Moderator: Rhiannon
Thanxs! Ik heb trouwens net in het psychologie-sub forum een topic geopend met de vraag hoe neurologen tegen deze materie aankijken.goeie post HOE interessante invalshoek
heavenonearth schreef:1. Stel: tijd is inderdaad continue, oneindig deelbaar. In hoeverre betekent dit dat er geen NU bestaat? Want stel de afstand voor die een lichtbundel in één seconde aflegt. Stel dat we deze seconde steeds verder opdelen. Op een gegeven moment komen we imo
a) of bij een situatie dat er tussen t1 en t2 sprake is van een minimale beweging van de lichtbundel. Wanneer het moment t1 verder wordt opgedeeld is er dan geen sprake meer van beweging tussen het moment t11 en t1n? In dat geval lijkt me dit tijdsinterval goed kunnen dienen voor de duur van NU. In dit tijdsinterval kan er immers niets bewegen (omdat niets kan sneller kan gaan dan het licht). Deze periode lijkt me dan een pragmatische definitie van een NU. Hoewel de periode zelf wel verder opgedeeld zou kunnen worden zou dit verder geen nieuwe informatie opleveren.
b) er is geen sprake van een minimale beweging. Naast tijd is ook beweging volledig continue. Beide zijn altijd verder op te delen. In dat geval lijkt er geen sprake te zijn van een onderscheidbaar NU.
Hier geloof ik ook in. Ik heb enkele jaren terug een tijd over dit onderwerp nagedacht. Het probleem is alleen dat het heel moeilijk kan worden uitgelegd, tenminste zoals ik het zie.nu is eigenlijk altijd, we leven niet in de toekomst en niet in het verleden maar altijd in het nu.
Dat je het even nu noemt is alleen voor de duidelijkheidHet probleem met Nu is, het is een concept, het suggereert dat er een andere tijd bestaat.
jouw tekst kort samengevat (en wat ik al 3 pagina's zegNu is nooit begonnen, en zal nooit eindigen.
Nu is nooit begonnen, en zal nooit eindigen.