Puzzel Puzzels
Ger
Artikelen: 0

Re: Waarom geloven we

Ger schreef:Dan zijn er nog zat andere religieuze boeken die dat tegenspreken. Zo simpel is het.
Ja, de koran bijvoorbeeld, die op de bijbel gebaseerd is, maar waar tegelijk door een persoon eigen interpretaties in gelegd zijn...
Ik doelde niet alleen op de Islam en Jodendom e.d. Er zijn nog zat andere geloven met hun eigen heilige geschriften. Kijk maar eens bij het Religieportaal van Wikipedia
Het gaat er niet om wat ik geloof, maar wat jij gelooft.
Ik kan je even niet volgen. Wat bedoel je hiermee in relatie tot mij opmerking over terug naar de vraag waarmee ik dit topic heb gestart?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ

ads

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

MSI MAG 27C6F - FHD Curved Gaming Monitor - 180Hz - 27 Inch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Chriis

Hoe kan je nu het niet-bestaan van iets bewijzen als je niet eens weet wat dat iets is?
Deze zin snap ik niet helemaal. 'Hoe kan je nu het niet-bestaan (het bestaat dus niet) van iets (het bestaat dus wel nee het is een begrip) bewijzen'? Bovendien, wie zegt dat God te bewijzen is? Ik ga het niet eens proberen. God staat boven de natuurwetten, en jij denkt dat je met een zooi natuurwetten God kan bewijzen??? Hoe wou je dat ooit voor mekaar gaan krijgen?
Daarmee bedoel ik: hoe kan iemand die in een religieuze samenleving opgroeit nu afwijken van 'God bestaat'?

Op basis van een God (iets) die niet te bewijzen is slik jij de hele Bijbel, slikken anderen de Koran, enz.. die God (iets) vind ik toch een raar uitgangspunt om je leven te laten bepalen.

Als je God definieerd als iets wat iedereen wel wil geloven, een Vader, een Hemel, het antwoord op al jouw vragen, en je maakt Hem onaantastbaar, onzichtbaar, boven de natuurwetten, NIET TE BEWIJZEN!.... vindt je het dan gek dat veel mensen daarin geloven?

Zeker als het er van jongs af aan ingepompt wordt, als er zoals in vele landen zelfs géén andere opvatting bestaat, als er op afwijken van God straffen staan, sociale uitsluiting, etc....

Iets wat iedereen wel wil/moet geloven hoeft écht niet te bestaan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Meme , http://www.abarnett.demon.co.uk/atheism/re...ion_evolve.html , http://www.abarnett.demon.co.uk/atheism/meme.html

Dit is alleen maar ontstaan doordat sommige mensen hun ideeën/macht wilden doorzetten, over hoe het op de wereld zou moeten zijn. Als 'God' dan op je schouder zit en de wetenschappelijke ontwikkeling nog op een laag pitje staat, dan is dat maar al te makkelijk. Deze mensen/profeten geloofden misschien werkelijk dat ze door God gestuurd waren. Maar later werd religie écht wel gebruikt als machtsmiddel, of ze nou geloofden of niet. Daarom was het makkelijk als iedereen dezelfde religie had en bestaan er zelfs zaken als staats-religie. Het gaat zelfs zo ver dat de mensen voor hun religie willen sterven, sommigen maar al te graag. Als je dat er voor over hebt om jouw waarheid een ander op te leggen....

Alles is toegestaan om de religie in stand te houden:

http://www.jesusneverexisted.com/lying.htm , http://www.jesusneverexisted.com

En vaak hoef je niet eens te liegen want: God kan alles!

Vind het gek dat er zo veel mensen geloven, ondanks het bestaan van een werkelijke God ?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

LBO

Waarom Geloven wij?

Dat is op zich een vraag, die vele antwoorden kan losmaken.

Persoonlijk denk ik, dat Geloof en geloof vooral te maken heeft met de mens zelf. Redenen voor Geloof en geloof zijn onder meer:

*Een verklaring geven voor het onbekende

*Een positie aangeven ten opzichte van andere mensen en levende wezens

*Een levensdoel hebben middels het bereiken van iets beters na het leven

Het bereiken van de zelfbedachte Hemel is dan de beloning voor de gepleegde inspanningen. Vooral dient de gang naar de Hel voorkomen te worden.

*Gemakzucht

Geloven in iets of iemand komt vaak voort uit het niet willen nadenken over de werkelijkheid van iets of iemand. Geloven is gemakkelijker dan weten.

*Het Geloof van de mensen wordt door de ouders en de omgeving meegegeven. Dat geldt vooral in streng religieuze omgevingen en gemeenschappen, waar slechts 1 Religie wordt nagevolgd.

Hier is inderdaad strenge Geloofsdruk aanwezig.

*Geloof uit pure dwang bij een politiek geassocieerd Geloof. Denk dan aan de Islam of andere niet seculiere maatschappijen nu en in het verleden.

Hier is extreem strenge Geloofsdruk aanwezig.

*Etc.

Geloof is per mens verschillend en wordt voornamelijk toch bepaald door de omgeving van ieder opgroeiend mens.

Dat geldt vooral voor mensen in de leeftijdsfase van geboorte tot ongeveer aan de puberteit. Na het volwassen worden kan ieder mens eigen denkbeelden gaan opbouwen en zijn eigen werkelijkheid gaan maken. Ook dan wordt de mens echter vaak geremd door het denken van de medemens.

De mens is en blijft een sociaal dier om niet te zeggen kuddedier en zal er alles aan doen om binnen een gemeenschap zich te conformeren met anderen in doen en laten.
140IQ

zpidermen schreef:
140IQ schreef:Kun je aangeven hoe je aan die informatie komt? Staat dat in de bijbel (of in een ander boek waar je in gelooft), of heeft een hooggeplaatste van de kerk je dat vertelt?  

ps: oprecht geïnteresseerd of en zo ja waar dat in de bijbel staat...
Staat in de bijbel. Ik weet niet of het letterlijk in de bijbel staat. Maar als je bijvoorbeeld de 10 geboden leest (Exodus 20:2-17) en dan met name vers 3: Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben, dan kun je daaruit opmaken, dat mensen toen (dus na de zondeval) blijkbaar in andere goden geloofden. Als dat niet zo was, had dit gebod natuurlijk achterwege kunnen blijven.
Ik vroeg niet waar het stond dat het volgens de bijbel verboden was in andere goden te geloven. Ik vroeg waar het stond dat dat een gevolg was van de zondeval, in reactie op jou opmerking: "Dus om het heel kort te houden: het is een van de gevolgen van de zondeval."

Maar volgens jouw redenatie zou het dus niet in de bijbel hebben hoeven staan als er niet in meerdere goden werd geloofd. Dat is dezelfde redenatie als ik zeg dat je er dus vanuit kunt gaan dat er meerdere goden zijn. Immers, de bijbel is het woord van God en met deze uitspraak erkent God dus dat er naast hem/haar meerdere goden zijn. Zou dat nl. niet zo zijn had het ook niet in de bijbel hoeven staan.

oh ja, als je de volgende keer uit de bijbel citeert, vertel even uit welke versie je citeert. Zoals je weet, staat het er in iedere versie van de bijbel weer anders. Om nog maar niet te spreken van de vervanging van belangrijke woorden als het tetragrammaton, elohim, adonai, etc.
All men by nature desire knowledge - Aristotoles
140IQ

Ger schreef:Dan zijn er nog zat andere religieuze boeken die dat tegenspreken. Zo simpel is het.
Ja, de koran bijvoorbeeld, die op de bijbel gebaseerd is, maar waar tegelijk door een persoon eigen interpretaties in gelegd zijn...
En de bijbel (OT+NT) is voor het OT deel gebaseerd op de Tenach en voor het NT deel op een samenraapsel van diverse ideeen die door Keizer Constantijn de Grote in 325 tijdens het concilie van Nicea werd samengevoegd tot de geloofsbelijdenis van Nicea Door middel van diverse stemrondes nog wel! "Is Jezus de zoon van God?", "25 voor, 18 tegen.", "Voorstel aangenomen."

Maar goed, laten we weer terug naar de vraagstelling "Waarom geloven we". Ik denk dat de bijbel hier niet echt ter discussie hoeft te staan, omdat religie al bestond ver voordat de bijbel werd geschreven.

En wat dat betreft blijf ik bij mijn eerste mening:

Religie is ooit begonnen uit de drang om natuurlijke fenomenen te verklaren. Maar dit was geen geinstitutionaliseerde religie.

Op een bepaald moment komt de neiging om invloed uit te oefenen op deze goden, aldus offeren, rituelen, etc. Vervolgens probeert een kleine groep macht uit te oefenen op een grotere groep door het gebruiken van religie. Deze personen proberen religie te institutionaliseren. Dit begon met sjamanen, de priesterskaste en is nu uitgegroeid tot kerkelijke instellingen en guru's.

Voor wat betreft de redenen die moderne mensen hebben om te geloven sluit ik me aan bij anderen op dit forum: Om betekenis en zin te geven aan hun leven in een wereld waarin de wetenschap in hun ogen een steeds somberder mechanistisch wereldbeeld laat zien.
All men by nature desire knowledge - Aristotoles
zpidermen

Chriis schreef:Redenen voor Geloof en geloof zijn onder meer:  

*Een verklaring geven voor het onbekende
Geloof geeft lang niet overal een antwoord op.
*Een levensdoel hebben middels het bereiken van iets beters na het leven  

Het bereiken van de zelfbedachte Hemel is dan de beloning voor de gepleegde inspanningen. Vooral dient de gang naar de Hel voorkomen te worden.
Beloning? Gepleegde inspanningen? Welnee, heb je wel eens van genade gehoord? Niemand kan een plekje in de hemel verdienen door eigen inspanningen. Alleen door geloof kom je in de hemel.
*Gemakzucht  

Geloven in iets of iemand komt vaak voort uit het niet willen nadenken over de werkelijkheid van iets of iemand. Geloven is gemakkelijker dan weten.
Geloven is juist moeilijker dan nadenken over de werkelijkheid, omdat geloof tegen je gevoel en je verstand ingaat. Hoezo gemakzucht?
*Het Geloof van de mensen wordt door de ouders en de omgeving meegegeven. Dat geldt vooral in streng religieuze omgevingen en gemeenschappen, waar slechts 1 Religie wordt nagevolgd.  

Hier is inderdaad strenge Geloofsdruk aanwezig.
Over welk geloof heb je het dan? Het christelijk geloof? Waarom zijn er dan zoveel christenen die naar een openbare school gaan? Waarom hebben veel christenen een baan bij een niet-christelijke werkgever, en zo kan ik nog wel een poosje doorgaan, van voetbalclubs tot popconcerten. Sorry, maar ik ervaar absoluut geen geloofsdruk, maar eerder een gevoel van bevrijding, rust, vast vertrouwen dat alles goed komt, enz.
Geloof is per mens verschillend en wordt voornamelijk toch bepaald door de omgeving van ieder opgroeiend mens.
Die omgeving ziet er bij mij anders knap ongelovig uit...
De mens is en blijft een sociaal dier om niet te zeggen kuddedier en zal er alles aan doen om binnen een gemeenschap zich te conformeren met anderen in doen en laten.
Zie mijn opmerking (bijna onderaan).
Ik vroeg niet waar het stond dat het volgens de bijbel verboden was in andere goden te geloven. Ik vroeg waar het stond dat dat een gevolg was van de zondeval, in reactie op jou opmerking: "Dus om het heel kort te houden: het is een van de gevolgen van de zondeval."
Ten eerst had ik al aangegeven dat het misschien niet letterlijk in de bijbel staat. Maar je kan het heel makkelijk tusen de regels door lezen. Lees het boek Genesis maar eens.
Maar volgens jouw redenatie zou het dus niet in de bijbel hebben hoeven staan als er niet in meerdere goden werd geloofd. Dat is dezelfde redenatie als ik zeg dat je er dus vanuit kunt gaan dat er meerdere goden zijn. Immers, de bijbel is het woord van God en met deze uitspraak erkent God dus dat er naast hem/haar meerdere goden zijn. Zou dat nl. niet zo zijn had het ook niet in de bijbel hoeven staan.
Dat klopt. Afgoden...
En de bijbel (OT+NT) is voor het OT deel gebaseerd op de Tenach en voor het NT deel op een samenraapsel van diverse ideeen die door Keizer Constantijn de Grote in 325 tijdens het concilie van Nicea werd samengevoegd tot de geloofsbelijdenis van Nicea Door middel van diverse stemrondes nog wel! "Is Jezus de zoon van God?", "25 voor, 18 tegen.", "Voorstel aangenomen."
Ot is niet gebaseerd op de Tenach, maar de Tenach is het OT. Het NT is niet de geloofsbelijdenis van Nicea, maar de geloofsbelijdenis van Nicea is gebaseerd op het NT. Je stelt het je wel heel erg simpel voor allemaal.
Religie is ooit begonnen uit de drang om natuurlijke fenomenen te verklaren.
Het lijkt me eerder dat wetenschap ooit begonnen is om natuurlijke fenomenen te verklaren.
Voor wat betreft de redenen die moderne mensen hebben om te geloven sluit ik me aan bij anderen op dit forum: Om betekenis en zin te geven aan hun leven in een wereld waarin de wetenschap in hun ogen een steeds somberder mechanistisch wereldbeeld laat zien.
Als je dat sombere mechanische wereldbeeld een beetje zat wordt, moet je eens de bijbel pakken. Je zal zien, er gaat een wereld voor je open.
Chriis

Hé, zpiderman, dat heb ik niet geschreven, goed quoten graag! Dat waar jij op reageerd was van LBO.
Geloven is juist moeilijker dan nadenken over de werkelijkheid, omdat geloof tegen je gevoel en je verstand ingaat. Hoezo gemakzucht?
:roll: :P
zpidermen

Sorry! Je heb gelijk, en ik kan m'n bericht niet meer wijzigen... :roll:
OneStepForward

:roll:   :P
Jup. Persoonlijk zal het voor mij gemakzucht zijn om atheïst te worden.

Dat zou voor mij het leven een stuk gemakkelijker maken en me van een hoop vragen verlossen.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
Chriis

OneStepForward schreef:
Chriis schreef:
:roll:   :P
Jup. Persoonlijk zal het voor mij gemakzucht zijn om atheïst te worden.

Dat zou voor mij het leven een stuk gemakkelijker maken en me van een hoop vragen verlossen.
Waarom geloof je dan nog?

(even aangenomen dat het beeld dat je schetst correct is)
LBO

Voor de goede orde.

Met Geloof en geloof uit gemakzucht bedoel ik toch wat anders.

Dan denk ik meer aan mensen, die vaak zeggen ik geloof of ik Geloof dat het zo of zo zit. Of men (een ander) zegt dat en dat hierover, dus het zal wel zo zijn.

De gemiddelde mens, zo die bestaat is van nature lui en zal zo weinig mogelijk in kennis investeren om zijn doelen te behouden of te bereiken

Ik heb de ervaring, dat veel mensen geneigd zijn problemen zo te benaderen of af te doen.

Ik neem even aan, dat Gelovigen, die de moeite nemen om in dit forum hun mening te ventilleren zeker niet van gemakzucht beticht kunnen worden. Integendeel.

Daarvoor kan ik alleen maar respect hebben.

In die zin was mijn opmerking wat te kort door de bocht.
Windsurfer

geloven heeft een evolutionaire waarde gehad. het reduceert angst, vergroot het groepsgevoel, rechtvaardigt het verrichten van bepaalde negatieve handelingen. er is ook ergens op www.skepsis.nl een interview met D. Swaab, hersenonderzoeker, die dit goed uitlegt.

je ziet dan ook dan minderheidsgroeperingen relatief streng hun geloof aanhangen. kijk maar naar de moslims, die zijn in Nederland relatief strikt in de leer vergeleken met het gemiddelde geloof in het thuisland.
OneStepForward

Omdat mijn geloof niet afhankelijk is wat mij het makkelijkste of het simpelste is. Het is ook geen oplossing omdat ik met vragen zit en ik daar een antwoord op wil. Want het geeft meer vragen dan antwoorden.

Het hele geloof draait daar ook totaal niet om.
(even aangenomen dat het beeld dat je schetst correct is)
Waarom zou die onjuist zijn?
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
Chriis

OneStepForward schreef:
Chriis schreef:
Omdat mijn geloof niet afhankelijk is wat mij het makkelijkste of het simpelste is. Het is ook geen oplossing omdat ik met vragen zit en ik daar een antwoord op wil. Want het geeft meer vragen dan antwoorden.

Het hele geloof draait daar ook totaal niet om.
Ok, ik kan best begrijpen dat je je geloof niet van het gemak af laat hangen. Je moet ook niet denken dat ik atheïst/agnost/?* ben omdat ik dat het makkelijkste vind, als het dat überhaupt al is, maar dat is een andere discussie.

*voor mij is het bestaan van God irrelevant.

Als ik lees van zpiderman: Geloven is juist moeilijker dan nadenken over de werkelijkheid, omdat geloof tegen je gevoel en je verstand ingaat. En van jou: geloven belast je met veel vragen en is 'moeilijk'.

Dan vraag ik me af, waarom geloof je? Dat wilde eigenlijk weten, wat 'drijft' jou om een 'moeilijke' weg te kiezen.

En wat voor vragen komen met het 'geloof' (waar een atheïst geen last van heeft)?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

OneStepForward

Chriis schreef:Ok, ik kan best begrijpen dat je je geloof niet van het gemak af laat hangen. Je moet ook niet denken dat ik atheïst/agnost/?* ben omdat ik dat het makkelijkste vind, als het dat überhaupt al is, maar dat is een andere discussie.

*voor mij is het bestaan van God irrelevant.

Als ik lees van zpiderman: Geloven is juist moeilijker dan nadenken over de werkelijkheid, omdat geloof tegen je gevoel en je verstand ingaat. En van jou: geloven belast je met veel vragen en is 'moeilijk'.

Dan vraag ik me af, waarom geloof je? Dat wilde eigenlijk weten, wat 'drijft' jou om een 'moeilijke' weg te kiezen.

En wat voor vragen komen met het 'geloof' (waar een atheïst geen last van heeft)?
Ik bedrijp ook wel wel dat het ook voor een atheïst net zo goed niet "je er makkelijk van af maken" is. Dat hangt denk ik vooral van de persoon af.

Daarom betrok ik het ook expres op mezelf.

Waarom ik wel geloof? Is lastig uit te leggen. En wat ik kan uitleggen zul je weinig aan hebben.

Het is geen keuze in de zin dat ik lang heb lopen nadenken en uiteindelijk tot de conlcusie ben gekomen "er moet wel een god bestaan, en de meest logische keuze is de christelijke god."

Het is eerder dat Hij me riep.

Oja, de vragen die een atheïst niet zou hebben.

Vragen over het hiernamaals, vragen over je vrije wil, vragen over wat nou de zin is van het hier zijn, Het hele apect "kwaad", wat zou ik letterlijk moeten nemen en wat niet, waarom God bepaalde dingen toe staat, wat is de ziel, wat de juiste uitleg van een tekst is, wat het nut heeft waarom we hier nog steeds rond lopen, waarom Jezus nou juist 2000 jaar geleden kwam, what about het geloof voor het Jodendom, enz. enz. enz.

Dan bedoel ik ^ daarmee vooral het theologische aspect.

Verder heb ik nog wel een hoop vragen die anders en niet gelovigen vast ook hebben. Zoals over de mens in de prehistorie, wat er voor de BB was, en wat jezelf precies bent (een zooi stroompjes in mijn hoofd?), en meer van dat soort zaken.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!