Puzzel Puzzels
eendavid
Artikelen: 0

Re: Onderzoek en statistiek volgens de pvv

Peterpan: Als ik het goed heb begrepen, en mogelijks heb ik dat als Belg niet, is één van de verkoopspunten van de PVV dat ze de criminaliteit zullen aanpakken. Daaronder versta ik dat de bedoeling is dat er (mogelijks op lange termijn) minder criminaliteit zal zijn. Je hebt duidelijk gelijk dat er niet zuiver utilitaristisch geredeneerd kan worden, maar zuiver deontologisch lijkt toch ook niet optimaal. We kunnen daarbij best geloven dat het hier om een rondje beentje lappen gaat, maar de discussie is wél relevant voor de te maken beslissingen. Je argument op dat vlak lijkt te zijn dat er dan een beter gevangenisstelsel moet worden uitgewerkt. De realiteit is dat er geen verbetering in zicht is, als ze tout court mogelijk is, en dat er, in nader te benoemen gevallen, gekozen wordt voor de inferieure oplossing.

Elk onderzoek is inderdaad een mening, in de zin dat er impliciete en expliciete onderstellingen aanwezig zijn. Als we onderzoek daarom gaan afdoen als 'slechts een mening', dan denk ik niet dat we eerlijk zijn. Wetenschap blijkt te werken, hoeveel theoretische tegenwerpingen er ook zijn.

Over wetenschap en beslissingen: is het niet ironisch dat ook in dit topic onduidelijkheid troef is over enkele statistische gegevens?
  • Het is nogal vanzelfsprekend dat je niet zomaar criminaliteitscijfers uit verschillende landen kan nemen om te concluderen dat de doodstraf criminaliteit niet inperkt. Sowieso zou er een principal component analyse moeten gemaakt worden, en dan nog is de significantie daarna hoogstwaarschijnlijk veel te laag.
  • Dat je met statistiek alles kan aantonen is ronduit nonsens, binnen de context van deze discussie. Een wetenschappelijke consensus ontstaat maar wanneer metingen reproduceerbaar zijn. De humor in de xkcd-comic gaat over de conclusie die outsiders trekken uit onderzoek (en over sommige onderzoeksaanvragen), niet over het ontstaan van een wetenschappelijke consensus.
  • Mevrouw pompompom beweert helemaal niet dat ze liever een paired dan een unpaired student's t-test had gezien, ze beweert dat een unpaired test sowieso onbetrouwbaar is.

ads

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

PeterPan

Peterpan: Als ik het goed heb begrepen, en mogelijks heb ik dat als Belg niet, is één van de verkoopspunten van de PVV dat ze de criminaliteit zullen aanpakken. Daaronder versta ik dat de bedoeling is dat er (mogelijks op lange termijn) minder criminaliteit zal zijn.
Dat is wat populistisch geformuleerd.

De PVV wil het gevoel van onveiligheid aanpakken. Een groep jongeren dat elke avond met brommers door een wijk scheuren zal geen invloed hebben op de misdaadcijfers. Toch tasten deze jongeren het veiligheidgevoel in de wijk aan.

Verder wil de PVV dat er strenger gestraft wordt. De rechterlijke macht is in hun ogen te soft. Als criminelen langer de cel in gaan zal de criminaliteit als gevolg daarvan uiteraard afnemen. Dat geldt zeker voor veelplegers.

Criminelen genezen door straffen is een illusie.

De PVV kun je zien als een groep idealististen, door tegenstanders gezien als populisten. Het is maar van welke kant je het bekijkt.

Een kenmerk van idealisten is dat ze een doel formuleren en die vervolgens proberen te verwezelijken. Dat in tegenstelling tot democraten, die eerst kijken of iets mogelijk is, en als dat niet zo is wordt het idee afgeblazen.
Je hebt duidelijk gelijk dat er niet zuiver utilitaristisch geredeneerd kan worden, maar zuiver deontologisch lijkt toch ook niet optimaal. We kunnen daarbij best geloven dat het hier om een rondje beentje lappen gaat, maar de discussie is wél relevant voor de te maken beslissingen. Je argument op dat vlak lijkt te zijn dat er dan een beter gevangenisstelsel moet worden uitgewerkt. De realiteit is dat er geen verbetering in zicht is, als ze tout court mogelijk is, en dat er, in nader te benoemen gevallen, gekozen wordt voor de inferieure oplossing.
Toen Newton de wet op de zwaartekracht formuleerde legde men zich niet neer bij de feiten. Men ontwikkelde ballonnen, zeppelins, vliegtuigen en raketten.

Toen men de ziekte van Altsheimer ontdekte legde men zich niet neer bij de feiten. Men zoek naar oplossingen, en men stopt daar niet mee voordat die gevonden is.

Bij sociale wetenschappen ontdekt men dat lang straffen niet helpt en ...

men legt zich daar bij neer. Wat je noemt een onverkwikkelijke en frustrerende aanpak.
Dat je met statistiek alles kan aantonen is ronduit nonsens, binnen de context van deze discussie.
1.) De criminaliteitscijfers zijn in Nederland de laatste jaren gedaald.

2.) Het aantal woninginbraken is de afgelopen jaren explosief gestegen.

Statistisch beide juist. Afhankelijk van je persoonlijke smaak kun je aantonen met 1.) of 2.) dat Nederland de afgelopen jaren wel/niet veiliger is geworden.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

317070

eendavid schreef:
  • Dat je met statistiek alles kan aantonen is ronduit nonsens, binnen de context van deze discussie. Een wetenschappelijke consensus ontstaat maar wanneer metingen reproduceerbaar zijn. De humor in de xkcd-comic gaat over de conclusie die outsiders trekken uit onderzoek (en over sommige onderzoeksaanvragen), niet over het ontstaan van een wetenschappelijke consensus.
Euhm, nee?
  • Mevrouw pompompom beweert helemaal niet dat ze liever een paired dan een unpaired student's t-test had gezien, ze beweert dat een unpaired test sowieso onbetrouwbaar is.
Ze wijst inderdaad op een fundamenteel probleem van de unpaired student's t-test, maar uit haar taal haal ik toch niet dat ze meteen ALLE onderzoeken op basis daarvan verwerpt.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
EvilBro

... Als criminelen langer de cel in gaan zal de criminaliteit als gevolg daarvan uiteraard afnemen.
Zo 'uiteraard' lijkt me dat niet. Het enige dat me 'uiteraard' lijkt is dat die criminelen langer uit de samenleving verwijderd zijn. Wat daarvan het effect is op de criminaliteit is onduidelijk (Misschien is daar wel onderzoek naar gedaan, maar daar ben ik niet van op de hoogte en daarvan trek jij je toch niks aan).
Een kenmerk van idealisten is dat ze een doel formuleren en die vervolgens proberen te verwezelijken.
En bij die pogingen is het niet relevant of de maatregelen die ze voorstellen daadwerkelijk hun doel bereiken? In other news: mitchell and webb.
Toen Newton de wet op de zwaartekracht formuleerde legde men zich niet neer bij de feiten. Men ontwikkelde ballonnen, zeppelins, vliegtuigen en raketten.

Toen men de ziekte van Altsheimer ontdekte legde men zich niet neer bij de feiten. Men zoek naar oplossingen, en men stopt daar niet mee voordat die gevonden is.

Bij sociale wetenschappen ontdekt men dat lang straffen niet helpt en ...

men legt zich daar bij neer. Wat je noemt een onverkwikkelijke en frustrerende aanpak.
Totaal onzinnige onsamenhangende appels-met-peren-met-bananen-vergelijking. Dat maakt het bijzonder lastig om er iets zinnigs over te zeggen. Toch een poging: laten we even stellen dat sociale wetenschappen inderdaad vast hebben gesteld dat langer straffen geen positief effect heeft op de algehele criminaliteit. Moeten we nu dan opzoek naar een manier om langere straffen wel effectief te maken? Ik vraag me ook af hoe zaken als bijvoorbeeld taakstraffen niet behoren tot het zoeken naar oplossingen en gezien moeten worden als 'men legt zich erbij neer'.
PeterPan

Totaal onzinnige onsamenhangende appels-met-peren-met-bananen-vergelijking.
Dat zeg ik ook altijd als ik ergens geen antwoord op weet.

Dat taakstraffen ook een oplossing zou zijn is een redenering waar de maatschappij buikpijn van krijgt.

Een medicus geeft een zieke een medicijn A tegen een kwaal en een medicijn B tegen de bijwerkingen van A.

De oplossing van een sociaal wetenschapper zou zijn, neem dan minder van medicijn A.

Gevolg: Chronische buikpijn.

Gisteren in het tv programma Buitenhof verscheen een migratiewetenschapper uit Oxford.

Na alleen maar beren op de weg gevonden te hebben slaakte de verslaggever de wanhoopsvraag: Wat is dan wél de oplossing voor het migratieprobleem. Het antwoord was: Laat ieder die wil maar vrij binnen, want dat vergroot ook de kans dat ze ook weer terugkeren naar hun eigen land.

We hebben helemaal niets aan wetenschappers die aanraden minder van medicijn A te nemen.

Buikpijn krijg je van die "ervoor doorgeleerden".
benb

Een goede of niet goede statistiek, criminaliteit is een reden om te emigreren uit nederland:

De top 3 reden is:

- bevolkingsdichtheid

- mentaliteit van de bevolking

- criminaliteit

http://www.mejudice.nl/artikel/99/ik-vertr...an-nederlanders

Sinds 2000 vertrekken er 100.000 nederlanders en dat zijn mn mensen met initiatief, lef en doorzettingsvermogen.
nothing will change without a rebel
EvilBro

Dat zeg ik ook altijd als ik ergens geen antwoord op weet.
Ongegronde poging tot zwartmakerij...
Dat taakstraffen ook een oplossing zou zijn is een redenering waar de maatschappij buikpijn van krijgt.
Taakstraffen hoeven geen oplossing te zijn. De stelling die je poneerde was dat 'men zich erbij neerlegt'. Zelfs al waren taakstraffen totaal ineffectief, er wordt dan nog steeds een poging ondernomen om criminaliteit terug te dringen. Je stelling is daarmee dus verwezen naar het land der fabelen.

Je kunt nog proberen te zeggen dat je bedoelde dat men zich erbij neerlegt dat langere straffen niet werken in plaats van dat men pogingen gaat doen om manieren te verzinnen waardoor langere straffen wel werken. Mocht je die weg proberen te nemen: waarom zijn de langere straffen dan een noodzaak gezien dat het doel is om een manier te vinden om criminaliteit terug te dringen?
Een medicus geeft een zieke een medicijn A tegen een kwaal en een medicijn B tegen de bijwerkingen van A.

De oplossing van een sociaal wetenschapper zou zijn, neem dan minder van medicijn A.

Gevolg: Chronische buikpijn.
Is dat voordat of nadat de sociaal wetenschapper, zoals alle sociaal wetenschappers, zijn kinderen aan satan offert?
benb

benb schreef:Een goede of niet goede statistiek, criminaliteit is een reden om te emigreren uit nederland:

De top 3 reden is:

- bevolkingsdichtheid

- criminaliteit

Sinds 2000 vertrekken er 100.000 nederlanders en dat zijn mn mensen met initiatief, lef en doorzettingsvermogen.
Edit: moet zijn jaarlijks vertrekken er 100.000 nederlanders
EvilBro

benb schreef:De top 3 reden is:

- bevolkingsdichtheid

- criminaliteit

Waar staat dit in de aangehaalde bron? Ik zie namelijk deze volgorde wel terug in figuur 2, maar die figuur geeft helemaal niet de redenen aan om te emigreren.
benb

Waar staat dit in de aangehaalde bron? Ik zie namelijk deze volgorde wel terug in figuur 2, maar die figuur geeft helemaal niet de redenen aan om te emigreren.
(3) de beoordeling van sociale maatschappelijke problemen als criminaliteit, de multiculturele samenleving en milieuvervuiling.
EvilBro

(3) de beoordeling van sociale maatschappelijke problemen als criminaliteit, de multiculturele samenleving en milieuvervuiling.
Dit komt uit:
De volgende elementen van het publieke domein worden onderscheiden: (1) de Nederlandse welvaartsstaat en de instituties die deze welvaartsstaat in stand houden, (2) de kwaliteit van de publieke ruimte in Nederland (stilte, ruimte en natuur); (3) de beoordeling van sociale maatschappelijke problemen als criminaliteit, de multiculturele samenleving en milieuvervuiling.
Dit geeft dus geen top 3 weer. Daarom wederom de vraag: waar staat deze top 3 in de aangehaalde bron?
benb

EvilBro schreef:Dit komt uit:

Dit geeft dus geen top 3 weer. Daarom wederom de vraag: waar staat deze top 3 in de aangehaalde bron?
Als ik weet wat ik hier op moet antwoorden dan zal ik je dat laten weten...hav en god dag
ferry

Wat dit gedoe over migratie met dit onderwerp te maken heeft weet ik niet. Maar, hier is het artikel te lezen

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111...007.00158.x/pdf

Daaruit blijkt dat "sociele problemen" wel de minst voorspellende waarde hebben voor migratie.
benb

De start van dit topic is onderzoek en statistiek mbt criminaliteit in nederland. Statistieken worden ingevuld zoals je het uitkomt en hebben voor mij niet zo veel waarde.

Wat ik doe is de output weergeven, wat doet het -dit topic onderwerp- met mensen. Wel die gaan ook weg tgv criminaliteit in Nederland.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

ferry

Wat ik doe is de output weergeven, wat doet het -dit topic onderwerp- met mensen. Wel die gaan ook weg tgv criminaliteit in Nederland.

Dat blijkt dus niet uit het artikel.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!