Moderator: Rhiannon
Ik zie het ook zo, maar net daarom heb ik nee gestemd en Mechanieker ja. Is dat niet vreemd?Hemel en Hel zie ik in termen van de reincarnatieleer als tegengestelde richtingen waarin de ziel zich van lichaam tot lichaam verplaatst in de cyclus van geboorte en dood. In meer of mindere mate "Hemelwaarts" of "Helwaarts" gaat men dus - na de dood - maar dus niet per se naar de Hemel of naar de Hel als zodanig.
Dat je niet volledig dood zou zijn als je volledig dood bent, is een questie van geloof. Dat uit de lucht gegrepen idee vindt geen steun in enige wetenschap. Op mijn glijdende schaal van onverstandig tot knettergek zit je, met het geloof in leven na de dood, op ongeveer 85% naar rechts, met het geloof dat we doorleven als we morsdood zijn, in tegenstelling tot alle andere levende wezens, bijvoorbeeld de beesten die we opeten.ypsilon schreef:Euh... Wanneer is dat onomstotelijk bewezen dan?
(Je poneert het met een stelligheid als zou er met geen mogelijkheid iets anders te bedenken zijn)
Het is altijd lastig te verdragen, als mensen zich over 'de hel' of 'god' of 'de triniteit' of 'de hemel' of 'het vagevuur' uitlaten, zonder zich in die begrippen ook maar enigszins verdiept te hebben en dat ze zich - in onpeilbare onnozelheid - dan op de bijbel beroepen, zonder die ooit aandachtig gelezen te hebben. Men kletst maar wat, over wat men als kleuter van een juf heeft gehoord en alleen het geloof in Sinterklaas is daaraan ontvallen.phoenixofflames schreef:Het is logisch dat er een hel is.
Men gaat naar de hemel met vrije wil. God dwingt niet. De hemel is het zijn bij God, het zien van God zoals Hij zichzelf ziet, de participatie aan het voortbrengen en voortgebracht worden in de H. Drieeenheid. Overal waar God niet is, is de hel. Alles wat goed is, bestaat in God. De hel is het zijn buiten God. Omdat God alle perfect, goede eigenschappen heeft in perfecte en oneindige mate, is er slechts lijden buiten God. Want alles wat goed is, is in God. Dus alleen het gebrek aan goed blijft over. Deze plaats waar God 'zichzelf' voor verbergt, door Hem verlaten is, is de hel. Want God verdraagt geen zonde en in de bijbel staat dat er niets onrein de hemel binnenkomt. Dus ofwel moet er iets gezuiverd worden (vagevuur) ofwel de hel.
Al diegenen die God bewust(!) afwijzen op het allerlaatste moment, zijn verloren. Bewust is met volle verstand en wil. Ongelovigen kunnen naar de hemel gaan, maar moeilijk. Waarom? Een mens kan niet op eigen kracht naar de hemel gaan, zich vergoddelijken in zekere zin. (hemel is het participeren aan het Innerlijk Leven van God). Dus men moet zowiezo God accepteren, en daarbij Jezus(2e Persoon van de H. Drieeenheid) als Verlosser, wil men naar de hemel gaan.
De context is, het volk Gods. Het oude Verbond is niet het nieuwe Verbond. Trouwens uitroeien mag niet, want 'Gij zult niet doden'. Oorlog is weer wat anders. De tweede zonde die gepleegd werd na de erfzonde, was moord. (Cain en Abel)Op grond van het vertrouwen in de naam Jezus Christus kwam er weer kracht in deze man hier, die u allen kent; dat vertrouwen heeft hem, waar u allen bij was, weer helemaal gezond gemaakt. [17] Welnu, broeders, ik weet dat u in onwetendheid hebt gehandeld, net als uw leiders. [18] Zo heeft God in vervulling laten gaan wat Hij bij monde van alle profeten tevoren had aangekondigd, namelijk dat zijn Messias* zou lijden. [19] Kom daarom tot inkeer en bekeer u, opdat uw zonden worden uitgewist. [20] Dan komen er van Godswege tijden van verademing en zendt Hij de Messias, die Hij u tevoren al had aangewezen, Jezus, [21] die in de hemel moest worden opgenomen tot de tijd van het herstel van alles, waarover God van oudsher heeft gesproken bij monde van zijn heilige profeten. [22] Mozes* zei immers: De Heer uw God zal uit uw midden een profeet voor u laten opstaan zoals ik; luister naar Hem in alles wat Hij u zal zeggen. [23] Ieder die niet naar die profeet luistert, zal uit het volk worden uitgeroeid. [24] Vanaf Samuël en zijn opvolgers hebben alle profeten die gesproken hebben, deze dagen aangekondigd. [25] U bent de zonen van de profeten en van het verbond dat God met uw vaderen heeft gesloten, toen Hij tegen Abraham zei: En in uw zaad* zullen alle geslachten van de aarde gezegend worden. [26] Voor u allereerst heeft God zijn knecht laten opstaan en Hem gezonden om u te zegenen, als u zich allemaal afkeert van uw kwaad.
Daarom is het waanzin dat iemand naar de hemel zou kunnen gaan zonder God te accepteren. De mens is beperkt en kan niets onbeperkt doen. Het naar de hemel gaan is een oneindig werk, daarom kan God dit alleen.Het idee van eeuwig leven of enig leven na de dood ontstaat uit een nagenoeg krankzinnige zelfoverschatting.
dat is wansmakelijk. Je naaste beminnen als jezelf is hem/ haar naar de hemel helpen. Iemand naar de hel wensen / brengen is de grootste zonde die je kan doen tegen de naasteliefde. Dat is verschrikkelijk.Nu weet ik wel, dat gelovigen over het algemeen een enorm sterk verlangen hebben naar de hemel, met de gedachte dat ze wellicht de eervolle taak krijgen, om hun naaste familie, het overreden buurmeisje van vier en hun vrienden in de hel te mogen martelen, zonder dat ze daarmee ooit hoeven op te houden. Dan heb je tenminste nog wat te doen.
Maar ook deze hartewensen, hoe vurig ze ook worden verlangd, blijven niets, dan dat grote verlangen naar het ongekend genot der oneindige, ultieme wreedheid en worden daarmee nog geen realiteit.
Het uiteindelijke en tijdige doodsverlangen van de ongelovige, daarentegen, is simpel verlangen naar wat het is, een terugkeer naar de situatie, dat je niet bestaat en nergens enig besef of last van hebt.
Even terzijde: Die vrouw van Caïn, hoe kwam ie daaraan?phoenixofflames schreef:Die visie is nu eenmaal zo. Mensen kunnen heel goed zijn op aarde, en daar zullen ze ook voor beloond worden. Het is niet omdat iemand nu katholiek of iets anders is, dat dat wil zeggen dat hij naar de hemel zal gaan. Zo werkt het niet. Het goede wordt altijd beloond en het slechte gestraft.
De context van Handelingen 3:23
De context is, het volk Gods. Het oude Verbond is niet het nieuwe Verbond. Trouwens uitroeien mag niet, want 'Gij zult niet doden'. Oorlog is weer wat anders. De tweede zonde die gepleegd werd na de erfzonde, was moord. (Cain en Abel)
Even terzijde: Die vrouw van Caïn, hoe kwam ie daaraan?
Dat komt toch niet voor in een nette godvrezende familie? Bovendien welke zus gaat er nu met de moordenaar van haar broer trouwen? Bovendien hadden die lui een hemeltergend kuisheidscomplex wat ze schrokken zich wezenloos toen ze mekaar naakt zagen. Dat herken ik niet, maar misschien komt dat, omdat ik nog nooit fruit gestolen heb.ik vermoed dat het een zus van hem was.
Ik had niet de indruk dat ze dat waren.Dat komt toch niet voor in een nette godvrezende familie?
Goede vraag.Bovendien welke zus gaat er nu met de moordenaar van haar broer trouwen?
Geen idee.Bovendien hadden die lui een hemeltergend kuisheidscomplex wat ze schrokken zich wezenloos toen ze mekaar naakt zagen. Dat herken ik niet, maar misschien komt dat, omdat ik nog nooit fruit gestolen heb.
Inderdaad. Het was zijn zus.Pointer schreef:Even terzijde: Die vrouw van Caïn, hoe kwam ie daaraan?
Zo kom je niet van me af Phoenixofflames. Je kunt mij nog meer vertellen over jouw oude verbond of nieuwe verbond. handig geprobeerd, maar die vlieger gaat niet op en dat blijkt duidelijk uit de tekst.
[22] Mozes* zei immers: De Heer uw God zal uit uw midden een profeet voor u laten opstaan zoals ik; luister naar Hem in alles wat Hij u zal zeggen. [23] Ieder die niet naar die profeet luistert, zal uit het volk worden uitgeroeid.
In de eerste plaats was Mozes de grondlegger van het oude verbond want hij stelde feitelijk de grondwet op.
Mozes verwijst hier naar de grondlegger (een profeet zoals ik) van het nieuwe verbond en dan is het gebruik van de hoofdletters interessant, nietwaar? Er staat niet hem, maar Hem en er staat niet hij, maar Hij. Dit is dus niet zomaar een profeetje van de tweede garnituur, maar het gaat over de goddelijke Jezus, wat daarom met een hoofdletter wordt aangegeven. Nieuwe verbond dus. En als je niet doet wat Jezus zegt, zul je uit het volk worden uitgeroeid.
Ik kan er ook niks aan doen.
Nu is het zo, dat ik me gezien de kerkgeschiedenis niet laat geruststellen door het gebod: gij zult niet doden, want dat heeft nooit enige remmende kracht gehad. Ananias en Safira stierven ook niet in een oorlog. Het gaat mij er veel meer om, dat jij je netjes aan de Nederlandse wet houdt en dat die wet door onze overheid goed gehandhaafd wordt. Als iedereen dat doet is er niks aan de hand, maar in mijn ogen kan dat niet anders, dan door aan gods gebod om mij te doden geen enkele waarde toe te kennen. En voor mijn part gebruik je dat smoesje van oud en nieuw voor jezelf, maar dat staat er niet en ik weet dat, want ik lees dat.![]()
De moeilijkheid met gelovigen is heel vaak dat ze niet zorgvuldig lezen en zeker niet alles lezen.
Heb jij het sommetje in Openbaring 13:18 al opgelost?
Hier is de wijsheid: wie verstand heeft, berekene het getal van het beest, want het is het getal van de mens, en zijn getal is zeshonderd zesenzestig.
Denk nu niet dat het te berekene getal er dus al staat. Zo simpel is het niet, want je moet iets berekenen en niet overschrijven. Wat is het getal van het beest, wat ook op de mens van toepassing is, terwijl als hint wordt gegeven, dat het getal van de mens 666 is. Dat 666 moet je dus ook in je berekeningen tegenkomen. We zitten hier natuurlijk niet voor de kat haar onbehaarde schaamdelen op een wetenschapforum.
Is er aan de hel te ontkomen, als jij domweg je huiswerk niet maakt?
Ik was er al bang voor en nu staat er niet geheel tioevallig in Leviticus 18:9 "de schaamte van uw zuster. de dochter van uw vader of de dochter van uw moeder, geboren in huis of daarbuiten, haar schaamte zult gij niet ontbloten." Leviticus 20:17 doet er nog een schepje bovenop met: "Een man die zijn zuster, de dochter van zijn vader of de dochjter van zijn moeder, neemt en haar schaamte ziet en zij ziet zijn schaamte - een schande is het en zij zullen voor de ogen van hun volksgenoten worden uitgeroeid".Inderdaad. Het was zijn zus.
Goed dus we hebben het over het nieuwe verbond, maar de questie waar het omfgaat is nog steeds dat daar staat dat wie naar die Jezus niiet luistert uit het volk moet worden uitgeroeid. Dat is dus een opdracht aan jou. Mijn vraag is: wat doe je daarmee? Ga je braaf aan het uitroeien, zoals hier geboden wordt of houd jij je aan de Nederlandse seculiere wetgeving?phoenixofflames schreef:God stelde de grondwet vast in eeuwigheid omdat Hij zo is.
Natuurlijk bedoelt Mozes Jezus. Niemand gaat naar de hemel tenzij door Jezus.
Ananias en Safira wat hebben die te maken met gij zult niet doden? Niets. God is rechtvaardig en heeft ze gestraft. De mens mag niet doden. Tenzij het is om je land te verdedigen of een publieke waarschuwing.
Ik ben zorgvuldig genoeg, want ik heb het lettertje voor lettertje overgetikt en daar mankeert niets aan. Maar als god jou een sommertje opgeeft, denk jij dan, dat hij het antwooord gaat voorzeggen? Het vers begingt met: "Hier is de wijsheid: wie verstand heeft berekene..." enz.phoenixofflames schreef:Lees zorgvuldiger: er staat: .. berekene het getal van het beest want het is het getal van de mens en zijn getal is 666
Hij geeft ons de wijsheid.
dus: getal van beest = getal van de mens
getal van de mens = 666
wat is dan het getal van het beest?