Puzzel Puzzels
kotje
Artikelen: 0

Beweging door de tijd

Een ruimteschip beweegt voor een stilstaande waarnemer met een snelheid van 275000 km/s. Met welke snelheid beweegt het voor die waarnemer door de tijd?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

EvilBro

Re: Beweging door de tijd

Wat is 'snelheid door de tijd'?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

kotje

In de speciale relativiteitstheorie spreekt men van ruimtetijd. Dus men heeft hier zowel snelheid door de ruimte als door de tijd.
eendavid

Een baan wordt, ook in speciale relativitieit, gedefinieerd door specifiëren van de ruimte coördinaten als functie van tijd:
\(t\rightarrow \vec{x}(t)\)
.

De snelheid is dan de afgeleide van die functie naar de tijd:
\(t\rightarrow \dot{\vec{x}}(t)\)
Wat is precies de grootheid die jij zoekt? De afgeleide van de tijd naar de tijd?
gouwepeer

Een ruimteschip beweegt voor een stilstaande waarnemer met een snelheid van 275000 km/s. Met welke snelheid beweegt het voor die waarnemer door de tijd?
Gegeven: snelheid voor de waarnemer.

Vraag: snelheid voor de waarnemer.

Misschien moet je je vraag iets specifieker formuleren.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect
kotje

Ik beweer dat een voorwerp in rust met een snelheid van 300000 km/s door de tijd beweegt en het licht met een snelheid 0 km/s door de tijd beweegt.
EvilBro

Snelheid is afstand (SI: in meters) per tijdseenheid (SI: in secondes). De vraag blijft dus 'wat is snelheid door de tijd'?
kotje

In de speciale relativiteitstheorie worden ruimte en tijd op dezelfde manier behandeld ( ruimtetijd). Dus heeft snelheid door de tijd wel zin.

Ik vind dat deze verplaatsing niet gerechtvaardigd is. Dit hoort bij relativiteitstheorie. Ik denk niet dat Brian Greene een zeveraar is.
EvilBro

In de speciale relativiteitstheorie worden ruimte en tijd op dezelfde manier behandeld ( ruimtetijd).
Dat is onjuist. Kijk maar naar de lorentztransformaties:
\(x' = \gamma (x - vt)\)
\(t' = \gamma \left(t - \frac{v x}{c^{2}})\)
Je krijgt de tweede formule niet door gewoon x en t om te draaien in de eerste formule.

De vraag blijft dus wat je bedoelt met 'de snelheid van tijd'. Kun je een formule geven waarmee ik die kan berekenen?

Verborgen inhoud
ik vermoed dat je met iets gaat komen als:
\(\Delta s^2 = \Delta x^2 + \Delta y^2 + \Delta z^2 - c^2 \Delta t^2\)
. Daarin kun je ook meteen zien dat tijd niet hetzelfde is als afstand.
kotje

Het is zo dat in de speciale relativiteitstheorie beweging in de tijd wordt omgezet in beweging in de ruimte en omgekeerd en de som van de twee is altijd de lichtsnelheid.

Dit komt niet van mij maar van Brian Greene in zijn boek :" De ontrafeling van de kosmos"
Herodotus

De speciale relativiteitstheorie is een natuurkundige theorie gepubliceerd door Albert Einstein in 1905. De theorie gaat ervan uit dat waarnemers in inertiaalstelsels die ten opzichte van elkaar een eenparige beweging uitvoeren niet kunnen bepalen wie van beiden een "absolute beweging" uitvoert, en wie eventueel stilstaat. bron: wiki.

Logisch dat ze dat niet kunnen, want ze zijn beide in beweging, alles is in beweging (panta rhei). Stilstand is net zo'n illusie als dat de aarde plat is. Ze kunnen dus nooit bepalen wie er stilstaat, omdat ze beiden in beweging zijn. Vandaar waarschijnlijk de toevoeging eventueel.

Waarom trek je uit het begrip "ruimtetijd" de conclusie dat die 2 begrippen onderling uitwisselbaar zijn?

Het begrip "ruimtetijd" geeft een onderlinge verbondenheid weer. Een onlosmakelijke zelfs. Maar dat maakt ze nog niet onderling uitwisselbaar.

Ruimte heeft tijd nodig om gezien te worden...
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.
EvilBro

Het is zo dat in de speciale relativiteitstheorie beweging in de tijd wordt omgezet in beweging in de ruimte en omgekeerd en de som van de twee is altijd de lichtsnelheid.
Je verwijst hiermee neem ik aan naar:
\(\Delta s^2 = \Delta x^2 + \Delta y^2 + \Delta z^2 - c^2 \Delta t^2\)
Hieraan kun je direct zien dat tijd niet hetzelfde is als afstand.
Dit komt niet van mij maar van Brian Greene in zijn boek :" De ontrafeling van de kosmos"
Ik acht het waarschijnlijker dat Greene iets anders zegt dan dat jij denkt dat hij zegt. Ik neem namelijk aan dat Greene weet dat het niet zinnig is om een inertiaalstelsel te knopen aan een foton.
kotje

Herodotus schreef:De speciale relativiteitstheorie is een natuurkundige theorie gepubliceerd door Albert Einstein in 1905. De theorie gaat ervan uit dat waarnemers in inertiaalstelsels die ten opzichte van elkaar een eenparige beweging uitvoeren niet kunnen bepalen wie van beiden een "absolute beweging" uitvoert, en wie eventueel stilstaat. bron: wiki.

Logisch dat ze dat niet kunnen, want ze zijn beide in beweging, alles is in beweging (panta rhei). Stilstand is net zo'n illusie als dat de aarde plat is. Ze kunnen dus nooit bepalen wie er stilstaat, omdat ze beiden in beweging zijn. Vandaar waarschijnlijk de toevoeging eventueel.

Waarom trek je uit het begrip "ruimtetijd" de conclusie dat die 2 begrippen onderling uitwisselbaar zijn?

Het begrip "ruimtetijd" geeft een onderlinge verbondenheid weer. Een onlosmakelijke zelfs. Maar dat maakt ze nog niet onderling uitwisselbaar.

Ruimte heeft tijd nodig om gezien te worden...
Het gaat hier over snelheid in de ruimte(in km/s) en snelheid in de tijd(in km/s). Uitwisselbaarheid komt hier niets bij doen.

@Evilbro

Verborgen inhoud
boek blz 65
EvilBro

boek blz 65
Aangezien jij die bladzijde wel hebt en ik niet, kun je dan even van die bladzijde aflezen hoe daar staat dat 'de snelheid van tijd' een zinnige betekenis krijgt en dat hier posten.

ads

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk 10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

10 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

annerenze

Het gaat hier over snelheid in de ruimte(in km/s) en snelheid in de tijd(in km/s). Uitwisselbaarheid komt hier niets bij doen.
;)

okay dus snelheid in de ruimte (afstand per tijdseenheid) kan ik bevatten.

maar die andere snelheid in de tijd. Je beweert dat dit ook afstand per tijdseenheid is. Hoe kun je die twee direct aan elkaar koppelen?

Ik denk dat je eerst het concept snelheid in de tijd even duidelijk uit moet leggen voordat we er uberhaupt aan kunnen rekenen.

je zou je toch in de tijd bewegen met de snelheid van een tijdseenheid, of zie ik dat verkeerd?
If I concentrate, I can see the gears in your head come to a grinding halt.

"In order to be an immaculate member of a flock of sheep, one must above all be a sheep oneself. " A. Einstein

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!