Beste mede-forummers,
Graag wil ik hierop inhaken door een citaat te geven uit "Vierblad" , het parochieblad van het parochieverband Bethlehem te Doetinchem.
Ik citeer:
Titel: Darwin en de evolutie I
" Katholieken hebben het helemaal niet moeilijk met de evolutieleer van Darwin, dit in tegenstelling tot orthodoxe protestanten. Meer dan een halve eeuw geleden werd ons op de HBS in de godsdienstles al geleerd, dat het prachtige scheppingsverhaal uit Genesis slechts een verhaal is en geen verslag van echt gebeurde feiten. Pater Van der Vegte zei het ongeveer zo: " We geloven dat God de Schepper van alles is, maar hoe Hij dat precies gedaan heeft, weten we niet zeker, maar het is heel logisch dat Hij de evolutie op gang heeft gebracht. God schept dus door de evolutie."
Ik ken eigenlijk geen enkele geloofsgenoot die nog denkt dat God in zes dagen de wereld schiep, met alles erop en eraan, en dat Hij op de zevende dag rustte.
Nou, de strenge protestanten zijn er nog niet uit. 60% van de EO-leden neemt het bijbelverhaal nog helemaal letterlijk, en die mensen zijn ontzet over Andries Knevel, die inmiddels van creationist ('God heeft in zes dagen alles geschapen') tot Darwinist is geevolueerd ! In dit en nog enkele Vierbladen vindt de lezer enkele prachtige teksten over dit onderwerp, in dit Darwinjaar 2009, te beginnen met..."
Hierbij wil ik me vanuit een theologisch standpunt bij aansluiten. Want mijn visie is gekleurd door het katholicisme.
Met vriendelijke groet,
propedeusantRecht.
- God's wegen zijn ondoorgrondelijk. -