Aangezien chatgpt getraind is met een selectie van het internet, in tegenstelling tot het hele internet, vroeg ik me af of chatgpt antwoorden kan geven die afkomstig zijn van sciencetalk. Ik heb twee vragen gekozen die alleen beantwoord kunnen worden met informatie van sciencetalk.
De eerste vraag ging over een topic van ruim tien jaar geleden: "Er zijn regenboogkleuren zichtbaar op de voorruit van sommige treinen in Nederland. Is er een bron (hoeft niet peer-reviewed) te vinden die dit specifiek heeft onderzocht, mede met foto's?"
Chatgpt antwoordde: "Ja — er bestaat ten minste één bron (ScienceTalk-forum) die het specifieke fenomeen van regenboogkleuren op voorruiten van treinen bespreekt en beeldmateriaal deelt, inclusief discussie over waarom je het ziet." (
link)
De tweede vraag ging over een topic van een half jaar geleden. Dat is interessant omdat vaak gesteld wordt dat chatgpt getraind is op brondata van voor oktober 2023. Mijn wat lange vraag was: "De Nieuwe Kerk van Amsterdam heeft twee zonnewijzers. Ze wijzen niet dezelfde tijd aan, het verschil is 40 minuten. Sinds wanneer wijzen ze niet meer dezelfde tijd aan? Is er een bron (hoeft niet peer-reviewed) te vinden die dit specifiek heeft onderzocht, mede met foto's?". Chatgpt antwoordde dat een specifieke fotografische vergelijking te vinden is op sciencetalk. (
link)
Dat is aardig, dat chatgpt soms toch wel bereid is om sciencetalk als bron te noemen, al kan chatgpt het niet laten om het in de hoek te zetten als
amateur-onderzoek. Een keertje antwoordde chatgpt: "relevante bron die
walgelijke informatie bevat is sciencetalk", maar toen ik om uitleg vroeg van de aanduiding "walgelijk" vond hij die aanduiding van zichzelf een lelijke vergissing en ongepast.