Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
vijv
Artikelen: 0

Re: Hoe komt het Higgs scalar boson aan zijn massa ?

Wiskunde an sich mag in het laatste middelbaar bij een sterk wiskundige richting geen probleem zijn. Maar ik heb in het middelbaar nooit het Lagrange formalisme gezien. En zoals je zelf aanhaalt is het HIggs mechanisme maar te begrijpen als je een basisnotie hebt van QFT.

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

OOOVincentOOO

Om iets didactisch goed uit te leggen is een vak apart. Zo dient men stof uit te leggen dat het principe begrepen word. En natuurlijk rekening houden wat men weet aan voorkennis. En eventueel kort de voorkennis samen te vatten als inleiding.

Verteld men te veel onnodige details dan gaat de motivatie en essentie verloren (bijvoorbeeld te veel woorden zonder uitleg of complexe formules zonder context). Te weinig verteld raken de mogelijke toehoorders verveeld.
wnvl1 schreef: zo 03 mei 2026, 23:10 \(V(\phi) = \mu^2 \phi^\dagger \phi + \lambda (\phi^\dagger \phi)^2\)
Waarom schrijf/kies je deze formule zo ingewikkeld? Als ik chargpt hetvolgende vraag:
Natuurkunde vraag: "Hoe komt het Higgs scalar boson aan zijn massa ?" Leg dit uit in drie niveaus van moeilijkheid

Dan geeft hij bij niveau 3 de volgende notatie:
wnvl1 schreef: zo 03 mei 2026, 23:10 \(V(\phi) = \mu^2 \phi^2+ \lambda \phi^4\)
Met zulke details dient men dan ook rekening te houden. Ik begrijp de formule niet maar de laatste versie ziet beter verteerbaar uit. Deze formule is al erg diepgaand om deze te gebruiken, welke veel andere kennis benodigd. Dus krijgt men niet te veel vragen zodat men de gehele context en essentie verliest. Gevaar te veel details: 90% procent van de tijd proberen uit te leggen wat de formule/details is aan 2/20 mensen en de tijd gaat verloren de essentie uit te leggen.

Men dient een goede balans te hebben het niet onnodig ingewikkeld te maken. Ook opletten hoeveel en welke informatie men geeft: motiveren of mensen demotiveren (wat nog erger is, een potentieel talent welke afhaakt door slechte uitleg).

Ook didactisch er rekening mee houden dat iedereen op een andere manier leert. Dus de methode hoe jij/ik denken te leren hoeft niet gelijk te zijn voor iedereen.

Om iemand geïnteresseerd te maken zelf dingen uit te zoeken. Didactisch kan men ook er voor te kiezen te zeggen: "wil je weten wat de mexican hat is?" dat is een vergelijking die zo uitziet zoek hier en hier verder (link...). Je kunt er niet van uitgaan dat men weet wat een mexican hat is en kan tot speculatie leiden zonder uitleg.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Regor

Geen enkele uitleg is volledig waar .. en zelfs deze niet ! ;)
Regor

Vandaar dat ik (vroeger meer dan nu) vraag naar de essentie. 8-)
Maar men moet iets zeeeeer goed begrijpen voor me het eenvoudig / begrijpbaar kan uitleggen / overbrengen.
Regor

@Vincent,

Misschien zou een topic over "Didactiek" nuttig zijn ...... maar ik voel mijzelf niet geroepen!
Iets voor U ?
vijv

Regor schreef: ma 04 mei 2026, 14:22 Vandaar dat ik (vroeger meer dan nu) vraag naar de essentie. 8-)
Maar men moet iets zeeeeer goed begrijpen voor me het eenvoudig / begrijpbaar kan uitleggen / overbrengen.
Klopt, maar sommige dingen zijn niet eenvoudig uit te leggen zonder de essentie te verliezen. Bij vereenvoudiging voor het uitleggen van wiskundige theorieën moet je je bedienen van metaforen. Deze hebben wel het nadeel dat ze niet de gehele nuance kunnen vatten.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Regor

@vijv,

Mee eens, en wat velen, ook ik, voor een blokkade stel is dat de voorkennis om complexe / moeilijke zaken te begrijpen op zijn zachts geschreven "zeer omvangrijk" en diepgaand moet zijn.
De deskundigen kunnen onmogelijk boeken vol voorkennis posten .... opdat men uiteindelijk het complexe zou kunnen begrijpen.

Maar toch slagen zij er (meestal) in om (al is het maar intuitief) de essentie te laten aanvoelen / begrijpen / aanvaarden ....... wat voor mij en wellicht anderen ook, hopelijk voldoende is

Alle begrip voor de deskundigen, chapeau !

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!