Puzzel Puzzels

🕰️ In welke tijd zou je het liefst geleefd hebben?

1. 🌊 **Oertijd van het leven**
Geen stemmen
0
2. 🧍‍♂️ **Steentijd**
Geen stemmen
0
3. 🏺 **Oudheid**
Geen stemmen
0
4. ⚔️ **Middeleeuwen**
Geen stemmen
0
5. 🏰 **Renaissance**
Geen stemmen
0
6. 🔬 **Verlichting & Revolutie**
Geen stemmen
0
7. 🏭 **Industrialisatie**
Geen stemmen
0
8. 🪖 **Eerste helft 20e eeuw**
Geen stemmen
0
9. 📺 **Jaren '50 t/m '90**
100%
3
10. 🚀 **Toekomst**
Geen stemmen
0

Totaal aantal stemmen: 3
anomsel
Artikelen: 0

Re: in welke tijd zou jij het liefste geleefd hebben?

Ik zou eigenlijk overal wel 'even willen gaan kijken' Maar het interessantste lijkt me aan de oorsprong van de beschavingen. Dat je in een groep mensen leeft die als allereerste hogere kennis over zaken hebben, dat je helemaal ontdekt waar die kennis vandaan kwam..

Dus ik denk in de tijd dat de eerste Sumeriërs aankwamen van een onbekend land en zich vestigden in het Midden Oosten als een van die Sumeriërs

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Bubbles

qrnlk schreef:Ik moet zeker uitleggen waarom ik 10000 jaar in de toekomst wel ideal zou vinden?

Persoonlijk denk ik dat rond die tijd de mensheid al weer verzoend is met god en dat deze planeet weer hersteld is om te voldoen aan gods voornemen. Dood, ziekte en zo zijn voorbij. Mensen zijn weer zoals we eens bedoeld waren: Gezond en niet langer beperkt door onze eigen tekortkomingen.

Tevens, als we nu tegen het einde van de zevende scheppingsdag (periode) zitten, dan zou het over 10000 jaar het zo ongeveer aan het begin van de 9de periode zijn... En zonder dood of zelfs maar ouderdom is de levensduur van de mensen onbeperkt: Wie weet wat god gaat doen in zijn tweede werkweek? Wie zou daar geen toeschouwer (of wellicht medewerker) in willen zijn?
Nou denk ik persoonlijk dat het de mens is die de god(en) uitgevonden heeft, en niet vice-versa.

En ook dat de mens (homo sapiens) er het beste aan toe zal zijn als de totale globale bevolkingsgroep op een gegeven moment inziet dat het hebben van een positieve invloed op zijn omgeving ook een positieve terugwerking zal hebben, en zijn leven en akties daarop en op werkelijke kennis van de natuur baseert.

Dat sommige daarvoor denken op een geloof te moeten terugvallen, begrenst hen eerder en geeft bovendien een fantasiebeeld dat op den duur met de realiteit in conflict zal komen (de twijfel momenten).

Over geschiedenis gesproken, lijkt me het volgende mijn inzicht te verduidelijken:

Religie en geloof in een ingrijpende god of goden is in dit opzicht wel een makkelijk middel om de populatie in bedwang te houden en tot dan onverklaarbare verschijnselen voor eigen belang in te zetten. Maar in mijn zicht geeft dat nog meer negatieve invloeden, zoals rebelleren tegen opgelegde wetten, en het manipuleerbaar maken van de gelovige door de leider van het geloof (in die zin is het splitsen van staat en kerk een goede manier om vreedzaamheid te waarborgen).

Alle stugge en aan niet veranderbare geschriften vasthoudende religies zullen met der tijd geen poot meer hebben om op te staan. Vooral omdat research in de echte geschiedenis ons laat zien wat er hoogstwaarschijnelijk daadwerkelijk is gebeurd en bovendien een stuk realistischer overkomt dan de niet-natuurlijke voordoende verhalen van profeten zoals Mozes, Jezus en Mohammed (en Boedda, Shiva, etc.).

Bovendien, mensen kennende, is één van de weinige redenen dergelijke fantasievolle verhalen de mogelijkheid om de populatie ermee te beeinvloeden. Deze verhalen hebben waarschijnelijk nog wel de basis van het werkelijk gebeurde, maar voegen ongeloofwaardige elementen toe die tegen de in werkelijkheid niet breekbare natuurwetten in gaan, om extra kracht te geven aan het verhaal, en daarmee de macht van de spreker/profeet te toen tonen die er eigenlijk alleen door het geloof erin vanaf de (nieuwe) gelovigen ontstaat.

Daarmee is niet gezegd, dat de profeet of diens opvolgers dit met slechte bedoelingen doen. Ik wil daarmee alleen maar naar toe dat een web van leugens "for goodwill" geen goede basis voor een samenleving is.

Er zijn al veel zaken bekend die met het ontstaan van de religies te maken hebben, en die daarmee bewijzen dat elke religie niet meer is dan een door mensen opgebouwd systeem om in grotere groepen samenleven te kunnen.

Zo is het basisgeloof in één god en de daarbij behorende geschriften onstaan onder de bevolkingsgroep die van Egypte naar het huidige Israel is getrokken, en adaarmee het joodse geloof hebben geschapen.

Het idee van maar één god kwam hoogstwaarschijnlijk door Agamanon, de Egyptische Pharao die wou dat zijn bevolking nog maar in één god: Ra, zouden geloven. Maar na zijn dood vervielen de Egyptenaren weer terug in hun pantheon aan goden, want het idee van één god was hen te vreemd.

Het joodse volk heeft wederom de god van de vruchtbaarheid (Jahwe/Jehova) gekozen uit de vele goden waar zij daarvoor geloofd hadden.

Het Christendom is daar wederom op gebaseerd, en voegt toe dat Jezus als Messiah en zoon van god werde bestempelt, vooral omdat hij zelf dit beweerde. En zelf over de Teksten die daarover gingen bestond zoveel twist in de interpretatie, dat er verschillende christelijke groepen zijn ontstaan.

Hoewel ik over de Islam niet veel weet, is dit geloof nog later ontstaan, en maakt gebruik van zowel oude joodse geschriften als ook de verhalen van Mohammed, die de verschillende stammen van de woestijnen met een toen nieuw geloof bij elkaar probeerde te halen om de uitbreiding van de verstedelijkte joodse bevolking en het opkomende christelijke geloof in te dammen in hun wereld.

Deze opvolging is duidelijk te zien in het feit dat de volgende religie weer naar de andere, oudere terug verwijst.

Voor Agamamnon geloofden de meeste bevolkingsgroepen hoofdzakelijk in verschillende goden die verschillende aspecten van het leven en de natuur representeerden.

Door de ontwikkeling van wetenschap die op echte waarnemingen baseert, en de mogelijkheden om zelfs terug in de tijd te kunnen "kijken" geeft ons een veel beter en betrouwbaar beeld op de realiteit - alles wat hieraan ten grondslag ligt kan iedereen in principe na vervolgen en voor zichzelf bewijzen.

Daarbij helpen economische, en social wetenschappen ons om te leren hoe wij met de huidige bevolkingsdichtheid in vrede met elkaar kunnen omgaan. En deze zijn op observaties van onze eigen manier van denken en reageren - tenminste in grotere groepen.

Anderzijds wordt het hoog tijd om de bevolking niet nog meer te laten groeien, maar eerder te laten inkrimpen, voordat we nog meer in wereldwijde voedseltekorten terechtkomen. En ik denk dat preventie van hoge geboortecijfers me medische middelen beter is dan het "verwijderen" van mensen door oorlogen en het vernietigen van bepaalde bevolkingsgroepen.

En wat betreft het eigenlijke onderwerp (wanneer zou je anders geleefd willen hebben/leven):

In het verleden ik zou het liefst in de vijftiger jaren in de verenigde staten geboren willen zijn, en de zestiger jaren bewust tijden de opbouw van de NASA en de ontwikkelingen voor de maanlanding meegemaakt willen hebben op een leeftijd waar ik zelf had kunnen meewerken.

Nadeel: de regering die de kommunistische russen als hoofddreiging met atoomwapens de angst in de bevolking opjoeg, terwijl dat evengoed later als een slecht gebakken soufflé in elkaar viel.

En toekomstig: op een moment waar het leven lang genieg is om alle kennis een keer opgedaan te hebben, en de wereld voor de mens in comfort is gebouwd, zonder de natuur van de platen en dieren af te nemen. Waarschijnelijk met een populatie die een tiende of minder is dan die van vandaag.

Groetjes van iemands diens realiteit uit de kennis over de natuur van zijn omgeving en zijn medemens is afgeleid, en niet diens praatjes.

Bubbles.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Stormbeest

made in flanders schreef:in welke tijd zou jij dus het liefst geleefd willen hebben?

en waarom?

Zeker niet in de Steentijd, Oudheid of Middeleeuwen.

Wel was ik graag geboren ergens in de jaren '20 van de 20ste eeuw. Dan kon ik zowel vervelende dingen meemaken (crisis, Tweede Wereldoorlog) als de moderne wereld zien opkomen. En het liefst was ik betrekkelijk arm en onbetekenend begonnen, om na de oorlog tamelijk rijk en voornaam te worden (maar ook weer niet steenrijk en wereldberoemd). De combinatie van eerst tegenspoed en daarna voorspoed maakt dat je van die voorspoed extra geniet.
Wij vergoeden nooit schade veroorzaakt of veregerd door wapens of tuigen die bestemd zijn om te ontploffen door wijziging van de structuur van de atoomkern.
anusthesist

Een aantal dingen periodes schiet mij te binnen:

- 1950 tot nu

Een ware babyboomer. Geweldig, de opbouw en het één worden van Europa, het gevoel dat zoiets verschrikkelijks als de Tweede Wereldoorlog nooit meer zal voorkomen, de exponentiele groei van welvaart en technologieen, enorme stappen in de wetenschap zoals de maanlanding, de opkomst van antibiotica en cytostatica etc. Natuurlijk was ik vóór mijn 17e na de VS verhuist om Monterey en Woodstock bij te wonen.

- De Gouden Eeuw tot het rampjaar 1672

Dit behoeft weinig argumentatie volgens mij.

- Het Perzische Rijk onder Cyrus de Grote

Veel voorspoed, vreugde en vrede. Cyrus was één van de weinigen die met diplomatie andere rijken veroverde in plaats van geweld te gebruiken. Dit leidde ertoe dat hij erg geliefd was waardoor het rijk zo snel kon groeien. Verder is de culturele revolutie opzienbarend; dichters, schrijvers, schilders, beeldhouwers waren ruim aanwezig.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Dido

Ik denk dat ik graag student was geweest in de jaren '60, the Golden Sixties...

Een beetje tegendraads kunnen zijn, zodanig dat het zelfs past in de nieuwe trend van toen, de countercultuur...

De hippies, niet meer die traditionele kleren moeten dragen, betogen tegen de oorlog in Vietnam, betogen voor gelijkheid en tegen racisme, betogen voor Leuven Vlaams (en uiteindelijk dat ook verkrijgen), de landing van de eerste mensen op de maan,...

En dat allemaal met het idee in je achterhoofd dat het voor een echt beter wereld is! ;)

Ik weet niet met zekerheid of ik me ook zou afgezet hebben tegen de maatschappij, de autoriteiten, zoals jongeren toen deden. Maar met wat ik nu weet en hoe ik me nu voel, denk ik dat ik het nu wél zou doen... :P

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-
317070

Ik zou graag rond de singulariteit leven, het moment waarop robots zelfbewust worden zoals mensen (het komt, het komt, heb geduld ;) ) en ook het onderscheid tussen beiden vervaagt.

En ergens denk ik dat ik dus op een ideaal moment geboren ben :P .

Wat ik ook graag zou meemaken, is de kolonisatie van de melkweg. Volgens mij zal dit niet veel langer duren dan de kolonisatie van Amerika...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
qrnlk
Lorentziaan

Ik denk eigenlijk dat die singulariteit al lang geweest is en dat wij die cyborgs zijn die zelfbewust werden. ;)

Ik zou het liefste leven in de tijd wanneer mensen niet langer oud worden en sterven maar in essentie altijd jong, fit, gezond en eeuwig blijven leven; En natuurlijk in elk opzicht verbeterd, uitgebreid en geupgrade. Wanneer elke beschadiging hersteld kan worden... Ik gok op 100-1000 jaar in de toekomst.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Evert

in de toekomst mag ook?

Dan zou ik over 200 jaar willen leven, dan is de wereld namelijk òf helemaal geweldig geworden (nieuwe technology, groene energie, misschien wel nieuw geld systeem) òf we hebben onszelf hard *** (olie op, weer een crisis, opwarming aarde nog een stukje erger, etc..)

En dan ga ik er natuurlijk even van uit dat het het eerste is. ;)
qrnlk
Lorentziaan

Ik zie dat mijn verwachtingen de afgelopen tijd behoorlijk positiver geworden zijn... keek ik in mijn eerdere bericht uit naar 10000 jaar in de toekomst, vind ik nu 100 tot 1000 al goed genoeg ;) Als dit zich zo door zet (of ik lang genoeg leef) kom ik vanzelf op "vandaag" uit.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Escafon

Lieft in een tijd ergens voor de agrarische revolutie, ineen klimaat dat lekker te noemen is met niet al teveel nare roofdieren en zonder al te veel kannibalisme en oorlog, Australie van voor de engelsen lijkt me wel leuk.

Rijkeluiszoontje in Syracuse lijkt me ook niet gek overigens, zo'n vijfhonderd voor christus, gezellige stad, lekker welvarend prima uitgaansleven, en wat minder oorlog en politieke narigheid dan in het eigenlijke griekenland.

Het vermaak stond ook op een wat hoger peil dan het romeinse circus.
Benm

Ik zie dat mijn verwachtingen de afgelopen tijd behoorlijk positiver geworden zijn... keek ik in mijn eerdere bericht uit naar 10000 jaar in de toekomst, vind ik nu 100 tot 1000 al goed genoeg :eusa_whistle: Als dit zich zo door zet (of ik lang genoeg leef) kom ik vanzelf op "vandaag" uit.

Het probleem is waarschijnlijk dat je op een gegeven moment op 'gisteren' uitkomt, en dat zo door gaat tot je er stevig van baalt ](*,)
Victory through technology
asmir89

Het is niet belangrijk wanneer, maar eerder waar en hoe je wilt leven. Aangezien iedereen geen passende tijd voor zichzelf kan uitzoeken wegens morele kwesties zullen we verder komen met het vraag 'waar en hoe wil ik leven'.

Ik wil ergens waar er vrede en wijsheid heerst, waar moraal zijn hoogste punt kent en waar ik respect heb voor alles om me heen, waar ik niet bang hoef te zijn dat mijn kind iets zal overkomen, waar alles goed verloopt en een happy end kent!

Zo, leuk sprookje. Het voldoet tenminste naar mijn verlangens. En om concreet vraag te beantwoorden: toen aarde zijn bloei kende, natuur ongeschonden en fruit nog zijn smaak had.

Beetje fantasie ](*,)
qrnlk schreef:Ik denk eigenlijk dat die singulariteit al lang geweest is en dat wij die cyborgs zijn die zelfbewust werden. :eusa_whistle:

Ik zou het liefste leven in de tijd wanneer mensen niet langer oud worden en sterven maar in essentie altijd jong, fit, gezond en eeuwig blijven leven; En natuurlijk in elk opzicht verbeterd, uitgebreid en geupgrade. Wanneer elke beschadiging hersteld kan worden... Ik gok op 100-1000 jaar in de toekomst.
Dat is wel een hele grove gok ](*,)
qrnlk
Lorentziaan

Ik ben optimistisch.
The best way to predict the future is to invent it.
The future is here. It's just not evenly distributed yet.

Adpruys

Over de toekomst kun je alleen fantaseren of voor vrezen. Het verleden daar kun je natuurlijk ook over dromen, zoals in dit topic gebeurt, maar hoef je niet te vrezen en je kunt je erin verdiepen en meer over te weten komen. Over de toekomst niet.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it

ads

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Furkan1905

Ottomaanse rijk natuurlijk tussen 1299-1922 toen de Turken de wereld macht hadden!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!