Ik had even een filosofische inval en daarom heb ik maar besloten te proberen de evolutietheorie te verenigen met het christendom en tevens aan te tonen dat ID minder verenigbaar is met het christendom dan de evolutietheorie.
neem aan: god bestaat en hij heeft de wereld in een paar dagen laten ontstaan. Bovenden beslist hij alles, als hij dat wilt.
God zit blijkbaar op een plek waar de tijd anders verloopt dan hier. Dit kan al in de echte wereld en dat staat (als ik me niet vergis) beschreven in Einsteins relativiteitstheorie. wat voor hem 7 dagen zijn is voor ons 5 miljard jaar. Nu heb ik weinig (ongeveer geen) kennis van de bijbel maar ik gok dat die 7-dagen schepping er ongeveer zo was: in het begin schept hij de aarde, dan planten, dan dieren en dan mensen?
Nu zou men misschien zeggen: dat kan niet, want dieren waren er voor planten (als ik me niet vergis was dit iets dat de endosymbionttheorie impliceerde, alhoewel die theorie nog niet zo goed geaccepteerd schijnt te zijn als de evolutietheorie), maar dan is de vraag: wat definieert men als een dier. Je zou kunnen zeggen dat wat mensen verstaan onder dieren dingen (sorry voor de woordkeus, ik weet niks beters) zijn die net als wij ademen en dat planten dingen zijn die ervoor zorgen dat dieren en mensen kunnen ademen. Als je dit aanneemt, dan kan je cyanobacterieen ook onder planten rekenen en waren planten er dus wel eerder dan dieren (een beetje een kunstgreep (want herdefinieering), maar de definitie van planten en dieren is zo vaak verandert en zelfs in de biologie bestaat er nog onenigheid over, dus ik vind dat dit moet kunnen). overigens zien cyanobacterieen er ook uit als planten (daarom worden ze vaak blauwwieren genoemd).
Dat de eerste mensen later waren dan de eerste dieren dat hoef ik niet uit te leggen denk ik. Dan de evolutietheorie. gods wegen zijn ondoorgrondelijk, dus wat in werkelijkheid gods werk is, zullen wij op aarde zien als toeval, omdat we het niet kunnen doorgronden. De quantumtheorie bevat veel toeval en god heeft op die manier ervoor gezorgt (door bijvoorbeeld de ultraviolette straling te beinvloeden die veel mutaties veroorzaakt, of iets anders dat we niet weten, of bijvoorbeeld gewoon de reacties beinvloeden) dat er juist die mutaties plaatsvonden, die geleid hebben tot het ontstaan van de mens. Dit zal hij echter continu gedaan hebben, waardoor we god misschien nu terug zullen zien in de selectiedruk die we kennen uit de evolutietheorie. Het verschil zal echter zo klein zijn, dat het niet te onderscheiden is van gewoon toeval. conclusie: het christendom is niet te falsificeren, ook niet met de evolutietheorie of andere wetenschap.
en god's goedheid dan? nou uiteindelijk hebben we nu toch maar een goed leven en je zou je voor kunnen stellen dat god tijdens die 7 dagen niet meer kan doen dan het subtiele wat hij dan gedaan zou hebben, omdat die 7 dagen hier hetzelfde is als 5 miljard jaar.
ID daarintegen gaat uit van dat de evolutie een vooropgezet plan is. Dit laat echter weinig ruimte voor: en God schiep de dieren en zag dat het goed was. De bijbel zegt steeds dat God na elke stap van de schepping zijn daden evalueerde en de volgende dag wat nieuws deed. ID zegt dat de designer een plan verzon en het daarna op zijn beloop liet en dat hij na zijn plan alles liet evolueren. Dit is niet in overeenstemming met de evaluai die in de bijbel naar voren komt. conclusie: als ID ooit de overhand krijgt, is het definitief gedaan met de schepping.
Ik ben zelf geen gelovige...mijn levensbeschouwing gaat er van uit dat het niet interessant is om je te bemoeien met spirituele zaken omdat dit afgaat van de tijd die je kan besteden aan nuttige en leuke dingen. Het zorgt alleen er alleen maar voor dat je ruzie met anderen krijgt omdat die wat anders geloven en dat het niet interessant is wat hierna komt en hierboven is, omdat we op aarde leven en er maar het beste van moeten maken. Waarom ik me dan met de evolutie discussie bemoei: omdat ik bang ben dat als ID erdoor komt, dat er dan veel meer theorieen door komen die op scheppers gebaseerd zijn en dat dit onderzoek naar diep liggende oorzaken die grote gevolgen hebben zal belemmeren. In het belang van de wetenschap en de techniek dus.
"for progress!" -- Dark Dwarves in de pc game warlords battlecry 2
Puzzels