Puzzel Puzzels
dekale
Artikelen: 0

Multiversum en expanderen

Vanavond weer eens de film 'Déja vu'gekeken.

Nu ben ik geen natuurkundige maar denk toch nog wel eens over het een en ander na.

Persoonlijk geloof ik niet dat het verleden veranderd kan worden.

Hier heb ik geen wetenschappelijke basis voor, het is een gevoel.

Toch sta ik open voor andere ideëen en houdt ervan om er over na te denken.

Uit de verschillende onderwerpen in dit forum maak ik op dat het nog steeds niet duidelijk is waarom het universum blijft expanderen. Voor zo ver ik het begrijp wordt dit toegeschreven aan het bestaan van zwarte materie.

Nu als leek denk ik, puur theoretisch, bestaat zwarte materie niet uit de andere universa?

Vele beweren dat door een keuze te maken een extra universum gecreëerd wordt, dat een andere weg zal volgen.

Ik denk dan, al die andere universa moeten ook materie bevatten en waar laat je die?

Zou dit een rede kunnen zijn dat het universum wel uit móet zetten?

Nogmaals, ik geloof niet dat de tijdlijn op welke manier dan ook veranderd kan worden!

Ben echter wel geïnteresseerd in waarom iets zou kunnen.
Ik kan het fout hebben en dat zal ook wel.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Bekijk product

ads

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Judobreaker
Artikelen: 0

Re: Multiversum en expanderen

Geinige film, alleen heb ik zo mijn twijfels over of het mogelijk is.

Maar goed, ik kijk dan ook geen actiefilms om natuurkunde e.d. te leren. :eusa_whistle:

Om even op jouw onderwerp te komen, hoe snel denkt men dat het universum expandeert?

Ik zie namelijk een klein detail in jouw theorie wat nogal grote gevolgen heeft.

Je doet hier een aantal stellingen:

Allereerst ontstaat bij elke keuze een splitsing in twee of meerdere parallelle universa waarbij elk universum een van de keuzemogelijkheden hanteert.

Ten tweede zou het ontstaan van zo'n universum zorgen voor het ontstaan van zogenaamde zwarte materie in alle andere universa.

Als we het geheel even op een enkel bepaald punt in de tijd bekijken zou dat dus betekenen dat wij ons in 1 van die universa bevinden en dat in dat universum de materie van alle andere universa aanwezig is als zwarte materie.

Laten we nu eens kijken naar een keuze.

Een keuze kan in principe gevolgen hebben op alle materie van ons universum, direct of indirect.

Kies ik voor een kop koffie en ben ik daardoor meer uitgeslapen op mijn werk dan zou ik juist die ontdekking kunnen maken die er voor zorgt dat duizend jaar later een raket wordt uitgevonden die over een tienduizend jaar mensen 20 sterrenstelsels verderop op een bewoonbare planeet afzet (om maar een willekeurig voorbeeld van een keuzegevolg te noemen).

Dit betekend dat voor deze keuze de complete materie van het universum verdubbeld wordt, een met de keuze voor koffie en een met de keuze voor geen koffie.

Omdat er een extra universum bij is gekomen moet er dus ook weer zwarte materie in de andere universa bij komen, en wel genoeg materie voor een compleet universum.

Stel dat de eerste keuze een ja/nee keuze was dan betekende dit dus minimaal een verdubbeling van de grootte van het universum (waarbij de hoeveelheid zwarte materie gelijk is aan de hoeveelheid materie).

Bij meerdere keuzemogelijkheden wordt dat nog veel meer.

Gezien de hoeveelheid keuzes die er gemaakt worden zouden de universa dus gigantisch hard groeien.

Ook kan gezegd worden dat alleen de hoeveelheid zwarte materie toeneemt en de hoeveelheid gewone materie constant gelijk blijft.

Ik heb verder niet zo veel verstand van zwarte materie en weet ook niet in welke hoeveelheden dit aanwezig zou zijn, maar ik heb wel eens van iemand begrepen dat dit evenveel zou zijn als de gewone materie.

Als dat zo is dan is deze theorie niet mogelijk.

Ook heb ik geen idee van hoe snel het universum expandeert dus daar kan ik ook niet echt iets zinnigs over zeggen.

Ik zelf vind het een beetje onwaarschijnlijk gezien de potentiële groeisnelheid die gepaard gaat met deze theorie.

Dit zijn natuurlijk maar mijn gedachten, wellicht zijn anderen het weer helemaal niet met mij eens. ^^
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!