Dat ben ik niet met je eens. Er is één fysische wereld die voor iedereen hetzelfde is. Maar de fysische wereld is slechts een deel van de "gehele" wereld.eendavid schreef:nuance: zonder dat we met de kennis voorhanden de ene als beter kunnen zien dan de ander. Er moet wel degelijk 1 correct antwoord bestaan. Er moet een wereld zijn, die voor ons dan wel ontoegankelijk is, maar waar het antwoord in verscholen ligt. Dat is tenminste mijn geloof. Hoe dan ook, als dat niet zo is, zijn beide antwoorden even fout.Math-E-Mad-X schreef:
Voor ieder fysisch probleem hoort idd één correcte oplossing te zijn. Maar in de filosofie ligt dat anders. De vraag of tijd onafhankelijk van het bewustzijn kan bestaan is afhankelijk van hoe je naar begrippen als tijd en bewustzijn kijkt. Verschillende manieren van kijken kunnen best verschillende resultaten opleveren, zonder dat de ene beter is dan de ander.
Om eens een voorbeeld te noemen: is de muziek van Frans Bauer mooi? Lijkt me duidelijk dat daar geen uniek antwoord voor is.
We kunnen deze vraag niet m.b.v. een experiment beantwoorden. Netzomin als dat we de vraag "Bestaat tijd ook zonder bewustzijn?" kunnen testen. Zonder bewustzijn is er immers niemand die een experiment kan uitvoeren en interpreteren. Wat mij betreft heeft het dus geen zin om over tijd te spreken als er geen denkende geest in het universum aanwezig is om deze tijd waar te nemen.
Puzzels