Gegeven: snelheid voor de waarnemer.Een ruimteschip beweegt voor een stilstaande waarnemer met een snelheid van 275000 km/s. Met welke snelheid beweegt het voor die waarnemer door de tijd?
Dat is onjuist. Kijk maar naar de lorentztransformaties:In de speciale relativiteitstheorie worden ruimte en tijd op dezelfde manier behandeld ( ruimtetijd).
Je verwijst hiermee neem ik aan naar:Het is zo dat in de speciale relativiteitstheorie beweging in de tijd wordt omgezet in beweging in de ruimte en omgekeerd en de som van de twee is altijd de lichtsnelheid.
Ik acht het waarschijnlijker dat Greene iets anders zegt dan dat jij denkt dat hij zegt. Ik neem namelijk aan dat Greene weet dat het niet zinnig is om een inertiaalstelsel te knopen aan een foton.Dit komt niet van mij maar van Brian Greene in zijn boek :" De ontrafeling van de kosmos"
Het gaat hier over snelheid in de ruimte(in km/s) en snelheid in de tijd(in km/s). Uitwisselbaarheid komt hier niets bij doen.Herodotus schreef:De speciale relativiteitstheorie is een natuurkundige theorie gepubliceerd door Albert Einstein in 1905. De theorie gaat ervan uit dat waarnemers in inertiaalstelsels die ten opzichte van elkaar een eenparige beweging uitvoeren niet kunnen bepalen wie van beiden een "absolute beweging" uitvoert, en wie eventueel stilstaat. bron: wiki.
Logisch dat ze dat niet kunnen, want ze zijn beide in beweging, alles is in beweging (panta rhei). Stilstand is net zo'n illusie als dat de aarde plat is. Ze kunnen dus nooit bepalen wie er stilstaat, omdat ze beiden in beweging zijn. Vandaar waarschijnlijk de toevoeging eventueel.
Waarom trek je uit het begrip "ruimtetijd" de conclusie dat die 2 begrippen onderling uitwisselbaar zijn?
Het begrip "ruimtetijd" geeft een onderlinge verbondenheid weer. Een onlosmakelijke zelfs. Maar dat maakt ze nog niet onderling uitwisselbaar.
Ruimte heeft tijd nodig om gezien te worden...
Aangezien jij die bladzijde wel hebt en ik niet, kun je dan even van die bladzijde aflezen hoe daar staat dat 'de snelheid van tijd' een zinnige betekenis krijgt en dat hier posten.boek blz 65
Het gaat hier over snelheid in de ruimte(in km/s) en snelheid in de tijd(in km/s). Uitwisselbaarheid komt hier niets bij doen.