Puzzel Puzzels
HosteDenis
Artikelen: 0

Stelling van green (integreren over gebied)

De stelling van Green geldt als over een gebied D geïntegreerd wordt, met als rand van D de gesloten kromme C, zodat als C positief doorlopen doorlopen wordt D aan de linkerkant van C ligt. De regel in kwestie zegt dan dat vectorveld
\(\vec{F}(x,y) = (M(x,y),N(x,y))\)
met alle componenten en hun afgeleide continu in D. Als D dan kan beschreven worden tussen grenswaarden van x (en y afhankelijk van x) als tussen grenswaarden van y (en x afhankelijk van y) dan geldt:
\(\int \int_D \left( \frac{\partial N}{\partial x} - \frac{\partial M}{\partial y} \right) dx dy = \int_C Mdx + Ndy\)
(die laatste dus een lijnintegraal).

Tot zover de stelling. Ik wou dit even narekenen voor
\(\vec{F}(x,y) = (-y,x)\)
met
\(D = \left\{(x,y) | x^2 + y^2 \leq r^2 \right\}\)
. Als parametrisatie van D (voor de lijnintegraal) vind je dan
\(\vec{\gamma}(t) = (r\cdot \cos (t), r \cdot \sin (t))\)
met t van 0 tot 2pi.

Als lijnintegraal vind je dan
\(\int \limits_0^{2\pi} \vec{F}(\vec{\gamma}(t)) \cdot \vec{\gamma}'(t) dt = \int \limits_0^{2\pi} r^2 dt = 2\pi r^2\)
.

Daar moet de andere integraal dus aan gelijk zijn.
\(\int \int_D \left( \frac{\partial N}{\partial x} - \frac{\partial M}{\partial y} \right) dx dy = \int \int_D (1 + 1) dx dy = \int \int_D 2 dx dy \)
En nu weet ik niet goed welke grenzen ik moet nemen voor x en y voor D. Kan iemand mij hier mee helpen?

Ik weet dat je ook simpelweg
\(\int \int_D 2 dx dy = \int \limits_0^{2\pi} \int \limits_0^{r} 2R dR d\theta = \int \limits_0^{2\pi} r^2 d\theta = 2\pi r^2\)
kan doen en zo de uitkomst uitkomt, maar ik had graag geweten wat de correcte grenzen zijn indien je het zonder omzetten naar poolcoördinaten wil doen. Ik neem aan dat je x van -r tot r neemt of zo, en dan y van negatieve tot positieve vierkantwortel r^2 - x^2 of zo... Iemand die me hiermee kan helpen?

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

ads

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

stoker

Re: Stelling van green (integreren over gebied)

Ik neem aan dat je x van -r tot r neemt of zo, en dan y van negatieve tot positieve vierkantwortel r^2 - x^2 of zo...
Dat neem je goed aan, maar natuurlijk in de andere volgorde, eerst over y integreren, dan over x

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

TD

Re: Stelling van green (integreren over gebied)

Je mag de volgorde natuurlijk kiezen, maar als je wil omdraaien moet je y vast laten lopen van -r tot r en x variabelen van ...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!