Aan IHS,
Ok, ik rij traag in 1ste op een horizontale weg bij windstil weer en geeft plots volgas.
1. Welk vermogen levert de motor in de toestand "plots volgas" ?
2. Welk vermogen levert de motor bij zijn max snelheid na volgas ?
Het maximale vermogen dat bij dat toerental geleverd kan worden.
Het maximale vermogen dat bij dat, hogere, toerental geleverd kan worden.
Ja, dat weet ik.
Inderdaad, nee. Daarom bereikt de auto niet de maximale snelheid bij het maximale vermogen. Dat geldt voor de eerste versnelling, dat geldt, in vrijwel alle gevallen, voor de hoogste versnelling.
Ik ga geen spelletjes spelen. Jij beweert, of in ieder geval beweerde je, dat de maximale snelheid altijd samenviel met het maximale motorvermogen. Dat is onjuist.
1. Dat kun je bepalen aan de koppel curve van de motor. Als je bij 2000rpm ineens vol gas geeft, dan wordt er het maximale koppel bij dat toerental geleverd. Vermogen in (kW) = Koppel × rpm ÷ 9550. Dus als je motor bij 2000rpm bijvoorbeeld 100Nm kan leveren, dan is het vermogen op dit moment 100Nm × 2000rpm ÷ 9550 = 21kW.Aan IHS,
Ok, ik rij traag in 1ste op een horizontale weg bij windstil weer en geeft plots volgas.
1. Welk vermogen levert de motor in de toestand "plots volgas" ?
2. Welk vermogen levert de motor bij zijn max snelheid na volgas ?
Je zei dat de motor in elke versnelling een andere maximaal vermogen heeft, en hier zeg je dat je in zijn eerste vernselling nooit het maximale vermogen van de motor aan kan spreken. En dat klopt niet, want ook in de eerste versnelling haalt de motor zijn toerental en koppel waarbij het vermogen maximaal is. Dit koppel wordt gebruikt om weerstand te overwinnen of om de auto zo snel mogelijk te laten acceleren. Dus in elke versnelling kun je dit maximaal vermogen aanspreken, en is ook in elke versnelling hetzelfde. De vullingsgraad van de cilinder blijft namelijk gewoon hetzelfde bij vol gas bij elke rpm in elke versnelling.Wat ik eigenlijk bedoelde is dat je bv om een horizontale weg, in 1 ste versnelling ........ zijn max vermogen niet kan aanspreken ....... omdat er geen weerstand genoeg is.
Ergens, tijdens het versnellen, bereikt de motor even het maximale vermogen. Bij de maximale snelheid heeft de motor niet meer dat maximale vermogen.
Niet fout, de motor bereikt even het maximale vermogen. Dat wordt gebruikt om de draaisnelheid van de motor te verhogen, dat kost ook energie.Regor schreef: ↑vr 02 mei 2025, 11:44 2. Andere situatie, ik zet de motor op een testbank, maar ik belast hem niet, en geeft volgas.
Stand versnellingsbak doet er niet toe ..... want er is geen belasting.
Volgens uw redenering van max vullingsgraad enz..... levert de motor dan zijn max vermogen ! ....... Fout !!
Hij gaat gewoon razend snel naar zijn max toerental.
Voor het opvoeren van het toerental is ook vermogen nodig. Dát is fundamenteel.
in dat geval leveren de zuigers het vermogen aan het roterende deel van de motor zelf en daardoor gaat het toerental razendsnel omhoog tot het maximum toerental. bij dat maximum toerental kan de motor geen vermogen leveren. punt is wel dat je dan ook te maken krijgt met allerlei processen in de motor die fout gaan bv het juiste mengel aanhouden als de motor heel snel zijn toerental verhoogt. Dus die situatie is niet realistisch om het normale gedrag mee te beschrijven.Regor schreef: ↑vr 02 mei 2025, 11:44 2. Andere situatie, ik zet de motor op een testbank, maar ik belast hem niet, en geeft volgas.
Stand versnellingsbak doet er niet toe ..... want er is geen belasting.
Volgens uw redenering van max vullingsgraad enz..... levert de motor dan zijn max vermogen ! ....... Fout !!
Hij gaat gewoon razend snel naar zijn max toerental.