Over 3000 jaar heeft de mens zich zelf afgeschaft.
DePurpereWolf schreef:Heerlijk, die ondoorgronde oneliners waar helemaal niks achter zit.
Als je een punt hebt en je wilt het duidelijk maken, moet je met meer komen dan een zinnetje. Hier heeft niemand niks aan.
Ik wil je best wel wat achter mijn one liner laten zetten hoor. Trouwens die benaming heb ik van "de afschaffing van de mens" van CS Lewis gejat.
Maar als je mijn uitleg wilt... Of beter gezegd uitleggen:
Doordat de mens streeft naar onsterfelijkheid zal hij het mogelijk vinden ook, maar is het dan nog "mens" te noemen. Zoals ik laatst las van dat de hersenen van de mens mogelijk opgeslagen zou kunnen worden worden in een computer. Desnoods mix je het biologische en het mechanische door elkaar heen. Wie weet vinden we een manier om je hersenen over te zetten in een nieuw lichaam, of beter, je gedachten, je ik en ik weet niet wat meer te downloaden in een nieuw lichaam. Je zou dat lichaam ook nog eventueel kunnen verbeteren met zowel genetische manipulatie als meschanische verbeteringen.
Maar kun je dan nog spreken over "de mens". En als tweede overdenking, ben je werkelijk niet meer dan een stel gegevens opgeslagen in je hersenen?
Een andere uitleg zou je kunnen zien dat wij sinds de laatste 50 jaar zoveel prachtige wapens hebben uitgevonden, dat wij de laatste decenia de mens eenvoudig kunnen uitroeien. Op dit ogenblik gaat het goed. Maar is dat 3000 jaar lang het zelfde? Of besluit een mafketel of meerdere misschien niet eens wat uit te roeien.
En natuurlijk heeft niet iedereen een nuke op zak. Maar je kunt het ook natuurlijk proberen met een zelf gemaakt virus.
Wie weet roeien we ons wel uit. Of deze beschaving is, of de -tigste beschaving na de -tigste donkere eeuwen...
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer