Puzzel Puzzels
Xanatos
Artikelen: 0

Re: Blunders en ongelukjes

drigalski spateltjes *verkeerd geschreven ^^)

anyway, knap dat je de vlam uberhaupt zag, aangezien deze bijna onzichtbaar is :P

mijn duurste fout:

1e les biologische micropipetten blablabla, ze zijn zo duur, en als niet neerleggen maar in de hangertjes ophangen, als ze vallen moeten ze opnieuw gekalibreert worden blablabla

anyway, we begonnen en ik pakte een standaard met 6 houders, waar 5 pipetten in zaten. maar k hield hem vast bij de 6e lege standaard. die dus los schoot :P

5 pipettjes over de grond :oops: was iets van 5x 150 gulden/euro ^^

ads

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Groentje

een klasgenoot van mij:

een hete kroesetang op een buis van een brander leggen... en dat de eerste keer dat je in een lab ben :P

het is ook maar goed dat ik geen duur glaswerk in ik mijn handen heb gehad de eerst week :oops:
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Pelson

Onze leraar chemie had eventjes ammoniak ofzo gemaakt (je weet wel, die twee poedertjes mengen) en liet iedereen daar zijn neus in steken. Achteraf zat hij nog zwavel te verbranden, en was hij vergeten dat dat onder de dampkap moest gebeuren. Toen enkele leerlingen van hoofdpijn klaagden heeft ie toch alle ramen opengezet, eventjes later stonden we op de speelplaats, om wat te verluchten! :cry:

Diezelfde leerkracht had es H2O moleculen gemaakt (in die plastieken bolletjes).

Hij zei: Dit is water, daarna smeet hij ze in de lucht en zij: dit is stoom. Nog even later ploften de 5 moleculen naast de flessen met zuur neer, op zijn laptop en net niet op zijn hoofd... lol :D
clavo baes

Ik heb keer met ester op mijn labojas gemorst: inderdaad super stinken, zegt dien assistent tegen mij: "Was hem uit met aceton, dan is hij rap droog". Dommerik die ik ben , vul een emmer met aceon en begin mijn labojas erin te wassen, nu stonk hij niet alleen naar dat ****ing ester, maar ook naar diene aceton. Resultaat : labojas wegsmijten Afbeelding
Aad Carbonaat

Ik moest een keer ether verwarmen voor een destillatie. Er gebeurde alleen niets. Toen kwam ik erachter dat ik de kooksteentjes was vergeten. Bij het toevoegen van de kooksteentjes vloog de hele zuurkast in de fik. Ik weet nu wat kookvertraging is. 1 + 1 = 2. Kookvertraging + Vlamtemperatuur = "Brandkast".

:D :P :P 8-[ ;) :D
Kevin_CF

Heb zelf ook wel es een mooie blunder begaan....

Zo wou ik in de eerste van t MBO die smerige nicotineaanslag van me vingers afhalen......zo'n beetje alles al geprobeert, tandpasta, citroensap, niks helpt....

Tot een klasgenoot op t idee kwam om t es met 98% zwavelzuur te proberen.....

Dus ik een bekerglaasje gevuld, de kraan vol open gedraaid, me vingers in t bekerglas gedompeld......Kwist niet hoe snel ik me vingers onder de kraan moest krijgen!!!! das direct goed warm........MAAR, me ingers waren wel mooi schoon......

En afgelopen maand op stage heb ik de zuurkast in de fik gezet met t maken van een schimmelpreparaat. Eerst doe je lactofenolblauw op een objectglaasje, dan een stukje agar met schimmel erin, ff roeren, en dan ethanol erover heen om het overschot LFblauw te verdrijven. Dan leg je dr een dekglaasje overheen, en verwarm je t preparaat voorzichtig door het door een vlam te halen, zodat de agar smelt, en je een mooi preparaat hebt.....maar ik had dus iets te veel ethanol gebruikt, haal t prepaat door de vlam, en hoppa, t dekglas vliegt door de zuurkast heen, met hier en daar wat fikkend ethanol....gelijk t buisje ethanol in de fik, een bult papier wat in de zuurkast lag in de fik...... Nu kijk ik zekerz wel iets beter uit met de hoeveelheid ethanol die ik gebruik.......
Ingster

Ik ging proberen wat er gebeurde met een alcoholthermometer als je die met een aansteker ging verwarmen. Ik verwarmen, boven de 110 graden...en het bleef maar stijgen, en precies het moment dat het hele capilair vol was zei het resevoir: Paf. Spetters overal heen, over de hele tafel, op mijn labjas. Die was je er ook niet zomaar uit, je ziet het nog steeds. En dan de lucht die erbij vrijkomt, rook niet echt gezond.

Een andere was wat leuker. Voor een elektrolyse moesten we de elektroden schoonbranden met alcohol. Ik spijt alcohol over de elektroden, druppel uit boven een spoelbakje. Steek het zooitje aan, en er vallen wat brandende druppels in het bakje. Heel het bakje in de fik. Reactie: kraantje aan!

was niet slim, de vlammen kwamen meteen boven me hoofd uit. Na een paar keer blazen ging het wel uit, maar het plastic bakje ziet er wat minder vrolijk uit nu.
chemtoa

vorige week had ik leerlingen in het kabinet voor hun profiel werkstuk. Ze gingen de vlamkleuring bekijken van tandpasta en je raad het al. Er valt een lik tandpasta in de brander. Dus zeg ik dan moet je hem even losdraaien en schoonmaken, ik zou nog zeggen als de brander afgekoeld is. Maar meneer pakt zo die hete brander vast om hem los te draaien. :D

Laatst had ik zelf even een minder scherpe actie. Ik zou de flesjes zuur bijvullen, uit de 2 liter voorraad flessen. Vul ik zoutzuur uit in het zwavelzuur flesje. Gelukkig in de zuurkast want het sputterde flink tegen.

Toen ik op het mlo zat heeft een docent eens zo hard geblunderd dat ik en een mede student een nieuwe tas van school hebben gekregen. We moesten jodium stellen op arseen trioxide. Dat doe je in een stoperlenmeyer omdat je meot schudden en de stop wou na het schudden niet meer los. Dus die leraar verwarmt mijn erlenmeyer gewoon in de vlam om de stop los te krijgen. Het spoot recht naar het plafond. Alles zat onder het vergif. Onze boeken, labjassen, etui's, schriften, schooltassen, wij. Enorme bende en dat van ongeveer 100 ml vloeistof.

We hebben allebei de hele mikmak vergoed gekregen. En vroeg naar huis die dag.
Kwakkie_CF

Wij waren met zijn drieen aan een Kjeldahl-stikstofbepaling bezig van effluent afvalwater. Als je gaat destrueren komt het destillaat in een erlenmeyer met boorzuur. De lerares had nog zo duidelijk gewaarschuwd dat als je de brander uit zou zetten, eerst het slangetje uit de boorzuuroplossing moest. Anders zou alles vacuum zuigen en was heel de proef mislukt.

Op een gegeven moment zakte de destileerkolom wat weg bij een klasgenoot. Zijn eerste reactie was natuurlijk om de brander uit te zetten....Floep, daar ging zijn boorzuuroplossing en het destillaat!

Ik stikte bijna van het lachen, want eerder had hij tegen mij gezegd dat je echt lomp moest zijn om zoiets te laten gebeuren!

Gelukkig was het zijn duplo, hadden we tenminste nog 1 resultaat... :)
Chemistry Master

Op me vorige school zou de scheikunde docent aantonen dat zuurstof voor betere verbranding zorgt. dus zuurstoffles met rubberen gasslang bij een brandend voorwerp gehouden en brandde inderdaad beter... (jammergenoeg voor de docent dat rubber ook heel goed brand Afbeelding ) daarna is de gasslang een stukje ingekort om het verbrandde stuk te verbergen :) . Gelukkig is er nix ernstigs gebeurd...
djv

Thee gezet met demiwater, en dat bruist.

In mijn verdediging moet ik erbij zetten dat het een ruimte was die als lab was ingericht, maar als pc ruimte werd gebruikt. Geen chemicalien aanwezig op de hele verdieping maar nog wel een kraan voor demiwater.
chemmuts

everything that can explode will explode if i'm near it :D
Absynd

Tijdens een potentiometrische bepaling (zoutgehalte in tomatenpuree met HgNO3) niet gemerkt dat de bodem van de afvalbeker (2500ml) gebarsten was, dat ding zat vol tomatenpuree met een overmaat zilvernitraat. Wanneer ik het ding wou gaan deponeren in de afvalton bleef de bodem aan de tafel kleven met als gevolg: ik en mijn labopartner vol tomaat en zilvernitraat. Geeft mooie tekeningen op je labojas :D

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.
rwwh

Tijdens een potentiometrische bepaling (zoutgehalte in tomatenpuree met HgNO3)
Ik hoop dat je in werkelijkheid AgNO3 gebruikt hebt, anders spreken we niet alleen van een ongelukje maar ook van een blunder.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 5 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Pruts0r

Ik hoop dat je in werkelijkheid AgNO3 gebruikt hebt, anders spreken we niet alleen van een ongelukje maar ook van een blunder.
Gezien het vervolg van het verhaal zullen we het maar op een typo houden, denk ik :D

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!