Puzzel Puzzels
EvilBro
Artikelen: 0

Re: Wetenschap en godsbewijs

Men kan het huidige beeld van de natuur, zoals zijn zich nu aan ons voordoet, niet gebruiken als maat voor wat er vroeger gebeurd moet zijn.
Kortom je bent van mening dat de mens niet de geschiedenis kan kennen. Ben je hierin consequent? Bijvoorbeeld, denk je dat gisteren gebeurd is? (Als je antwoord hierop "ja" is, waarom denk je dat dan en waarom denk je niet dat het universum vijf minuten geleden begonnen is met jou en je herinneringen zoals je ze nu ervaart?)

Het gekke is wel dat als vroeger (er even vanuitgaande dat het bestond) de natuurwetten anders waren, ze geen enkel spoor hebben nagelaten van het feit dat ze vroeger anders waren).
En het gekke is nu dat men daarbij de vooronderstelling huldigt dat dit proces steeds ingewikkelder levensvormen oplevert.
Nee. "Oplevert" moet zijn "kan opleveren".
Evolutie is richtingloos.
Mutaties zijn richtingloos. Natuurlijke selectie heeft wel degelijk een richting.
Hoe kan men empirisch aantonen dat uit 'lagere' diersoorten 'hogere' diersoorten ontstaan als men weet dat 'hoger' ook kwetsbaarder betekent.
Bewijs voor het feit dat "hoger" (uberhaupt een slechte term) ook kwetsbaarder betekent? Heb je het hier niet enkel over "lange termijn" en "korte termijn"? Op de lange termijn zullen specifieke "lagere" soorten het inderdaad langer doen dan specifieke "hogere" soorten.
Maar ergens in het geheel komt het er gewoon op neer dat men maar moet aannemen dat het allemaal waar is.
Nee... dat hoeft dus juist niet. Als je wilt kun je alles onderzoeken wat je leest (maar daar ben je waarschijnlijk langer mee bezig dan een mensenleven duurt).
Mutaties leveren altijd nadelen op en nooit voordelen.
Standaard creationistisch argument... al talrijke keren weerlegd... zie hier (of tik eens "benificial mutations" in google in).
Creationisme mist wetenschappelijke onderbouwing. En toch vraag ik me af in hoeverre dit werkelijk zo is.
Creationisme begint bij de conclusie en negeert alles wat strijdig is met deze conclusie. Creationisme is daarom niet wetenschappelijk.

ads

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

Hildebrand

Kortom je bent van mening dat de mens niet de geschiedenis kan kennen. Ben je hierin consequent? Bijvoorbeeld, denk je dat gisteren gebeurd is? (Als je antwoord hierop "ja" is, waarom denk je dat dan en waarom denk je niet dat het universum vijf minuten geleden begonnen is met jou en je herinneringen zoals je ze nu ervaart?)
Ik ben van mening dat de mens gebeurtenissen die zeer ver terugliggen slechts bij benadering kan reconstrueren. We zijn immers geen getuigen geweest maar afhankelijk van wat de aarde ons miljoenen jaren later toont. En daar laten wij onze interpretatie op los door vergelijkingen te trekken met huidige processen en omstandigheden. In hoeverre kun je zeggen dat daarmee empirische bewijzen worden geleverd?
Het gekke is wel dat als vroeger (er even vanuitgaande dat het bestond) de natuurwetten anders waren, ze geen enkel spoor hebben nagelaten van het feit dat ze vroeger anders waren).
Ik geloof niet ergens beweerd te hebben dat de natuurwetten vroeger anders in elkaar staken.
En het gekke is nu dat men daarbij de vooronderstelling huldigt dat dit proces steeds ingewikkelder levensvormen oplevert.
Nee. "Oplevert" moet zijn "kan opleveren".
Nee. "Oplevert". Wij zijn daar volgens de evolutionisten het resultaat van.
Evolutie is richtingloos.
Mutaties zijn richtingloos. Natuurlijke selectie heeft wel degelijk een richting.
Ook natuurlijke selectie is richtingloos omdat deze afhankelijk is van omstandigheden die elke keer weer kunnen verschillen.
Hoe kan men empirisch aantonen dat uit 'lagere' diersoorten 'hogere' diersoorten ontstaan als men weet dat 'hoger' ook kwetsbaarder betekent.
Bewijs voor het feit dat "hoger" (uberhaupt een slechte term) ook kwetsbaarder betekent? Heb je het hier niet enkel over "lange termijn" en "korte termijn"? Op de lange termijn zullen specifieke "lagere" soorten het inderdaad langer doen dan specifieke "hogere" soorten.
Met 'hoger' bedoel ik 'complexer'. Bacterien zijn bestand tegen de meest extreme omstandigheden. Apen sterven uit als hun biotoop verschraalt of kleiner wordt. Bacterien zullen nog bestaan als apen allang zijn uitgestorven.
Maar ergens in het geheel komt het er gewoon op neer dat men maar moet aannemen dat het allemaal waar is.
Nee... dat hoeft dus juist niet. Als je wilt kun je alles onderzoeken wat je leest (maar daar ben je waarschijnlijk langer mee bezig dan een mensenleven duurt).
De suggestie wordt gewekt dat de evolutietheorie een sluitend antwoord heeft op alle vragen die wij betreffende de ontwikkeling van levensvormen maar kunnen hebben.
Mutaties leveren altijd nadelen op en nooit voordelen.
Standaard creationistisch argument... al talrijke keren weerlegd... zie hier (of tik eens "benificial mutations" in google in).
De voorbeelden waarbij mutaties een voordeel opleveren zijn verwaarloosbaar klein (vaak ook in het laboratorium verkregen) en zeker niet serieus te nemen als instrument waarmee spontaan goed functionerende, steeds complexere levensvormen het levenslicht zien. 99,9999% van de keren gaat het mis. Vroeger is dit niet anders geweest. Waarom zien wij dan geen gedrochten in het fossielenbestand?
Creationisme mist wetenschappelijke onderbouwing. En toch vraag ik me af in hoeverre dit werkelijk zo is.
Creationisme begint bij de conclusie en negeert alles wat strijdig is met deze conclusie. Creationisme is daarom niet wetenschappelijk.
Als jij het creationisme bedoelt zoals de christen-fundamentalisten die opvatten ben ik het met je eens. Als jij hiermee Intelligent Design bedoelt ben ik veel voorzichtiger. Me dunkt dat Darwin met veel te voorbarige conclusies op de proppen kwam die hij niet hard kon maken op basis van zijn - nu gedateerde - onderzoekingen.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

oktagon

Ik beschouw het door de mensen gehanteerde begrip God,Allah en verdere benamingen als aanduiding van een "cybernetisch" stuursysteem,waar alles in het heelal aan onderworpen is.

Wij kunnen dit machtsfenomeen op geen enkele manier beinvloeden,hoe hard we ook schermen met onze diverse "religieuze" overtuigingen,het oprichten van gebouwen,tempels,beelden;het aanheffen van gebeden,gezangen,etc,etc.

Hooguit kan de ene mens de ander er door beinvloeden en manipuleren met zijn "geloof" en zijn "goede" verbindingen resp.wegen om nader tot zijn God te komen.

Overigens met welk doel,het systeem is ongenaakbaar.

De bij verschillende profeten door "God" geinspireerde leefregels voor de mensen zijn mogelijk ook een ingeplant programma (als ying en yang en moreel besef),dat de bewuste verkondiger meent te moeten uitleggen aan zijn volgelingen om ze op het goede pad te houden en goed met elkaar te leven.

Maar de mens in zijn verscheidenheid van soort en denkwijzen .....!
Fujaro

Ik ben nergens voorstander van. Ik probeer een zuivere afweging te maken waarbij ik me laat leiden door objectivisme. Althans daar streef ik naar. Ik ga er niet gelijk van uit dat creationisme waar is, zoals ik ook aan de evolutietheorie niet a priori mijn goedkeuring schenk.
Om te beginnen, objectivisme bestaat niet als een los principe dat iemand kan kiezen. Dit zou impliceren dat waarheid te herkennen is. Dat is niet het geval. De wetenschappelijke methode legt geen claim op absolute waarheid. Het maakt slechts een keuze voor het model van de werkelijkheid dat op enig moment het beste bij de feiten past. Voor waarheidsclaims moet je bij de wereldgodsdiensten zijn. De wetenschappelijke methode is open (iedere falsifiëerbare hypothese kan getoetst worden) en zonder a priori waarde-oordeel. Andersgezegd, objectiviteit bestaat niet in de mensenwereld, wetenschap erkent dat en heeft een methode ontwikkelt om verschillende modellen onderling te vergelijken door toetsing aan feiten en onderlinge competitie. Het beste model wordt gekozen. De keuze houdt geen absoluut waardeoordeel in. In feite komt de wetenschappelijke methode het dichtst bij 'objectiviteit' wat mensen tot nu toe hebben kunnen bedenken.
Mijn probleem met de wijze waarop evolutionisten te werk gaan is dat zij in hun interpreteren over bepaalde zaken heenkijken omdat in hun optiek de evolutietheorie nu eenmaal waar moet zijn.
Het is aan de pleitbezorgers van een alternatieve theorie om testbare uitspraken te doen aan de hand waarvan deze vermeende blinde vlekken getoetst kunnen worden. Creationisme weigert ten ene male dergelijke uitspraken te doen en plaatst zichzelf daarmee buiten de wetenschap. Dit maakt het niet waarschijnlijker dat er inderdaad grootschalig blinde vlekken over het hoofd worden gezien. Het is apert onwaar dat wetenschappers per definitie ervan uitgaan dat de evolutietheorie waar is. Er ligt geen roem verborgen in het bevestigen van ideeën van anderen. Toch wordt er in menig onderzoek tijd, geld en energie gestoken in het toetsen van de werking van de evolutie.
In essentie is het een willekeurig proces dat op twee pijlers rust: mutatie en selectie.
Je spreekt jezelf hier tegen, selectie is het tegendeel van een kansproces.
En het gekke is nu dat men daarbij de vooronderstelling huldigt dat dit proces steeds ingewikkelder levensvormen oplevert. Onzin natuurlijk. Evolutie is richtingloos.
Die vooronderstelling wordt dan ook zeker niet gehuldigd. Dat design-element kan je zeker niet aan evolutie toeschrijven.
Absolute kwetsbaarheid bestaat niet maar is omgevingsafhankelijk. Wat kwetsbaar is in de ene omgeving is onkwetsbaar of minder kwetsbaar in een andere. Veel diersoorten (o.a. parasieten) die alleen in grotten voorkomen zijn gedegenereerde vormen van soorten in een bovengrondse habitat. Mutaties kunnen voor- en nadelen opleveren. De mutaties die het organisme een evolutionair voordeel opleveren in een bepaalde leefomgeving, zullen beter in staat zijn tot het produceren van nageslacht. Met het afnemen van de kans op voortplanting door mutatie, neemt ook de kans op fossiele resten af.
Ik ben van mening dat de mens gebeurtenissen die zeer ver terugliggen slechts bij benadering kan reconstrueren. We zijn immers geen getuigen geweest maar afhankelijk van wat de aarde ons miljoenen jaren later toont. En daar laten wij onze interpretatie op los door vergelijkingen te trekken met huidige processen en omstandigheden.
Je zegt hier dat de mens geen mogelijkheden heeft tot historische validatie( het we-waren-er-niet-bij principe). Echter in het volgende stukje maak je zelf van die aanname gebruik door te beweren dat een bepaalde gebeurtenis nooit is voorgekomen.
En hoe kan men verklaren dat de meest eenvoudige levensvormen, de prokaryoten, waaraan men de nooit eindigende werking van evolutie zo af zou moeten kunnen lezen, doordat generaties elkaar razensnel kunnen opvolgen, geen enkel teken van mutatie in de richting van eukaryoten vertonen?
Skeptic by nature
p__

Hier is een discussie tussen Richard Swinburne en Daniel Dennett over hoe de wetenschap god & religie kan onderzoeken/verklaren:
Swinburne: “So why are the most general laws of the multiverse as they are? Why do all particles behave in exactly the same way as each other, so as together ultimately to produce human life? This enormous coincidence in particle behaviour requires explaining. I've got a good theory which explains it [God]; you haven't”.

Dennett: “From my perspective, your imaginative attempt at an inference to the best explanation is telling for the one thing it lacks: a single striking prediction. That's why it can't be taken seriously as a contender against a purely secular and materialist theory of cosmic and biological and cultural evolution”.

Swinburne: “I don't think that it is in any way important that science should make predictions”.

http://www.prospectmagazine.co.uk/article_...ils.php?id=7365http://www.mindhacks.com/blog/2006/03/can_...e_explain_.html
collegavanerik

Als je dan al een god neerzet als de bron voor de natuurwetten, heb je het probleem waarom het heelal zo ontzettend gewelddadig is. Supernova's, zwarte gaten, meteorietinslagen, vulkaanuitbarstingen, tsunamis, wervelstormen, parasieten,

Dat wijst niet echt op een onzelieveheer maar meer op een duivelse schepper.
Windsurfer

Hildebrand schreef:  

In essentie is het een willekeurig proces dat op twee pijlers rust: mutatie en selectie.  

dat hoeft niet, je kunt ook selectie hebben op grond van kansprocessen. of bedoel je wat anders?

groeten, [/i]
Windsurfer

collegavanerik schreef:Als je dan al een god neerzet als de bron voor de natuurwetten, heb je het probleem waarom het heelal zo ontzettend gewelddadig is. Supernova's, zwarte gaten, meteorietinslagen, vulkaanuitbarstingen, tsunamis, wervelstormen, parasieten,  

dat hangt natuurlijk enkel van je definitie van God af.

daarbij is het argument van religieuzen dat God voor ons, eenvoudige schepselen, niet te kennen is. zijn wegen zijn ondoorgrondelijk.
collegavanerik

Windsurfer schreef:
collegavanerik schreef:Als je dan al een god neerzet als de bron voor de natuurwetten, heb je het probleem waarom het heelal zo ontzettend gewelddadig is. Supernova's, zwarte gaten, meteorietinslagen, vulkaanuitbarstingen, tsunamis, wervelstormen, parasieten,  

dat hangt natuurlijk enkel van je definitie van God af.

daarbij is het argument van religieuzen dat God voor ons, eenvoudige schepselen, niet te kennen is. zijn wegen zijn ondoorgrondelijk.
ondoorgrondelijk gewelddadig
-=zweistein=-

Als je dan al een god neerzet als de bron voor de natuurwetten, heb je het probleem waarom het heelal zo ontzettend gewelddadig is. Supernova's, zwarte gaten, meteorietinslagen, vulkaanuitbarstingen, tsunamis, wervelstormen, parasieten,  

Niet helemaal correct, wat zou het heelal zijn zonder zwarte gaten en supernova's? Zwarte gaten zijn overblijfselen van supernova's en zonder zwarte gaten zou een melkwegstelsel niet bestaan!!! Een zwart gat houdt alle zonnestelsels bijmekaar = melkwegstelsel.

Meteorietinslagen? Gelukkig dat we een atmosfeer hebben, 99% van de meteorieten verbranden in de atmosfeer.

Aarde is zoals een levende organisme, als je ze mishandelt en misbruikt dan gebruikt ze geweld! Men vermoedt dat de orkanen iets met de ozonlaag te maken hebben m.a.w. uitlaatgassen van auto's,...

Vulkanen regelen de druk in de kern van de aarde.

Ik heb ergens gelezen dat parasieten gebruikt kunnen worden om geneesmiddelen te maken.

Alles lijkt gewelddadig, maar het heeft wel een functie.
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq
collegavanerik

duidelijk de oogkleppen van een gelovige, sterven bij bosjes "ja het is ergens goed voor". "Het ligt aan ons zondige mensen." "god houdt toch van ons"

Typisch verhalen die je ook hoort van mishandelde vrouwen in een blijf van mijn lijf huis.
p__

(een plaatje zegt meer dan 1000 woorden)

Afbeelding
Windsurfer

=zweistein=- schreef:

Niet helemaal correct, wat zou het heelal zijn zonder zwarte gaten en supernova's? Zwarte gaten zijn overblijfselen van supernova's en zonder zwarte gaten zou een melkwegstelsel niet bestaan!!! Een zwart gat houdt alle zonnestelsels bijmekaar = melkwegstelsel.

Meteorietinslagen? Gelukkig dat we een atmosfeer hebben, 99% van de meteorieten verbranden in de atmosfeer.

Aarde is zoals een levende organisme, als je ze mishandelt en misbruikt dan gebruikt ze geweld! Men vermoedt dat de orkanen iets met de ozonlaag te maken hebben m.a.w. uitlaatgassen van auto's,...

Vulkanen regelen de druk in de kern van de aarde.

Ik heb ergens gelezen dat parasieten gebruikt kunnen worden om geneesmiddelen te maken.

Alles lijkt gewelddadig, maar het heeft wel een functie.
als je lang genoeg draait en interpreteert, kun je alles rechtbreien. ik hou me liever bij de feitelijkheden, en God als grootste liefde die alles om ons heen geschapen zou hebben kan ik onmogelijk verenigen met wat ik op de wereld zie gebeuren. daarbij vind ik het een groot struikelblok dat die God nou niet echt gemotiveerd lijkt ons in hem te laten geloven, want als hij zich al 'blootgeeft' is het nooit ondubbelzinnig.
Hildebrand

Om te beginnen, objectivisme bestaat niet als een los principe dat iemand kan kiezen. Dit zou impliceren dat waarheid te herkennen is. Dat is niet het geval. De wetenschappelijke methode legt geen claim op absolute waarheid. Het maakt slechts een keuze voor het model van de werkelijkheid dat op enig moment het beste bij de feiten past. Voor waarheidsclaims moet je bij de wereldgodsdiensten zijn. De wetenschappelijke methode is open (iedere falsifiëerbare hypothese kan getoetst worden) en zonder a priori waarde-oordeel. Andersgezegd, objectiviteit bestaat niet in de mensenwereld, wetenschap erkent dat en heeft een methode ontwikkelt om verschillende modellen onderling te vergelijken door toetsing aan feiten en onderlinge competitie. Het beste model wordt gekozen. De keuze houdt geen absoluut waardeoordeel in. In feite komt de wetenschappelijke methode het dichtst bij 'objectiviteit' wat mensen tot nu toe hebben kunnen bedenken.
Zoals ik eerder stelde streef ik ernaar objectief te zijn, dus met wisselend succes. Jij omschrijft de wetenschappelijke praktijk op idealistisch wijze. Zo zou het inderdaad moeten zijn. Maar er zijn ook mensen als Stephen Jay Gould en Desmond Morris die luidruchtig hun eigen gelijk rondtoeteren. Ik zeg, kijk goed, en wees op je hoede met aannames die gebaseerd zijn op interpretatie van huidige processen en het beschikbare bestand aan fossielen. In hoeverre kun je de evolutietheorie sluitend krijgen als je nooit in staat zult zijn het veronderstelde mechanisme te reproduceren (toeval + mutatie + omgevingsfactoren + selectie + tijd).
Het is aan de pleitbezorgers van een alternatieve theorie om testbare uitspraken te doen aan de hand waarvan deze vermeende blinde vlekken getoetst kunnen worden. Creationisme weigert ten ene male dergelijke uitspraken te doen en plaatst zichzelf daarmee buiten de wetenschap.
Dit wordt vaak te berde gebracht om Intelligent Design te ridiculiseren. We moeten echter tot de constatering komen dat de evolutionisten evenzeer niets kunnen tonen dat evolutie bewijst. Een bekend voorbeeld is de zaadcel. De zweepstaart van een zaadcel wordt aangedreven door een ingenieus geconstrueerd motortje opgebouwd uit moleculen. Het is logisch te veronderstellen dat deze constructie niet goed, of helemaal niet werkt als een onderdeel niet aanwezig is of de configuratie afwijkt. Hoe zou de vorming van een goed functionerende zaadcel door mutatie kunnen zijn ontstaan als wij daarbij onthouden dat kant en klare 'oplossingen' per definitie onmogelijk zijn? Welk voordeel kunnen tussenstadia ooit hebben opgeleverd en onder welke omstandigheden? Bedenk voorts dat mutatie geen collectieve aangelegenheid is. Afgezien van de vorming van geschikte zaadcellen, is het van doorslaggevend belang ook het juiste 'instrumentarium' te bezitten waarmee overdracht kan plaatsvinden. Voor geslachtelijke voortplanting zijn twee partijen nodig. Een mutatie bij een vroege levensvorm die de aanzet vormde voor wat een penis moest worden zal niet automatisch hebben geresulteerd in vrouwelijke geslachtsorganen bij een ander exemplaar, of andersom.
Dit maakt het niet waarschijnlijker dat er inderdaad grootschalig blinde vlekken over het hoofd worden gezien. Het is apert onwaar dat wetenschappers per definitie ervan uitgaan dat de evolutietheorie waar is. Er ligt geen roem verborgen in het bevestigen van ideeën van anderen. Toch wordt er in menig onderzoek tijd, geld en energie gestoken in het toetsen van de werking van de evolutie.
Het laatste is zeker waar. Zonder veel resultaat.
Selectie is afhankelijk van omgevingsfactoren die veranderlijk zijn.
Die vooronderstelling wordt dan ook zeker niet gehuldigd. Dat design-element kan je zeker niet aan evolutie toeschrijven.
Ik neig naar het idee dat evolutie zoals gepropageerd door evolutionisten niet verantwoordelijk kan zijn voor de veelheid aan levensvormen op onze planeet.
Absolute kwetsbaarheid bestaat niet maar is omgevingsafhankelijk. Wat kwetsbaar is in de ene omgeving is onkwetsbaar of minder kwetsbaar in een andere. Veel diersoorten (o.a. parasieten) die alleen in grotten voorkomen zijn gedegenereerde vormen van soorten in een bovengrondse habitat.
Niet helemaal mee eens. Je kunt een salamander rustig bij de staart vatten. De salamander kan 'm missen. Er groeit toch wel weer een nieuwe staart aan. Complexere levensvormen hebben deze mogelijkheid niet (meer).
Mutaties kunnen voor- en nadelen opleveren. De mutaties die het organisme een evolutionair voordeel opleveren in een bepaalde leefomgeving, zullen beter in staat zijn tot het produceren van nageslacht. Met het afnemen van de kans op voortplanting door mutatie, neemt ook de kans op fossiele resten af.
Mutaties leveren grosso modo altijd nadelen op. Aanpassing aan de bestaande leefomgeving is de manier om te overleven. Dat heeft op zich niets met evolutie te maken. Een aap die door mutatie de mogelijkheid krijgt op twee benen te lopen is in een tropisch regenwoud in het nadeel. Op de open savanne is een aap daarentegen niet in het nadeel in vergelijking met een rechtopgaande aap. Met vier poten kun je sneller reageren en je hebt in nood altijd de mogelijkheid zonder moeite een afgelegen boom in te klimmen. Aanpassing is in kleinere dingen te vinden. Soms letterlijk als dieren dwerggroei gaan vertonen omdat hun leefgebied niet groot genoeg is. Variatie leidt tot soortenrijkdom, maar alles blijft tot een bepaalde klasse of familie behoren ook al zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen. De dodo blijkt bijvoorbeeld een duivensoort te zijn geweest.
Fujaro schreef:Je zegt hier dat de mens geen mogelijkheden heeft tot historische validatie( het we-waren-er-niet-bij principe). Echter in het volgende stukje maak je zelf van die aanname gebruik door te beweren dat een bepaalde gebeurtenis nooit is voorgekomen.
En hoe kan men verklaren dat de meest eenvoudige levensvormen, de prokaryoten, waaraan men de nooit eindigende werking van evolutie zo af zou moeten kunnen lezen, doordat generaties elkaar razensnel kunnen opvolgen, geen enkel teken van mutatie in de richting van eukaryoten vertonen?
Ik ga uit van de evolutietheorie die prokaryoten laat muteren tot eukaryoten, enz., enz. Deze 'drang' is tegenwoordig niet meer waarneembaar. Hoe valt dit te verklaren als evolutie per definitie een doorgaand proces is dat niet stopt zolang er sprake is van biologische activiteit.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

ads

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

collegavanerik

Hildebrand,

De evolutie van de zweepstaartbacterie is al lang bekend. Dit was de essentieele doodsteek voor ID. ID is een gatenfilosofie ontworpen door creationisten die de evolutietheorie toch wel zagen zitten maar wel vast willen houden aan de bijbel:

ID is dus een theologie.

Die theologie valt ergens tussen letterlijk fundamentalisme en vrijzinnigheid. Het probleem van deze theologie is dat het gatenverklaringen maakt. Ze nemen een stukje dat ze niet begrijpen (het zweepstaartje) en vullen daar ID in als verklaring. Zodra er een evolutionair mechanisme is gevonden staat men met de mond vol tanden. ID is gedoemd de verdwijnen zoals een ijsblokje in je cola. De metafysische verklaring is er al lang voor degenen die hem zoeken: God is de schepper van de natuurwetten, maar dat is geen onderwerp voor een biologisch debat. De fundamentalistische poot verwerpt de evolutie integraal, dus daar is ook geen debat nodig.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!