Soit,
Met genezen bedoel ik werkelijk genezen en niet continu op de toppen van je tenen lopen om niet op je bek te gaan. Dat laatste lijkt aan de buitenkant (voor jou en/of omgeving) misschien op een vorm van genezing en/of zelfs progressie maar dit is niet zo. Ik ken de trukken vd foor zoals ze in den belgique zeggen en kan mn plan tot op zekere hoogte trekken. Genezing zou betekenen dat ik het intrinsieke/intuitief gevoel wel zou hebben op bvb sociaal vlak. Dit is er niet en verfijning trukkendoos is geen genezing.
Ik ben blij voor jou dat jij er tot nu toe steeds beter mee om hebt leren gaan. Ik hoop dat dat nog lang zo doorgaat.
Als jouw omgeving er weinig van merkt dat jij veel op de toppen van je tenen moet lopen dan behoor jij waarschijnlijk al tot de meer gefortuneerde mensen onder hun die Asperger hebben.
Maak echter niet de fout om vanuit jouw eigen situatie te redeneren dat dat voor anderen ook zo geldt.
Zoiezo is elk mens anders maar ik zal jou niet hoeven uit te leggen dat het verschil tussen de verschillende mensen die Asperger hebben nog groter is. Er is echt geen pijl op te trekken. Sommigen zijn als kleuter kernautist en zijn als volwassenen hoogbegaafde Aspergers, bij anderen zie je als kind weinig maar de ontwikkeling in de later jaren is bepert, weer anderen hebben als kind weinig symptomen en zijn als volwassen (bijna) helemaal 'normaal' zijn.
Ik onderken dat het maar voor heel weinig mensen met Asperger is weggelegd om van binnenuit helemaal 'normaal' te worden.
Ik ben er van overtuigd dat het voor sommigen van hun, zij het een zeer kleine minderheid, mogelijk is om uiteindelijk dat fijne sociale inzicht, sociale gevoel en de sociale vaardigheden te krijgen.
'Normale' mensen leren dit als kind en dan zijn de hersenen daar zeer ontvankelijk voor omdat ze dan het meest plastisch zijn. Autistische mensen, waaronder de Aspergers, hebben als baby/peuter/kleuter helaas niet de mogelijkheid om deze zaken te leren waardoor ze op hun 4de jaar een enorme grote achterstand hebben.
Gelukkig zijn de hersenen op latere leeftijd ook nog voldoende plastisch om je verder te kunnen ontwikkelen. Het verschil is dat wat je als een kind in een paar jaar tijd kan leren dat een autistisch iemand daar een paar decennia voor nodig heeft. Hierbij is het mi vooralbelangrijk dat je er 100% voor gaat door sociaal actief te zijn met hobbies, klasgenoten enz, door initiatief te nemen, door zeer veel aandacht te hebben voor mensen hun "miniek, lichaamstaal, intenties, referentiekader".
Ik besef als geen ander dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is, ook voor de hoogbegaafde Aspergers. Elke keer weer voel je je rot als er iets is misgegaan en je het achteraf pas beseft, je schaamt je dat je bepaalde 'blunders' begaat omdat je fouten maakt die de meeste mensen niet maken, je beseft dat je anders bent en dan moet je ook nog elke keer alle moed bij elkaar rapen om ondanks alle klappen (figuurlijk) weer terug verder te gaan met andere mensen.
Ik weet dat het moeilijk is en ik pleit dan ook voor een zeer intensieve begeleiding desnoods voor de eerste 30 jaar van zijn leven maar ik ben er echt van overtuigd dat het mogelijk is.
Neem nu die Amerikaan over wie we het hadden, hij is er toch in geslaagd om wel dat sociale gevoel te ontwikkelen. Hij is degeen die bekend is geworden, voor elke bekende persoon zijn er vele soortgelijke anderen die niet bekend zijn.
Dat dat maar voor een zeer klein deel van hun is weggelegd dat ben ik helemaal met je eens.
De cruciale vraag is hoe de hulpverlening gaat kunnen verbeteren want ik heb gezien dat die heel erg tekortschiet. Ik zou er in ieder geval voor willen pleiten dat een deel van de mensen die Asperger hebben ook in de hulpverling gaan werken op zo'n afdeling en dan vooral diegenen die zich goed ontwikkeld hebben. Dat zou in theorie een grote bijdrage kunnen leveren.
CT scan bij mij toont enkel een te kleine amagdyla aan moest het je interesseren.
Dat zie je meer bij autisme. De amygdala speelt een belangrijke rol in het verwerken en onthouden van emotionele reacties. Ook faciliteert de amygdale (met positieve feedback van bepaalde emoties) de overdracht van 'informatie' uit het kortetermijngeheugen naar het langetermijngeheugen. Komt dat jou wellicht bekend voor, dat jouw korte- en langetermijngeheugen goed is maar dat je wel wat moeite hebt met het leren van grote lappen tekst waar je weinig mee kan associeren?
Biochemisch/neurologisch onderzoek moet je loskoppelen van de beleving en gedrag.
Is dat zo
Gedrag en beleving is een uitingsvorm van de hersenfysiologie en de hersenanatomie.
De hersenen kunnen zich aanpassen en ik onderschat dit zeker niet maar ook hier zijn grenzen aan. Als de handicap in het fundament vd hersenwerking zit heb je al een serieus probleem.
Die grenzen verschillen sterk tussen de verschillende mensen met asperger.
Het is maar net waar het probleem zit in de hersenwerking en in hoeverre het mogelijk is om op een alternatieve wijze toch hetzelfde functionele resultaat te krijgen. Er zijn mensen met een waterhoofd (practisch geen hersenen) die toch een normale of zelfs goede intelligentie ontwikkelenm medunkt dat zij een zware handicap in het fundament vd hersenwerking hebben.
Bottomline: het zal sterk verschillen tussen de verschillende individuen.
De hersenen zijn een zeer wonderbaarlijk orgaan waar we nog maar weinig van begrijpen. Er zullen nog zeer spectulaire ontdekkingen volgen in de toekomst, dat lijkt zeker. Hopelijk groeit daarmee ook sterk het inzicht in de onderliggende pathologie bij autisme.
Zeker lijkt te zijn dat autisme verschillende oorzaken kan hebben.
Jij hebt dus een te kleine amygdale, weer andere mensen die Asperger hebben hebben een overontwikkelde 'logica'lob en een onderontwikkeld deel wat voor planning, sociale interactie enz instaat. Bij weer anderen worden er hormoonafwijkingen aangetroffen enz.
Alleen daarom al is het onmogelijk om conclusies te trekken voor een ganse groep en is het prudent (is hier een goede nederlandse vertaling van?) om je enkel te richten op ontwikkeling en er niet bij stil te staan waar de limiet ligt bij dat individuele kind.
Heb je bvb geen ingebakken nuanceringsvermogen (het zwart-witverhaal) meegekregen bij de geboorte dan komt dat niet plots op je 20e of 30e levensjaar opduiken.
Ik geloof zoiezo niet dat het nuanceringsvermogen is aangeboren maar dat iedereen dat moet ontwikkelen door op zijn bek te gaan.
De één leert het wat trager dan de ander maar zolang je maar het vermogen hebt om dat te leren kan je dat wel goed ontwikkelen door kritisch te kijken naar jezelf.
Je kan niet voortbouwen op iets wat je niet hebt maar volgens mij hebben mensen met Asperger wel alles alleen functioneert een bepaald deel wat minder. Er zijn bijvoorbeeld onder de 'gewone' mensen voorbeelden van hun die van nature slecht zijn in wiskunde door een gebrek in aanleg maar ondanks dat toch een studie natuurkunden of burgerlijk ingenieur weten af te ronden door er hard aan te werken. Ik zie dat ook zo met Asperger, als je je maar genoeg richt op de ontwikkeling van jouw zwakke punten dan kan je van je zwakke punten normale punten of zelfs sterke punten maken.
Waar ik me volledig bij je aansluit is de praktische hulpverlening (wonen, werk) die absoluut niet afgestemd is op de enorme diversiteit van de aspergers. Dit staat in de kinderschoenen en hier is nog heel veel werk aan de winkel. Al merk ik al een enorm verschil tussen nu en 10j geleden.
Dat ben ik helemaal met je eens.
Eerst de afwijkende hersenwerking in kaart brengen, dan kijken of er iets kan gedaan worden en dan beginnen te werken aan evtl. Medicatie.
Ik zie meer in stimulatie van de onderontwikkelde delen van de hersenen door de juiste activiteiten te doen. Je kan ze dan activiteiten laten doen en meten welk type activiteiten de sterkste stimulatie geven van dat deel van de hersenen. Hiervoor is natuurlijk nog veel meer kennis en inzicht nodig. Ik geloof niet zo in medicatie. De psychofarmaca werken allemaal zeer aspecifiek en ze weten nog niet eens hoe ze werken, enkel wat het resultaat is.
Gedragstherapie is leren leven en omgaan met de handicap. dit lijkt misschien op genezing maar is het niet.
Als je het over gedragstherapie hebt dan geef ik je gelijk. Dat zijn inderdaad aangeleerde truucjes die niet autonoom zijn.
Mijn vriend heeft nooit gedragstherapie gehad en bij hem komt de ontwikkeling van binnenuit, misschien wel juist daarom. De begeleiding zou dus ook niet gericht moeten zijn op gedragstherapie maar op de facilitatie van een goede ontwikkeling. Dat klinkt hetzelfde oppervlakkig gezien maar het is een wereld van verschil.
Je kan iemand met gedragstherapie kunstjes aanleren maar je kan er ook voor kiezen om samen met zo'n jongen naar een video te kijken waarop je interactie ziet tussen mensen en dan het kind laten analyseren wat er allemaal gebeurd. Zoals bij elk leerporces vul je die jongen dan wat aan wanneer dat nuttig is en vertel je hem ofdat hij het wel of niet goed ziet. Je probeert te ontdekken waar hij specifiek moeite mee heeft en besteedt daar veel aandacht aan. Je begint met makkelijke vragen en naarmate het inzicht groeit maar je het moeilijker. Ook is het opnemen van zo'n kind wanneer hij interageert met andere mensen een uitstekende, en steeds meer gebruikte, methode om vervolgens samen met hem er naar te kijken zodat hij beter een beeld krijgt van hoe hij overkomt bij anderen.
Ik denk dat er nog enorm veel winst is te boeken in de facilitatie van de ontwikkeling van mensen die autistisch zijn en Asperger hebben en dat het gebrek aan goede begeleiding op dit moment de bottleneckfactor is voor de ontwikkeling van deze kinderen. Zoals je zelf terecht zegt, het is eigenlijk pas de laatste 10 jaar op gang gekomen. Voor mijn vriend was dat helaas te laat, hij heeft veel meer zelf moeten uitzoeken. Gelukkig is er nu wat verbetering in de hulpverlening.
Er zijn veel mensen die ontsnappen aan de aandacht of waar autisme/asperger nooit ter sprake zal komen. De gelukkig getrouwde werkende is veruit de kleinste groep. dit zijn gelukzakken als ik. de grote groep ziet veel meer af ( bij normaalbegaafde aspergers dan)
Akkoord!
Misschien zijn er wel mensen zoals dan jij denkt die zo zijn als jij, alleen herken je het niet bij hun. Zou dat niet kunnen?
Je hebt gelijk dat maar een klein deel van deze groep het vermogen heeft om zich goed te ontwikkelen, gruwelijk maar waar.
Er zijn jobs/gebieden/hobbys waar je overmatig meer aspergers vindt. Exacte wetenschappen (jouw maat bvb), informatica(op dit forum zitten er ook nog meer), schaken. 3x een ideale voedingsbodem gezien de rechtlijnigheid, structuur en duidelijkheid vd onderwerpen.
hoeveel autisten aspergers er rondlopen is onbekend. gissingen spreken over ca 10%
Inderdaad!
Die cijfers stijgen nog steeds door een beter diagnose. Eerst dachten ze 1%, dan weer 3%, nu blijkbaar (ik wist dat nog niet) 10%. Het stijgen van de cijfers van de schattingen alleen al geeft aan dat het beduidend meer is dan wat ze eerst dachten.
Is er eigenlijk een verband tussen autisme en ADHD, er zijn toch mensen die met beiden gediagnosticeerd worden? Ook autistische mensen zijn soms hyperactief en hebben moeite zich te concentreren?
Even nog een algemene opmerking. Ik vind dat er onder de gewone mensen een zeer verkeerd beeld is over autisme. De meesten denken aan Rainman. Dit is een verkeerd beeld. De acteur (Dustin Hoffman) speelde het karakter zeer goed en zeer overtuigend maar er is maar een zeer klein deel van de autistische mensen die zo zijn. Ook is het een groot misverstand dat autistische mensen in hun eigen wereldje leven en geen behoefte hebben aan contact. Autistische mensen zijn juist meestal of heel erg introvert of heel erg extravert maar weinig in het midden.
Autistische mensen hebben net zo veel behoefte aan contact als iedereen alleen ze hebben het onvermogen om dat goed te doen.
Nog even mijn persoonlijke mening: ik vind autist/autisten een rotwoord. Het degenereert voor mijn gevoel een mens tot een robot, ik hoor liever iemand die autistisch is of het Aspergersyndroom heeft.