Puzzel Puzzels
Jajaja
Artikelen: 0

Zesde zintuig

Ik kwam op de volgende gedachte:

Als je denkt, dan heb je door dat dit denken in je hoofd plaatsvindt. Terwijl je niet specifiek doorhebt dat bijvoorbeeld eten verteren in je maag/darmen plaatsvindt.

Het feit dat je dit opmerkt betekent dat je het op een of andere manier waarnemen.

Denk maar na en probeer de gedachte te indentificeren: je merkt gewoon dat dit in je hoofd gebeurt.

Aangezien we dit niet opmerken door 1 van onze eerste 5 zintuigen, lijkt mij de conclusie logisch dat we dit opmerken mbv ons zesde zintuig.

mvg

edit: Of denken jullie hier soms anders over?
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.

ads

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Jona444

Re: Zesde zintuig

Het bewustzijn is uiteraard ook een zintuig.

smaak, reuk, gehoor, gezicht en gevoel noemen we de 5 basiszintuigen, maar er bestaan er veel meer, zie http://sciencetalk.nl/forum/index.php?s...0917&st=375
Its supercalifragilisticexpialidocious!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

EvilBro

Als je denkt, dan heb je door dat dit denken in je hoofd plaatsvindt.
Het is mijn inziens veel waarschijnlijker dat je dit beeld zelf gecreeerd hebt of je is aangeleerd. De oude egyptenaren gooiden bij het mummificeren de hersenen weg omdat ze dachten dat deze niet belangrijk waren. Het hart werd wel bewaard omdat hiervan gedacht werd dat je er mee dacht. Dit zie je ook terug in andere culturen. Als mensen daadwerkelijk een zintuig hebben om te bepalen waar ze denken dan is het erg vreemd dat ze dit dachten.

Overigens zit ik niet in mijn hoofd voor zover ik kan bepalen. Als ik 'bepaal' waar ik denk dan doe ik dat pakweg 20 cm boven en 5 cm voor mijn rechter oor (buiten mijn hoofd dus). Ik kan dat gevoel ook naar achter mijn hoofd verplaatsen. Ik krijg het echter niet voor elkaar om dat gevoel op een plek te krijgen die ik kan zien (Ik ben net voor de spiegel gaan staan en dan wordt het lastiger om mezelf boven mijn hoofd te krijgen).

Mijn eigen verplaatsbare gedachtenbron en het feit dat er culturen waren (zijn?) waarin het hart als gedachtenorgaan gezien werd, doet mij vermoeden dat er geen gedachtenzintuig is.
tjbmp

Als je denkt, dan heb je door dat dit denken in je hoofd plaatsvindt. Terwijl je niet specifiek doorhebt dat bijvoorbeeld eten verteren in je maag/darmen plaatsvindt.
Ik denk zelf dat we "in ons hoofd denken", omdat onze ogen (toch wel onze belangrijkste zintuigen) daar ook zitten. Als ik mij afvraag waar ik precies denk, dan is dat vlak achter mijn ogen.
ypsilon

Het bewustzijn is uiteraard ook een zintuig.
Waarom vind je dat eigenlijk, want zoals gezegd ben ik het daar niet mee eens?
EvilBro

Ik denk zelf dat we "in ons hoofd denken", omdat onze ogen (toch wel onze belangrijkste zintuigen) daar ook zitten.
De oude egyptenaren hadden ook hun ogen in hun hoofd zitten. Ze hadden echter een ander idee over "waar ze dachten".
dekale

Nu ik er over nadenk 'voel' ik dat ik denk achter mijn ogen.

Maar dat kan ook tussen mijn oren zitten ;)
Ik kan het fout hebben en dat zal ook wel.
Jajaja

Het is mijn inziens veel waarschijnlijker dat je dit beeld zelf gecreeerd hebt of je is aangeleerd.
Uiteraard. Alles (constatering/uitleg/gedachte/denkwijze) ontdek je ofwel zelf, of het wordt je verteld.
Mijn eigen verplaatsbare gedachtenbron en het feit dat er culturen waren (zijn?) waarin het hart als gedachtenorgaan gezien werd, doet mij vermoeden dat er geen gedachtenzintuig is.
Dat van dat hart vind ik wel een goed argument. Hoewel ik persoonlijk het idee heb dat emotie uit het hard komt en gedachtes(ratio) uit je hersens. maargoed. dat hoeven we hier niet te bediscussieren.

Ik vraag me wel af hoe het uberhaupt kan dat we het idee hebben dat we dat waarnemen, danwel in je hoofd, danwel daarbuiten. Als dit een waanbeeld is, waar komt dat dan vandaan en waarom heeft IEDEREEN het?
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.

ads

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

EvilBro

Hoewel ik persoonlijk het idee heb dat emotie uit het hard komt ...
Voor die stelling is echter geen enkel bewijs. Sterker nog, het is erg onwaarschijnlijk gezien het feit dat je emoties kan induceren met drugs die op de hersenen inwerken.
Ik vraag me wel af hoe het uberhaupt kan dat we het idee hebben dat we dat waarnemen, danwel in je hoofd, danwel daarbuiten.
Waarnemen, het betekenis toekennen gedeelte tenminste, is iets dat in je hersenen gebeurt (voor zover we weten). Die krijgen input van ogen, oren, enzovoort. Daarmee bouw je een beeld van de wereld om je heen. Waar jij jezelf plaatst in deze 'bedachte'-wereld is dus ook iets dat in je hersenen gebeurt.
Als dit een waanbeeld is, waar komt dat dan vandaan en waarom heeft IEDEREEN het?
Hoe jij dingen ervaart hoeft helemaal niet gelijk te zijn aan de meetbare werkelijkheid. Er zijn bijvoorbeeld mensen die dingen zien die er niet zijn of dingen horen die er niet zijn (hallucinaties). Deze mensen ervaren dus iets dat niet een bron heeft in de werkelijkheid. Toch ervaren deze mensen dit als echte waarnemingen.

Het wel zien van dingen die er niet zijn of het niet zien van dingen die er wel zijn is trouwens iets waar iedereen in een zekere mate aanleidt. Je hebt vast wel eens mee gemaakt dat je opzoek was naar je sleutels, maar er maar overheen bleef kijken (het niet zien van iets dat er wel is). Dromen kunnen ook een mooi voorbeeld zijn van waarneming die geen basis heeft in iets werkelijks.

De menselijke waarneming lijkt het dus niet zo nauw te nemen met de werkelijkheid. Dit lijkt een eigenschap te zijn van alle mensen en is misschien wel inherent aan onze hersenen. Of er ook een reden is waarom mensen hun gedachten een plek geven in de werkelijkheid, als ze dit al doen, weet ik niet.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!