qrnlk schreef:Ik moet zeker uitleggen waarom ik 10000 jaar in de toekomst wel ideal zou vinden?
Persoonlijk denk ik dat rond die tijd de mensheid al weer verzoend is met god en dat deze planeet weer hersteld is om te voldoen aan gods voornemen. Dood, ziekte en zo zijn voorbij. Mensen zijn weer zoals we eens bedoeld waren: Gezond en niet langer beperkt door onze eigen tekortkomingen.
Tevens, als we nu tegen het einde van de zevende scheppingsdag (periode) zitten, dan zou het over 10000 jaar het zo ongeveer aan het begin van de 9de periode zijn... En zonder dood of zelfs maar ouderdom is de levensduur van de mensen onbeperkt: Wie weet wat god gaat doen in zijn tweede werkweek? Wie zou daar geen toeschouwer (of wellicht medewerker) in willen zijn?
Nou denk ik persoonlijk dat het de mens is die de god(en) uitgevonden heeft, en niet vice-versa.
En ook dat de mens (homo sapiens) er het beste aan toe zal zijn als de totale globale bevolkingsgroep op een gegeven moment inziet dat het hebben van een positieve invloed op zijn omgeving ook een positieve terugwerking zal hebben, en zijn leven en akties daarop en op werkelijke kennis van de natuur baseert.
Dat sommige daarvoor denken op een geloof te moeten terugvallen, begrenst hen eerder en geeft bovendien een fantasiebeeld dat op den duur met de realiteit in conflict zal komen (de twijfel momenten).
Over geschiedenis gesproken, lijkt me het volgende mijn inzicht te verduidelijken:
Religie en geloof in een ingrijpende god of goden is in dit opzicht wel een makkelijk middel om de populatie in bedwang te houden en tot dan onverklaarbare verschijnselen voor eigen belang in te zetten. Maar in mijn zicht geeft dat nog meer negatieve invloeden, zoals rebelleren tegen opgelegde wetten, en het manipuleerbaar maken van de gelovige door de leider van het geloof (in die zin is het splitsen van staat en kerk een goede manier om vreedzaamheid te waarborgen).
Alle stugge en aan niet veranderbare geschriften vasthoudende religies zullen met der tijd geen poot meer hebben om op te staan. Vooral omdat research in de echte geschiedenis ons laat zien wat er hoogstwaarschijnelijk daadwerkelijk is gebeurd en bovendien een stuk realistischer overkomt dan de niet-natuurlijke voordoende verhalen van profeten zoals Mozes, Jezus en Mohammed (en Boedda, Shiva, etc.).
Bovendien, mensen kennende, is één van de weinige redenen dergelijke fantasievolle verhalen de mogelijkheid om de populatie ermee te beeinvloeden. Deze verhalen hebben waarschijnelijk nog wel de basis van het werkelijk gebeurde, maar voegen ongeloofwaardige elementen toe die tegen de in werkelijkheid niet breekbare natuurwetten in gaan, om extra kracht te geven aan het verhaal, en daarmee de macht van de spreker/profeet te toen tonen die er eigenlijk alleen door het geloof erin vanaf de (nieuwe) gelovigen ontstaat.
Daarmee is niet gezegd, dat de profeet of diens opvolgers dit met slechte bedoelingen doen. Ik wil daarmee alleen maar naar toe dat een web van leugens "for goodwill" geen goede basis voor een samenleving is.
Er zijn al veel zaken bekend die met het ontstaan van de religies te maken hebben, en die daarmee bewijzen dat elke religie niet meer is dan een door mensen opgebouwd systeem om in grotere groepen samenleven te kunnen.
Zo is het basisgeloof in één god en de daarbij behorende geschriften onstaan onder de bevolkingsgroep die van Egypte naar het huidige Israel is getrokken, en adaarmee het joodse geloof hebben geschapen.
Het idee van maar één god kwam hoogstwaarschijnlijk door Agamanon, de Egyptische Pharao die wou dat zijn bevolking nog maar in één god: Ra, zouden geloven. Maar na zijn dood vervielen de Egyptenaren weer terug in hun pantheon aan goden, want het idee van één god was hen te vreemd.
Het joodse volk heeft wederom de god van de vruchtbaarheid (Jahwe/Jehova) gekozen uit de vele goden waar zij daarvoor geloofd hadden.
Het Christendom is daar wederom op gebaseerd, en voegt toe dat Jezus als Messiah en zoon van god werde bestempelt, vooral omdat hij zelf dit beweerde. En zelf over de Teksten die daarover gingen bestond zoveel twist in de interpretatie, dat er verschillende christelijke groepen zijn ontstaan.
Hoewel ik over de Islam niet veel weet, is dit geloof nog later ontstaan, en maakt gebruik van zowel oude joodse geschriften als ook de verhalen van Mohammed, die de verschillende stammen van de woestijnen met een toen nieuw geloof bij elkaar probeerde te halen om de uitbreiding van de verstedelijkte joodse bevolking en het opkomende christelijke geloof in te dammen in hun wereld.
Deze opvolging is duidelijk te zien in het feit dat de volgende religie weer naar de andere, oudere terug verwijst.
Voor Agamamnon geloofden de meeste bevolkingsgroepen hoofdzakelijk in verschillende goden die verschillende aspecten van het leven en de natuur representeerden.
Door de ontwikkeling van wetenschap die op echte waarnemingen baseert, en de mogelijkheden om zelfs terug in de tijd te kunnen "kijken" geeft ons een veel beter en betrouwbaar beeld op de realiteit - alles wat hieraan ten grondslag ligt kan iedereen in principe na vervolgen en voor zichzelf bewijzen.
Daarbij helpen economische, en social wetenschappen ons om te leren hoe wij met de huidige bevolkingsdichtheid in vrede met elkaar kunnen omgaan. En deze zijn op observaties van onze eigen manier van denken en reageren - tenminste in grotere groepen.
Anderzijds wordt het hoog tijd om de bevolking niet nog meer te laten groeien, maar eerder te laten inkrimpen, voordat we nog meer in wereldwijde voedseltekorten terechtkomen. En ik denk dat preventie van hoge geboortecijfers me medische middelen beter is dan het "verwijderen" van mensen door oorlogen en het vernietigen van bepaalde bevolkingsgroepen.
En wat betreft het eigenlijke onderwerp (wanneer zou je anders geleefd willen hebben/leven):
In het verleden ik zou het liefst in de vijftiger jaren in de verenigde staten geboren willen zijn, en de zestiger jaren bewust tijden de opbouw van de NASA en de ontwikkelingen voor de maanlanding meegemaakt willen hebben op een leeftijd waar ik zelf had kunnen meewerken.
Nadeel: de regering die de kommunistische russen als hoofddreiging met atoomwapens de angst in de bevolking opjoeg, terwijl dat evengoed later als een slecht gebakken soufflé in elkaar viel.
En toekomstig: op een moment waar het leven lang genieg is om alle kennis een keer opgedaan te hebben, en de wereld voor de mens in comfort is gebouwd, zonder de natuur van de platen en dieren af te nemen. Waarschijnelijk met een populatie die een tiende of minder is dan die van vandaag.
Groetjes van iemands diens realiteit uit de kennis over de natuur van zijn omgeving en zijn medemens is afgeleid, en niet diens praatjes.
Bubbles.