dan koude koffie? (Als je hetzelfde aantal moleculen behoudt.)
(ik denk zelf van niet).
Achtergrond: in hete koffie bewegen de moleculen harder, hogere snelheid betekent: meer massa (tenminste: er zijn mensen die de formule voor relativistische massa (mrel=gamma * mrust = m/wortel(1-v^2/c^2)) zo interpretteren).
Onder andere het hbo-boek van Cutnell & Johnson 'Introduction to Physics' beweert dat die hete koffie echt zwaarder is geworden (sterker nog: zij doen dat met e=mc^2, en claimen dat alle extra kinetische energie equivalent is met dezelfde hoeveelheid extra massa), het hbo-boek 'Physics for Scientists & Engineers' van Giancoli beweert dat de formule voor relativistische massa zo helemaal niet geinterpretteerd mag worden.
Het lijkt mij een meetbare voorspelling (die hete koffie is ofwel daadwerkelijk zwaarder of hij is dat niet, behalve dan dat ~10^-14 kg massaverschil natuurlijk op *praktische* meetproblemen stuit).
Wie weet hoe dit echt zit: kan het Cutnell & Johnson boek naar de vuilnisbelt?
Bij voorbaat dank!
Paul
Puzzels