Moderator: Rhiannon
naast het tekort van kennis van de natuurwetenschappen, is er ook een schromelijk tekort aan psychologische kennis.Mensen om me heen die gelovig zijn hebben in mijn mening gewoon te weining kennis van de natuurwetenschap om te kunnen beseffen dat er geen God kan bestaan. Van natuurwetenschappelijk onderzoek hebben de meesten gelovingen geen kaas gegeten (kijk maar naar de onzinnige argumenten tegen de evolutietheorie).
De mens gelooft omdat ze een verklaring zoeken voor onverklaarbare zaken om hen heen, als je gewoon te weinig weet van de natuurwetenschap dan het het gemakkelijkst om in een God te geloven.
Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt.
bron: http://home.hetnet.nl/~herakleitos/Kennist...heorie/Kant.htmDit kunnen we ook nog eens illustreren aan Descartes' godsbewijs. Hij redeneerde als volgt: "Ik weet dat het denkende ik een gebrekkig, onvolmaakt wezen is. De enige mogelijkheid dit te weten is, dat is een besef heb van een volmaaktheid die ik niet bezit. Ik kan zelf niet de oorzaak van dit besef zijn, want het gaat over iets dat mij juist ontbreekt. Daaruit volgt dat er inderdaad een volmaakt wezen zijn moet, dat dit besef in mij tot stand gebracht heeft."
The Don schreef:hallo Pangeaman,
Hoop is de basis van het ontstaan van geloof.
Je kunt het ook doortrekken naar de hedendaagse maatschappij waarin hoop en wanhoop niet echt een rol meer speelt (in Nederland tenminste).
Volgens mij is dat niet de oorzaak hoor, maar de goed gelovigheid van het nageslacht..... maar als ik de topic's leest dan komt daar toch een verandering in. En daar is de wetenschap gelukkig de oorzaak van.... hulde...!!De oorzaak dat mensen geloven in Nederland is vanwege de traditie van het geloof overbrengen op je familie en om partners te zoeken die van hetzelfde geloof zijn. Hierdoor verbreek je bijna nooit de schakel die nodig is om geloof over te brengen op het nageslacht.
Nee das een typisch gevalletje van IMHO...natuurlijk zijn er meer oorzaken zoals angst voor het onbekende ed...janos schreef:The Don schreef:hallo Pangeaman,
Hoop is de basis van het ontstaan van geloof.
was jij er dan bij? dat je dit zo zeker stelt?
De Ik houd het op de behoefte aan structuur, aan het scheppen van orde in de chaos die leven heet, omdat daar ook gevoelens als hoop en angst onder te rangschikken vallen.Nee das een typisch gevalletje van IMHO...natuurlijk zijn er meer oorzaken zoals angst voor het onbekende ed...janos schreef:was jij er dan bij? dat je dit zo zeker stelt?The Don schreef:hallo Pangeaman, Hoop is de basis van het ontstaan van geloof.
Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn, want hoewel zij God kenden hebben ze hem niet de eer en dank gebracht die hem toekomen.