Ik vermoed dat de discussie niet echt uit het slop is geraakt doordat het begrip 'bestaan' niet duidelijk geformuleerd is. Waarschijnlijk kan dit topic tot meer onderbouwde bijdragen leiden wanneer de vraag geconcretiseerd wordt. Hopelijk brengt onderstaande opmerking orde, hoewel ze ongetwijfeld mijn mening vertolkt: mijn mening is dat de vraag een aspect bevat dat los staat van het begrip tijd, en dat dit aspect beter terzijde kan worden geschoven dan wel ergens anders behandeld. Hoe dan ook moet de structuur van dit topic verbeterd worden, omdat anders om de zoveel tijd een standpunt wordt herhaald (aangezien iedereen tijd ervaart heeft iedereen recht van spreken, en voelt iedereen zich betrokken, maar dat kan maar tot een beter begrip leiden als de orde verbetert).
Ik denk dat de vraag waar dit topic niet naast kan is: wat is tijd? Twee dominante antwoorden kwamen aan bod (en beantwoordden daarmee eigenlijk de OP).
Is dat louter een grootheid die we in de fysica en in het dagdagelijkse leven invoerden om orde te krijgen, om iets te vatten (en is tijd daardoor een verklaring eerder dan een vraag)? Vermoedelijk is dat wat soms bedoeld wordt met 'tijd bestaat niet'. Dan nog, als het 'slechts' iets is wat ingevoerd werd om orde te creëren blijft de vraag: hoe moet dit geïnterpreteerd worden (die vraag is er ook bij concepten als massa, en is vaak een zeer moeilijke vraag).
Of is tijd intrinsiek aanwezig? Veelal wordt dit standpunt onmiddellijk verworpen. Bedenk echter dat de argumenten die reeds aan bod kwamen voor de verwerping ook toepasbaar zijn op ruimte, massa, een tafel... Uiteraard is dit een perfect consistent standpunt (ik geloof zelfs dat tegenwoordig vrij veel filosofen dergelijke beelden aanhange, maar hiermee ga ik ver buiten mijn kennisdomein), maar zonder verklaring van de interpretatie brengt het ons niets verder. In dit geval is de duidelijke eerstvolgende vraag dan: wat is het dan in godsnaam, waarom komt het ons zo abstract over?
Waarschijnlijk is het onderscheid tussen beide standpunten slechts het standpunt over perceptie in het algemeen, en moet dat besproken worden los van het begrip tijd. Zoals blijkt uit voorgaande meen ik dat beide standpunten voor de mens die tijd wil begrijpen de vraag niet beantwoorden: de werkelijke vragen over tijd vloeien voort uit het standpunt, en zijn in essentie aan elkaar gelijk. Mijn hoop is dus dat we de discussie over perceptie kunnen afzonderen van de discussie over tijd. Een aantal mensen hebben deze stap automatisch genomen, maar dat leidde niet automatisch tot opbouwende gesprekken, omdat vaak niet doelgericht het aspect tijd werd behandeld.
N.B. deze post is langer dan ik normaal zou doen, maar ik hoop dat hiermee duidelijk wordt waarom ik geloof dat dit topic tot een heel interessante discussie kan uitgroeien. Aspecten die ik bijvoorbeeld interessant vind zijn de interpretatie van tijd in de 'initial value formulation' van AR, en de relatie met het programma van geometrodynamics (zoals vroeger gepropageerd door gisteren overleden superfysicus Wheeler), maar er valt ook heel wat te vertellen over
onderbouwde visies gegroeid vanuit de filosofische wereld (en hopelijk bestaan er ook andere invalshoeken).
Volgens Loop Quantum Gravity is de ruimte-tijd discreet
In LQG ontstaan quanta van volume, maar net als in standaard QM is er geen tijdsoperator gedefinieerd (men veronderstelt een tijd zoals die in ADM wordt beschouwd). Althans, ik ben niet op de hoogte van niet-fenomenologen die werk hebben geleverd over discrete tijd in een LQG-kader. Bedenk ook de moeilijkheden die dit teweeg zou brengen mbt dynamica: het concept van tijdsafgeleide verliest zijn betekenis (deze uitspraak kan je uiteraard relativistisch correct formuleren). Wat wel min of meer aanvaard is (zie Thiemans werk, die recent zijn eigen conclusies bekritiseerde), is de volume-operator gedefinieerd op de desbetreffende hilbertruimte, en zijn discreet spectrum. Dat is uiteraard nog iets anders dan van een discrete ruimte (die discrete coördinaten zou impliceren), hoewel deze wel vaak zo wordt voorgesteld.