Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
HansH
Artikelen: 0

Re: Natuurwet van de minimale actie.

wnvl1 schreef: za 05 jul 2025, 22:33 Ze zijn allebei correct, elk binnen hun eigen kader
volgens mij blijf je om het punt heen draaien wat ik probeer te maken: We hebben het hier over een en hetzelfde voorbeeld van een afbuigende lichtstraal lucht-water. en daarin geeft Lincoln aan dat de methode van Science Asylum in die situatie foute resultaten geeft.

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

wnvl1

Naar welke minuut in de film van Don Lincoln verwijs je?
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

wnvl1 schreef: zo 06 jul 2025, 10:42 Naar welke minuut in de film van Don Lincoln verwijs je?
zie mijn bericht van za 05 jul 2025, 18:09 daar staat het filmpje al startend vanaf het juiste moment: 8:08
viewtopic.php?p=1264205#p1264205

Opmerking moderator

modknip
wnvl1

Ik heb dat gezien. Maar wat Don Lincoln daar ontkracht, is niet wat Feynman en Science Asylum zeggen.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
HansH

wnvl1 schreef: zo 06 jul 2025, 11:42 Feynman en Science Asylum zeggen.
wat feynman zegt weet ik niet (was dat in het topic besproken?) en wat Science Asylum zegt voor breking tussen lucht en water kan ik niet goed volgen omdat het naar mijn idee veel te oppervlakkig is uitgelegd. voor mij dus een heel slecht filmpje.
Regor

Hoe men de lichtbreking ook beschouwd als verbinding tussen punt A en punt B, blijft de vraag.
Voldoet de toestands - verandering aan een / de wet van minimum actie ?

Om bij een lichtstraal te blijven:
Hoe verklaard men de volledige terugkaatsing, invalshoek = uitvalshoek vanaf een bepaalde invalshoek ?
wnvl1

Regor

Aan Allen,

RapporteerCiteer
zo 06 jul 2025, 12:30

Hoe men de lichtbreking ook beschouwd als verbinding tussen punt A en punt B, blijft de vraag.

Om bij een lichtstraal te blijven:
Hoe verklaard men de volledige terugkaatsing, invalshoek = uitvalshoek vanaf een bepaalde iwaarde van nvalshoek ?
Is de theorie van de lichtbreking daar ook bruikbaar als verklaring ng ?

En wat niet aan bod kwam in de posts was de scheiding ng van licht frequenties bij de eerste overgang van medium.
Bijlagen
Unknown-1
Unknown-1 278 keer bekeken
wnvl1

Regor schreef: zo 06 jul 2025, 12:30 Hoe men de lichtbreking ook beschouwd als verbinding tussen punt A en punt B, blijft de vraag.
De tijd tussen A en B gaat stationair (minimaal) zijn als de invalshoek gelijk is aan de gereflecteerde hoek.
feynman
https://www.feynmanlectures.caltech.edu/I_26.html

Plaatje uit de Feynman lectures.
Regor

@wnvl1,

Dank U,
1.Volgens welke principes die aan bod kwamen in de "tubes" kan men de terugkaatsing verklaren.
Wetende dat elk medium één typische hoek heeft waarbij "indringing" verandert in "terugkaatsing"
2.Een lichtstraal van A buiten het medium naar B binnen het medium is reeds aan bod gekomen.
Maar wetende dat er al een scheiding van frequenties gebeurt bij het eerste scheiding - vlak.
Welke frequentie neemt men dan als "DE" frequentie die in B toekomt..
wnvl1

1. Over welke hoek heb je het hier exact. Geef even de formule dat maakt het duidelijker.
2. Je kan toch al die frekwenties naast elkaar behandelen. Ik weet niet wat je bedoelt met dé frekwentie die in B toekomt.
Regor

Aan wnvl1,

1. Men heeft lichtbreking volgens de wet van Snellius met een invalshoek "i" tot aan een "grenshoek" waarbij dat de uitvalshoek "u"
90 ° wordt.
De invalshoek "i" die leidt" tot een uitvalshoek "u" van 90 ° wordt bepaald door arch sin "i" = n. (brekingsindex).
Bij groteren invalshoek "i" heeft men een terugkaatsing war bij hoek "i" gelijk is aan hoek "u"
Mijn vraag was / is:
Welke van de vier verklaringen die men gaf in de Tubes zijn nog steeds bruikbaar voor breking op de grenshoek en volledige terugkaatsing ?
2. Sommige posts gingen over het breken van een lichtstraal, waarbij het ondermeer ging over de kortste tijd voor de lichtstraal om van punt A boven het water (medium) naar punt B in het water te komen.
Maar het licht splits zich bij het binnendringen van het medium al in verschillende frequenties.
Welk punt beschouwd men dan eigenlijk als punt B, behorende bij welke frequentie.

Ik hoop dat mijn vragen nu duidelijk zijn, alhoewel ik ze in de kortere vorm even begrijpbaar vond.
Bijlagen
Unknown-1
Unknown-1 250 keer bekeken
grenshoek-berekenen
grenshoek-berekenen 249 keer bekeken
HansH

De effectieve lichtsnelheid in glas is een functie van de golflengte van het licht. dus krijg je voor elke golflengte een andere brekingshoek.
dat verandert feitelijk dus niets aan de achterligende verklaringen
Regor

Aan allen,

De posts terug lezende over de minimale tijd voor een lichtstraal tussen twee punten, maakte ik mij de volgende bedenkingen.

Stel punt A in de lucht boven het water oppervlak.
Punt B onder het water oppervlak.
Moet het invalspunt in het water ook beschouwd worden als een belangrijk punt ...... punt C ?
De lichtstraal gaat niet direct van punt A naar punt B .... maar via punt C.
Is men dan feitelijk bezig met een lichtstraal tussen twee punten ..... of een lichtstraal tussen drie punten ?

De opmerking wordt volgens mij relevanter als de inval "grenshoek" bereikt wordt ...... en punt B op het water oppervlak ligt.
Dan is de actie van de lichtstraal van A naar B ....... zeker niet minimaal (stationair) via C ..... want de lichtstraal kan rechtstreek van A naar B via de lucht.

Idem bij volledige terugkaatsing waarbij beide punten A en B in de lucht liggen.
Waarom zou men dan via C naar B gaan ?

ads

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Regor

@HansH,

1. Bent U daar zeker van ?
2. Wat is "effectieve" lichtsnelheid ?
3. Zijn er dan meerdere lichtsnelheden ?

En benevens dat vind ik in uw reactie geen antwoord op mijn vraag nr 2.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!