Puzzel Puzzels
p__
Artikelen: 0

Re: AI en morele bejegening

Nogmaals, je kunt wel met allemaal fantasietjes komen aanzetten, maar toon eens een daadwerkelijk geavanceerde AI die een menselijk brein benaderd.
En P. het is niet omdat je van iets nog niet gehoord hebt dat het niet bestaat,je kunt niet alles weten.
Andersom geldt ook:

Dat je ergens in gelooft, betekent nog niet dat het bestaat.

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

p__

Hier een voorbeeld van AI:
One rainy afternoon last February I decided to find out. I switched on the computer in my study, and logged on to www.intellibuddy.com, home to one of the leading artificial intelligences on the planet, to see what the state-of-the-art has to offer.

Intellibuddy: Hi, I'm Intellibuddy! Nice to meet you.

JM: I'm writing an article about artificial intelligence.

Intellibuddy: Will you include me in your essay?

JM: I will if you can persuade me you really are intelligent.

Intellibuddy: Would you recommend this action to a friend?

JM: Errr...are you intelligent?

Intellibuddy: Ummm I am highly intelligent. I have many intellectual functions.

JM: What are your intellectual functions?

Intellibuddy: Thought, reason, intelligence, logic and deduction.

JM: What is your IQ?

Intellibuddy: My IQ is about 250 in human terms.

JM: Wow, you're cleverer than my editor.

Intellibuddy: I'm glad your impressed, User. You think I am cleverer than my editor.

JM: No, cleverer than my editor.

Intellibuddy: I'm glad your impressed, User. You think I am cleverer than my editor.

JM: No, cleverer than my editor.

Intellibuddy: I'm glad your impressed, User. You think I am cleverer than my editor...
Nou, werkelijk overdonderende AI :shock:
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

deosolis

p schreef:Nogmaals, je kunt wel met allemaal fantasietjes komen aanzetten, maar toon eens een daadwerkelijk geavanceerde AI die een menselijk brein benaderd.
En P. het is niet omdat je van iets nog niet gehoord hebt dat het niet bestaat,je kunt niet alles weten.
Andersom geldt ook:

Dat je ergens in gelooft, betekent nog niet dat het bestaat.
Nogmaals ik spreek voortdurend over de evolutie i.v.m. artificieele intelligentie. Niet over chatterbots, of hoe "intelligent" de huidige computers zijn.

:shock:

Sinds wanneer is robotica, A.i., e.d. fantasietjes. En ik hoef niets aan te tonen , ik hoef zelfs niemand te overtuigen.

Als jij van wetenschap, en vooruitzicht, een religie wilt maken is dat jou probleem.

Indien je echt in dit onderwerp geintresseert bent, kun je misschien met een searchbot naar informatie op zoek.

Vijftien jaar geleden had ik dergelijke discussies i.v.m. robotica.

En dan nog tegen iemand met technische kennis.

Volgens hem ging de robots i.v.m. preciesie werk nooit de mens vervangen.

Ondertussen vijftien jaar later zijn we begonnen met het vervaardigen van nanobots .

http://www.hybridmedicalanimation.com/page...s/nanobots.html

;)
p__

deosolis schreef: ;)

Sinds wanneer is robotica, A.i., e.d. fantasietjes. En ik hoef niets aan te tonen , ik hoef zelfs niemand te overtuigen.

Als jij van wetenschap, en vooruitzicht, een religie wilt maken is dat jou probleem.

Indien je echt in dit onderwerp geintresseert bent, kun je misschien met een searchbot naar informatie op zoek.
Het idee dat er ooit een AI gemaakt wordt die de mens evenaard, is een fantasie. Punt. Het is nog niet gebeurd, en of het gaat gebeuren is twijfelachtig.

Net zoals ik al zei "binnenkort wordt God bewezen".

Dit is ook een fantasie, die nog niet gerealiseerd is, en waarvan het twijfelachtig is of het ooit zal gebeuren.
Vijftien jaar geleden had ik dergelijke discussies i.v.m. robotica.

En dan nog tegen iemand met technische kennis.

Volgens hem ging de robots i.v.m. preciesie werk nooit de mens vervangen.

Ondertussen vijftien jaar later zijn we begonnen met het vervaardigen van nanobots .

http://www.hybridmedicalanimation.com/page...s/nanobots.html
Ja, en vroeger dacht men ook dat de aarde plat was en mensen over de rand zouden vallen als ze te ver de zee op gingen.

Nu, honderden jaren verder, weten we dat dit onzin is :shock:
Rogier

p schreef:Hier een voorbeeld van AI:

(...)

Nou, werkelijk overdonderende AI :shock:
Wie, die bot of JM?

Die JM blijft steeds hetzelfde zeggen... :wink:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Anonymous

:shock: Wel je past precies in dat plaatje.

Het namelijk zeer moeilijk, voor veel mensen, om te kunnen aanvaarden dat er ooit iets komt die hem in hun superioriteit overstijgd.

Net zoals men vroeger dacht dat de aarde het middelpunt van het universum was.

En zoals je zegt ,het is dankzij mensen die erin geloven, ongeacht de tegenstand, dat er verbetering mogelijk is, dat we het reeds zover geschopt hebben.

:wink: Denk je werkelijk dat er mijarden uitgegeven worden, zeker in dit prestatiegericht tijdperk, voor een fantasietje?

En op het moment dat men de moeite zou doen, om eerst een beetje informatie over een bepaald onderwerp, in te winnen, in de plaats van van topic naar topic te gaan springen om daar van alles en nog wat te gaan afkeuren. Zou dat zeker een verrijking zijn voor beide partijen.

;) Ik zie maar één ding, iemand heeft tijd verprutst, misschien jarelang, en heeft als oplossing bedacht om nog meer tijd te verspelen.
p__

:wink:  Denk je werkelijk dat er mijarden uitgegeven worden, zeker in dit prestatiegericht tijdperk, voor een fantasietje?

Ja, kijk maar naar sinterklaas of de kerstman :shock:
deosolis

Anonymous schreef: :wink:  Denk je werkelijk dat er mijarden uitgegeven worden, zeker in dit prestatiegericht tijdperk, voor een fantasietje?
Ja, kijk maar naar sinterklaas of de kerstman :shock:
Het begin serieus goedkoop te worden.

:wink: http://www.aaai.org/AITopics/html/stats.html

En dat is nog maar één tak, want in feite wordt er globaal aan onderzoek gedaan,in o.a. universiteiten, in de industrie, zelfs bij de Nasa, en dit voor allerlei toepassingen.

:wink: En doe eens een beetje zelf de moeite want je replieken zijn toch zo doorzichtig.
p__

deosolis schreef::wink:  http://www.aaai.org/AITopics/html/stats.html

En dat is nog maar één tak, want in feite wordt er globaal aan onderzoek gedaan,in o.a. universiteiten, in de industrie, zelfs bij de Nasa, en dit voor allerlei toepassingen.

:wink:  En doe eens een beetje zelf de moeite want je replieken zijn toch zo doorzichtig.
Het is grappig dat je telkens beweert dat ik niet voldoende kennis over AI heb, terwijl je zelf nog geen zinnig woord hebt uitgekraamd over AI. :shock:

Wat ik gezegd heb is het volgende:
Het idee dat er ooit een AI gemaakt wordt die de mens evenaard, is een fantasie. Punt. Het is nog niet gebeurd, en of het gaat gebeuren is twijfelachtig.
Aan jou de taak om deze uitspraak te weerleggen.

En anders mag je best toegeven dat ik gelijk heb.
janos

IK ben er van overtuigd dat de techniek enorm vooruit zal gaan. Zelf kom ik uit het tijdperk van relais en daar lieten we we een komplete proces mee bewaken en sturen. De ruimtes die we nodig hadden voor de relaiskasten waren behoorlijk groot. In het heden doet een procescomputer ter grote van een bureau al dat gene waar in het verleden apparatuurruimtes voor nodig was ter grote van klaslokalen.

Het uiteindelijke product is niet relatief beter maar verfijnder van kwaliteit eisen. Zo ook met radiocommunicatie apparatuur. Nog niet zo lang geleden bouwde ik zend/ontvang app. m.b.v Radio buizen op een alu chassis. Nu lopen we met app. ter grote van je hand die nog veel meer kunnen. Dat soort vooruitgang zal nog wel een tijdje doorgaang maar het menselijkgevoel zal nooit door app. kunnen worden worden vervangen.
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.
Rogier

Leuke gast schreef:een AI is toch niks,

een AI algoritme bestaat enkel uit een beetje statistieken,

als men 2 AI's heeft dan zullen deze exact hetzelfde zijn.
Mits ze hetzelfde zijn afgesteld en dezelfde randvoorwaarden hebben.

Maar dat geldt volgens mij voor de mens ook: een mens zou in twee exact dezelfde situaties (wat in de praktijk nooit voorkomt) ook twee keer hetzelfde doen.

Stel dat ik jou vraag "noem een getal onder de duizend" en voordat je gaat nadenken over het antwoord, wordt het universum tien keer gekopiëerd, en in alle tien de instanties van het universum is de toestand van alles exact gelijk. Dan zullen al jouw tien kopieën allemaal hetzelfde getal noemen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Rogier

p schreef:Ach, tientallen jaren geleden dacht men al dat er in 2001 cyborgs, droids, terminators zouden rondlopen.

Nu tientallen jaren later is men nog geen milimeter opgeschoten.

Het blijven vooralsnog allemaal fabeltjes.

Of het moet een stofzuigermachine zijn die obstakels kan vermijden ;)
Nou ja, zo slim als een zoogdier of mens zou ik dat niet willen noemen... maar zo slim als een pantoffeldiertje? Of een worm? Volgens mij kunnen we die qua intelligentie wel evenaren.

Dan hebben we onze computers dus in een paar decennia evenver vooruit gebracht als een miljard jaar evolutie. Hoe lang zou volgens deze lijn het niveau van een mens nog duren? :shock:

Oh ja, over dat voorbeeld van die chatbot: ik zag een keer een documentaire over een sluipwesp. Die vliegt met zijn eitjes naar een hol, dan legt hij de eitjes op de rand, gaat eerst even naar binnen om te kijken of alles veilig is, en vervolgens haalt hij de eitjes om ze binnen te leggen. Nu deden ze een experiment waarbij ze telkens als die wesp even naar binnen was, die eitjes oppakten en verderop neerlegden. Wat denk je dat de wesp doet? Die vliegt naar de eitjes, vliegt ze weer naar dat hol, en legt ze weer neer. Gaat weer naar binnen om te kijken of alles veilig is (eitjes worden weer verplaatst), komt naar buiten, vliegt weer naar de eitjes, vliegt met eitjes weer naar het hol, legt ze weer neer, gaat weer naar binnen om te kijken of alles veilig is... Nou, werkelijk overdonderende AI ;)

Dat hebben we dus kennelijk ook al geëvenaard. Weet je hoe lang het van wesp tot mens duurde, in verhouding tot van niets tot wesp? :?:
p__

Rogier schreef:Nou ja, zo slim als een zoogdier of mens zou ik dat niet willen noemen... maar zo slim als een pantoffeldiertje? Of een worm? Volgens mij kunnen we die qua intelligentie wel evenaren.

Dat hebben we dus kennelijk ook al geëvenaard. Weet je hoe lang het van wesp tot mens duurde, in verhouding tot van niets tot wesp? :shock:
Noch de wesp, noch wormen, noch pantoffeldiertjes hebben we geevenaard.

Een herhalende handeling is geen teken van een fout of een lage intelligentie, immers als jij 10x een lekke fietsband krijgt, zul je nog steeds die band blijven plakken.

Even een vraagje:

Wat zou die wesp anders hebben moeten doen? Het opgeven en de eitjes laten sterven? Op zoek gaan naar een superieur wezen dat de eitjes verplaatst?

Het voorbeeld van de wesp is trouwens net zoiets als een verborgen camera actie bij de mens.

NASA/Pentagon

Laatst had NASA (of het pentagon) een satelliet gebouwd die volledig automatisch op zoek gaat naar andere satellieten en hiermee kan koppelen. Deze satelliet werd gelanceerd, het resultaat:

De satelliet besloot geheel individueel om zichzelf uit te schakelen, om zo energie te besparen, nog voordat hij ook maar met 1 andere satelliet gekoppeld was. Missie mislukt.

En nu de wesp. Deze vindt volledig op zichzelf de eitjes, hij vindt het wespennest, hij vindt bloemen, hij communiceert deze informatie naar andere wespen d.m.v danspasjes, hij bouwt nesten, plant zich voort, etc.
p__

whatever   :shock:
Ja, dan ga je alles een beetje in perspectief zien he?

Neem nu de laagste levensvormen, eencelligen. Deze hebben de volgende eigenschappen:
All cells share several abilities:

-Reproduction by cell division.

-Metabolism, including taking in raw materials, building cell components, creating energy molecules and releasing by-products. The functioning of a cell depends upon its ability to extract and use chemical energy stored in organic molecules. This energy is derived from metabolic pathways.

-Synthesis of proteins, the functional workhorses of cells, such as enzymes. A typical mammalian cell contains up to 10,000 different proteins.

-Response to external and internal stimuli such as changes in temperature, pH or nutrient levels.

-Traffic of vesicles.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cell_%28biology%29

(Evolutie ontbreekt volgens mij in dat lijstje.)
Is dit niveau überhaupt al bereikt?

Ik dacht het ook niet, anders had men wel aangekondigd dat men leven geschapen had in een laboratorium.

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

deosolis

p schreef:Het voorbeeld van de wesp is trouwens net zoiets als een verborgen

En nu de wesp. Deze vindt volledig op zichzelf de eitjes, hij vindt het wespennest, hij vindt bloemen, hij communiceert deze informatie naar andere wespen d.m.v danspasjes, hij bouwt nesten, plant zich voort, etc.
Ok en wat heeft dat met intelligentie te maken?

Die wesp zal dat nog miljoenen jaren blijven doen, niet meer en niet minder.

Soit.Kijk hieronder.

http://agiri.org/novamente/

B.t.w. al van Von Neumann gehoord?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!