Agnosticisme lijkt mij een mogelijke positie, maar wel een lastige. Je zet je eigen denken op dit punt van geloof als het ware vast voordat je het dilemma van atheïsme versus theïsme induikt. Beide partijen zullen continu aan je trekken om je over de streep te halen.
Ik denk dat Agnosticisme helemaal geen lastige positie is.
Je zou het enigzins kunnen vertalen als het niet hebben van een mening ter zake.
Anderzijds is het niet hebben van mening, wanneer er teveel kanten aan een zaak zijn die toch onbewiijsbaar zijn, en waarvan je beseft dat er teveel onbekenden zijn, een even uitgesproken mening, dan theist of atheist te zijn.
Aangezien je over geloof praat, wat in zichzelf inhoud dat je niet over bewijsbare feiten praat, vind ik dat het "niet hebben van een mening" een heel verantwoorde en duidelijke mening is.
Welk argument wie ook aanhaalt, je weet dat steeds de notie persoonlijke overtuiging meespeelt.
Ik heb van mijzelf het idee dat ik strikt verstandelijk een soort atheist ben, terwijl ik als compleet mens eigenlijk agnost ben.
Ik vindt het begrip atheist zelfs een beetje afschrikwekkend omdat dit voor mij een tekort aan zelfrelativering inhoud, en de veronderstelling dat ik meer zou weten dan anderen en ik weet dat noch ik noch de anderen weten, maar geloven.
Met andere woorden, ik vindt het beantwoorden van een vraag die ik toch niet kan beantwoorden niet zo belangrijk, en het laat mij toe, als mens ieders belevenis en geloof te respecteren, zonder enige behoefte te hebben deze te overtuigen van gelijk welk afwijkend standpunt. Ik zou wel praten met mensen die ter zake interesse tonen, en ik ben benieuwd hoe anderen dit beleven, maar dat is vertellend en beschrijvend bedoeld, nooit om te overtuigen.
Ik geniet en hou van mensen die echt leven volgens hun waarden in zover deze ook ruimte laten aan anderen.
De haast exclusieve koppeling die ik op die forum reeds tegenkwam van ethische waarden aan godsdient, voel ik als letterlijk complete onzin. Ik zou zelfs zeggen dat ethische waarden die volgen vanuit een godsdienstig opgelegd gedragspatroon minder etisch is dan ethische waarden die vanuit het individue of group ontstaan uit respect voor het begrip "wij" en "samen".
Eric
.