Welke niet-christelijke leer maakt er dan ook gebruik van het Nieuwe Testament?
Dat zei ik niet, ik zei alleen andere leren. Er zijn vele christelijke leren, dat zou je toch moeten weten
Ja duh, je moet de boel niet omdraaien. Je vraagt teveel tegelijk. Als je alle vragen die je hebt beantwoord wilt zien zul je moeten doseren. Ik zit niet zo ruim in mijn tijd als jij.
Over antwoorden doe je toch niet zó lang? Anyway, je ontwijkt zo wel mooi mijn vragen, en daar trap ik niet in

Of weet je de antwoorden niet? (kan best, geeft niks)
Het verhaal van het over het water lopen van Jezus was er eerst. Jouw wens dit verhaal af te doen als een leugen zadelt jouw op met de bewijsvoering om aan te tonen dat daar inderdaad sprake van is. Wat Jezus deed kan niet herhaald worden: Jezus is niet langer in levenden lijve hier op aarde. Jij beweert dat Jezus niet over water kon lopen omdat wij dat niet kunnen. Daarmee bewijs je niets. Ik kan niet bewijzen dat hij het wel kon. Ik geloof het echter wel omdat mensen dit gezien zouden hebben en dit belangrijk genoeg achtten - mede omwille van de context waarin een en ander gebeurde - om door te geven en op te schrijven. Jij kunt daarin geen verandering brengen omdat jouw argumentatie daarvoor niet toereikend is.
Oooo dus zó werkt dat! Omdat dat verhaal eerder was dan heeft dat verhaal gelijk? Dan krijg jij veel problemen met o.a het hindoeïsme en vele natuurreligies die er veeeel eerder waren dan het christendom. Kom op je weet best dat dat pure onzin is. Ik heb al gezegt waarom Jezus niet over water kon lopen, jij zegt dan waarom hij dat wél kon, ik vraag dan aan jouw waarom het komt dat hij dat wél kan, dan blijf jij vastzitten bij "Ja hij was de zoon van God, en die kon dat." Ja maar waarom dan? Hoe ging dat dan etc etc. Dan nog, het feit dat ik niet kan zeggen dat Jezus het niet kon (immers, ik kan niet verder reageren als jij blijft steken bij de zoon van God en dat niet kán ondersteunen) wil zéker niet zeggen dat jij zomaar kan roepen dat Jezus het wél kan. We hebben het hier namelijk niet over iets persoonlijks, maar over iets onpersoonlijks (ik bedoel dus buiten de geest van een persoon, voor iedereen op die manier zichtbaar) en concreets. Jouw argumentatie is zeker niet voldoende om te zeggen dat Jezus het wel kon. Geloof is nutteloos daarin, hij kon het wél of níet wat je ook gelooft of denkt (dat bedoel ik dus met concreet) en dat is met meer onderwerpen in religies.
Darwins ideeen worden onverkort gehandhaafd. Het enige verschil is dat men het principe van sprongsgewijze evolutie heeft geintroduceerd i.p.v. een geleidelijke, zoals Darwin voorstond.
Genetica en goede dateringsmethodes bestonden nog niet in Darwins tijd, er dus een hoop veranderd.
En ik moet het opnieuw herhalen: ... omdat de bijbel er wat betreft aannemelijkheid, zinnigheid en overtuigingskracht boven uitsteekt. Ik kan voor jou niet aangeven hoe zich dat manifesteert. Dat kun je alleen maar door je zelf in de materie te verdiepen. Het kan best zijn dat jij er dan een andere mening over hebt.
Ik vraag nu al 2 keer: waarom steekt de bijbel qua aannemelijkheid, zinnigheid en overtuigingskracht boven zelfs met feiten gestaafde theorieën (en ik doel hier nog niet eens op de evolutietheorie) uit, volgens jouw?
Het zijn allemaal dooddoenertjes die jij opnoemt. Jij gaat ervan uit dat - omdat schrijvers vroeger (nu ook trouwens hoor) - soms de neiging hadden zaken aan te dikken of gewoonweg te verzinnen, dit ook moet gelden voor de schrijvers van het Nieuwe Testament. Dat is niet meer dan een aanname, geen bewijs. We hebben in dat opzicht niets aan vooronderstellingen. Mijn geloof wordt er in het geheel niet door aangetast. Voor jou zijn de zaken die je noemt alleen maar een excuus om niet te hoeven geloven. Ik zou zeggen, bespaar je de moeite. Als je per se op dezelfde wjze als je ouders in het leven wilt staan, hoef je dat niet via allerlei tegenwerpingen jegens het christendom te verdedigen. Het is je eigen, vrije keuze.
Niet alleen aandikken, vooral poetisch schrijven en ik denk dat dat het meeste geval is bij de bijbel, Kan ik dat zeker weten? Nee, en jij kán ook niet zeker weten dat het allemaal letterlijk is. Als je kijkt naar gebeurtenissen als Noah is het logisch dat dat niet letterlijk genomen kan worden (een houten boot waarin 2 van álle dieren passen is mechanisch gezien niet mogelijk, dat is een keihard feit waar je niet omheen kunt). Ik heb het hier niet over persoonlijk geloof, maar over concrete zaken waarvan JIJ zegt dat je daarvan de absolute waarheid kent, dát is pas een aanname en nog een héle grote ook. Jouw geloof doet daarin niet toe, niemands geloof want het zijn feiten waar je mee te maken hebt. Dat heeft ook niets met keuzes te maken, er zijn gewoon bepaalde feiten (en ontbrekende feiten) waar je rekening mee moet houden. Verder zie ik de relevantie van het stuk wat je quote en je reactie maar half.
Zie mijn antwoord hierboven.
Ik zie de relevantie met dat stukje totaal niet, geen reactie op wat ik daadwerkelijk heb gezegt.
Nieuwe vraag: ben jij religieus opgevoed?