Puzzel Puzzels
byte
Artikelen: 0

Ervaren wij een 5de dimensie?

Hallo iedereen,

iedereen weet dat de vierde dimensie de tijd is. En dat ervaren wij ook, wij zien mensen ouder worden, de wijzer van onze horolge bewegen,...

Maar we leven dan ook op het oppervlak van de 4de dimensie, zoals een ballon die opgeblazen wordt waar wij dan op het rubber zouden leven.

Nu de 5de dimensie is weer wat anders, dit zou dan betekenen dat de vierde dimensie zou rusten op het oppervlak van de 5de dimensie.

Sommige mensen zeggen dat de tijd begon bij de big bang, als dit waar is dan denk ik dat de 5de dimensie er voor zorgde dat de 4de dimensie begon te bewegen, en de tijd begon te verstrijken.

zelf stel ik het mij voor als een mens dat op een rollende band leeft. de mens zelf kan maar in 1 dimensie bewegen (nl. in de dwarsdoorsnede van de rollende band. Maar omdat de band begint te rollen beweegt de mens ook in een 2de dimensie, zonder dat hij zelf daarvoor een inspannin hoeft te doen. (de mens zouden wij dan zijn, die beperkt zitten in onze drie dimensies, en de rollende band zou dan de tijd zijn)

Nu is mijn vraag wat zou deze 5de dimensie zijn, en ervaren wij deze?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Carinea

Re: Ervaren wij een 5de dimensie?

Volgens de snaartheorie (of éen snaartheorie) leven we in 11 dimensies, maar die zijn allen te klein om gezien te worden door ons.

Een man, die denkt dat de aarde plat is, leeft in een 2-dimensionale wereld. Denkt hij. Als hij gaat zeilen op zee, en hij komt een schip tegen, ziet hij eerst de mast, dan de romp enz. Omdat hij maar 2 dimensies kent (lengte en breedte) kan hij niet ve :eusa_whistle: rklaren waarom hij eerst de mast ziet, en weet dus niet wat de 5e dimensie is.
't Had carinae moeten zijn...
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

anusthesist

Ik kwam het volgende filmpje laatst tegen op het WSF en het leek me hier wel toepasselijk:

http://www.tenthdimension.com/medialinks.php
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Paul_1968

Ik denk dat er 3 ruimtedimensies zijn omdat wij elk punt in een ruimte kunnen definieren met 3 coordinaten.

Over de Tijd heb ik een aparte Topic geschreven en probeer daar aan te tonen dat die niet continu is zoals we gewend zijn te denken. Op het moment dat beweging en/of temperatuur 0 wordt, staat onze tijd stil en er is dan niets dat een continu tijdsverloop kan aantonen. Doordat we doen alsof er wel een tijd bestaat die onafhankelijk van materie voortschrijdt, krijgen we problemen die opgelost moeten worden met o.a. de Speciale RT.

Andere dimensies zijn volgens mij per definitie niet ruimtelijk, omdat die eenvoudigweg niet nodig zijn om een punt in die ruimte te beschrijven. Op een enkel punt in de ruimte zijn wel nog talloze eigenschappen te verzinnen die "loodrecht" staan op die van de ruimte. Bijvoorbeeld temperatuur en druk.

Voor Kwantum-mechanica kunnen er nog wel 100 nieuwe dimensies verzonnen worden om alle eigenschappen van materie en krachten te kunnen beschrijven.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"
byte

bedankt voor de info vooral voor het filmpje, dat heeft veel duidelijk gemaakt
virtlink

byte schreef:Maar we leven dan ook op het oppervlak van de 4de dimensie, zoals een ballon die opgeblazen wordt waar wij dan op het rubber zouden leven.

Nu de 5de dimensie is weer wat anders, dit zou dan betekenen dat de vierde dimensie zou rusten op het oppervlak van de 5de dimensie.
Stel je een tweedimensionaal oppervlak voor, waar jij op leeft. Dat is begrensd en eindig. Stel nu datzelfde oppervlak voor als een bol in de derde dimensie. Jij leeft er nog steeds op, maar het is niet meer begrensd (wel eindig in oppervlak). Je leeft in de tweede dimensie en hebt geen écht besef van de derde dimensie, behalve dat je die kan veronderstellen uit het feit dat je wereld onbegrensd is.

Nu een driedimensionale ruimte (kubus), waar ik in leef. Die is begrensd en eindig. Stel nu diezelfde ruimte als een 'bol' in de vierde dimensie. Ik leef er nog steeds in, maar het is niet meer begrensd (wel eindig in volume). We leven in de derde dimensie, en hebben geen écht besef van de vierde dimensie.

Maar natuurlijk kan je dimensies naar believen rangschikken (de tijd als eerste bijvoorbeeld) dus ik stel hier niet dat onze driedimensionale wereld in de tijd-dimensie is gekromd. Wel dat ie is gekromd, en misschien wel in jouw vijfde dimensie (als tijd de vierde zou zijn).
"Niet gehinderd door enige kennis van zaken..."
The Man

We kunnen hierover discussiëren wat we willen. Feit blijft: wij zijn drie-dimensionale wezens. Alles wat wij zijn is gebaseerd op de drie dimensies. Wij denken in drie dimensies en handelen ernaar. Derhalve zullen wij ons nooit een voorstelling kunnen maken van de 5e dimensie die er volgens de snaartheorie zou zijn. Waarom de snaartheorie dan zo interessant is? Dit omdat het beschrijven van de natuurwetten veel gemakkelijker is met de 11 dimensies gekoppeld aan de snaartheorie. Sommige wetenschappers denken dan ook dat de snaartheorie mogelijk zelfs de Theory of Everything bevat. Dit zal de tijd leren.
Sofia

..."iedereen weet dat de vierde dimensie de tijd is"...???

Is dat zo? Ik weet niet eens, wat de eerste, tweede of derde dimensie inhoud...
Sofia

Sofia schreef:..."iedereen weet dat de vierde dimensie de tijd is"...???

Is dat zo? Ik weet niet eens, wat de eerste, tweede of derde dimensie inhoud...
Oké, dat is niet helemaal waar. De x, y en z-factor zijn goed te volgen als één, twee en drie dimensionaal punt. Zelfs aan te wijzen en te positioneren...!

Maar wát zou de vierde dimensie betekenen? En met welke factor is deze aan te duiden...?

En als we dát eenmaal begrijpen, kunnen we pas door naar de vijfde dimensie....
Squawk

Ik ben het wel met Sofia eens dat 'tijd' niet een volwaardige dimensie is. In de ruimte heb ik volledige vrijheid in links-rechts, boven-beneden en voor-achter. Met tijd heb ik nul vrijheid.
thermo1945

In lineaire algebra maakt men gebruik van meerdimensionale ruimtes en meerdimensionale vectoren.

Je hoeft daarbij helemaal niet aan tijd te denken.

In de statistische fysica bestaat zelfs een 6N-dimensionale ruimte. Hierin is N het getal van Avogadro = 6 x 1023.
Mjr_Winters

Ik ben het wel met Sofia eens dat 'tijd' niet een volwaardige dimensie is. In de ruimte heb ik volledige vrijheid in links-rechts, boven-beneden en voor-achter. Met tijd heb ik nul vrijheid.

Hier moet ik tegenin gaan want ik denk dat jullie daar niet goed genoeg over na gedacht hebben. Tijd is als dimensie net zo volwaardig als de 1e dimensie ruimtelijk gezien een volwaardige dimensie is. Aangezien je in de 1e dimensie ook geen vrijheid hebt. Als we uitgaan van tijd als dimensie zouden de 5de en 6de dimensie in mijn gedachte tijd zijn maar dan te beïnvloeden. De volledige vrijheid die jij aanduidt zou in tijd alleen van toepassing zijn in de 6de dimensie. Gezien wij, uitgaande van deze theorie, tijd niet kunnen beïnvloeden, is er een 5de noch 6de dimensie in onze waarneming.
Squawk

Laten we even links-rechts als voorbeeld van de eerste dimensie nemen. Ik kan onbeperkt van links naar rechts en weer terug. Dat kan ik dus niet in 'de vierde dimensie', daar sta ik vastgeplakt op de lopende band. Ik heb wel enige invloed op de toekomst, maar totaal niet op het verloop van tijd. Kijk ook eens bij "bestaat tijd eigenlijk wel?' Daar staat nu een leuke link in naar een vpro documentaire.

Ik blijf erbij: tijd is geen dimensie en bestaat ook helemaal niet. Laten we onze hersenfuncties zoals geheugen en patroonherkenning s.v.p. buiten deze discussie. Dat is biologie, geen natuurkunde.
anusthesist

Laten we even links-rechts als voorbeeld van de eerste dimensie nemen. Ik kan onbeperkt van links naar rechts en weer terug. Dat kan ik dus niet in 'de vierde dimensie', daar sta ik vastgeplakt op de lopende band.

Maar zoals spiernaakt aangeeft is dat ook niet mogelijk in de 1ste dimensie en tóch bestaat het. Geen vrijheid is niet gelijk aan niet bestaan. Een mier die op een blad loopt leeft eigenlijk in een 2-dimensionale wereld, hij kan naar links/rechts en naar voren/achteren. Hij kan niet naar beneden/boven, maar dat houdt dus niet in dat de 3de dimensie niet bestaat. Hij heeft alleen geen bewegingsvrijheid in de 3de dimensie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

ads

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Squawk

Maar zoals spiernaakt aangeeft is dat ook niet mogelijk in de 1ste dimensie en tóch bestaat het. Geen vrijheid is niet gelijk aan niet bestaan. Een mier die op een blad loopt leeft eigenlijk in een 2-dimensionale wereld, hij kan naar links/rechts en naar voren/achteren. Hij kan niet naar beneden/boven, maar dat houdt dus niet in dat de 3de dimensie niet bestaat. Hij heeft alleen geen bewegingsvrijheid in de 3de dimensie.
Merk op dat als we het concept 'tijd' laten varen, er wel degelijk volledige vrijheid is in de eerste dimensie. Of iets 'bestaat' weten we nooit zeker, het mentale concept van 'dimensie' is in elk geval 100% theorie net als alle wiskunde. Ik ga niet zover dat ik beweer dat er niets buiten de ruimtelijke dimensies is, ik denk dat het universum alle mogelijkheden tegelijk uitprobeert en dat door het uitdijen van de ruimte (entropie) en de lokale verstoringen daarbinnen veroorzaakt door materie (disentropie) alleen sommige mogelijkheden zich manifesteren. Dat gebeurt volgens een bepaald patroon/wetmatigheid en onze hersens/wiskunde is tot nu toe het beste middel om die patronen te herkennen en vervolgens toe te passen in de vorm van spierbewegingen. Maar ook die spierbewegingen zijn onderdeel van genoemde mogelijkheden.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!