Tijdens een afterparty stond ik (te) dicht in de buurt van een geluidsspeaker, waaruit het geluid kwam van een live band. Ik weet zeker dat ik gedurende een kwartier alleen met mijn linkeroor in de richting van deze speaker heb gestaan, daarna ben ik niet meer teruggekomen. Nu merkte ik zo'n uurtje later op dat er in mijn rechteroor een piepje zat...het bekende verhaal van gehoorbeschadigingen vliegen je dan letterlijk om de oren, maar dit sluit toch niet helemaal aan op mijn waarneming. (Overigens, de piep was na een nachtje slapen weer weg). Nu heb ik een aantal vragen:
Kan iemand mij vertellen hoe het kan dat er een piep in het rechteroor zit als diegene met alleen het linkeroor richting de muziek heeft gestaan?
En waarom ontstaat de piep niet direct maar hoor je deze pas later? Je zou toch denken dat wanneer je je oor een klein beetje beschadigd, dit niet pas een uur later hoort? Na een rondje aan de keukentafel kwamen we ook op de conclusie dat je zo'n piep pas hoort wanneer je bijvoorbeeld in bed ligt...zit hier meer achter of gaan dergelijke dingen je pas opvallen als je in alle rust naar het plafond ligt te staren?
Tot slot vraag ik me nog het volgende af:
Stel persoon A heeft tijdens een popconcert dezelfde gehoorbeschadiging opgelopen als persoon B. (Ze hebben dus "dezelfde" piep in hun oor).
Persoon A gaat gedurende 8 uur naar een stil bos en persoon B neemt gedurende 8 uur plaats naast de snelweg. Welke van deze personen zal eerder van de piep af zijn? Ik vraag me dus af of de omgeving van invloed is op het herstellen van de eerder opgelopen gehoorbeschadiging.
Heeft iemand een interessante uitleg en/of theorie?
Puzzels