dossier op BBC over AI:
http://www.bbc.co.uk/sn/tvradio/programmes...tx/singularity/
Meet the scientific prophets who claim we are on the verge of creating a new type of human - a human v2.0.
It's predicted that by 2029 computer intelligence will equal the power of the human brain. Some believe this will revolutionise humanity - we will be able to download our minds to computers extending our lives indefinitely. Others fear this will lead to oblivion by giving rise to destructive ultra intelligent machines.
One thing they all agree on is that the coming of this moment - and whatever it brings - is inevitable.
En enkele kritische bemerkingen daarover (die ik volledig ondersteun ](*,) )
Sudan Greenfield on computer intelligence
Het doet me trouwens denken aan een interview die ik onlangs las met prof. Jean-Jacques Cassiman over de 'ontdekking' van het DNA-onderzoek en de kennis over het menselijke genoom (een ziekte wordt gelinkt aan een defect gen). Hij én andere wetenschappers dachten in het begin van z'n carrière (zo'n 30 jaar geleden) dat ze met deze 'nieuwe' kennis over gentherapie en over de moleculaire biologie zoveel erfelijke ziektes zouden kunnen verhelpen op relatief korte termijn. Maar 30 jaar later ziet hij in (samen met andere 'optimisten' van toen) dat dat optimisme veel te voorbarig was en dat er bijna niets van die voorspelling is uitgekomen. Of, zoals hij het uitdrukt: 'Nog nooit wisten we zoveel en tegelijk zo weinig'...
De overlap? AI zal zich noodzakelijkerwijze dienen te baseren op de menselijke geest. We kennen nog zo weinig over de mens, z'n ontwikkeling, z'n neurofysiologie, z'n ganse doen en laten. En het klopt dat we niet alles hoeven te kennen erover om die na te bouwen. Maar als men nog maar
enkele belangrijke & cruciale details
niet inbouwt in die artificiële intelligentie, simpelweg omdat we nog
niet eens weten dat ze bestaan, dan zal die AI niet lijken op het menselijk denken. Want bij het niet rekening houden met die factoren die cruciaal zijn voor ons, menselijk functioneren, dan krijgt men misschien wel een logisch intelligente machine, maar géén menselijk denken. En het leuke is dat we nu zelfs nog geen benul hebben van wat we nog dienen te 'ontdekken', gewoonweg omdat we nog geen enkel idee hebben over wat we
niet kennen... We beseffen maar wat we niet weten, eens we al zover zijn dat we er het één en ander
beginnen over te kennen...
Net zoals een kind soms ook denkt alles te weten, tot hij, eens hij ouder is, begint in te zien dat er veel meer is dat hij niet weet... Of, zoals in m'n handtekening:
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten... -Oscar Wilde-
Je hoeft inderdaad niet te weten hoe een radio precies werkt om die te kunnen nabouwen. Maar de eerste die hem bouwde moest er
voldoende over kennen om zo'n kastje te kunnen creëren.
Hoeveel zaken over mensen we nog niet kennen, is een raadsel, maar ik ben ervan overtuigd dat er nog immens veel ongekende factoren zijn, waarvan een
groot deel wel degelijk cruciaal zullen zijn om 'een menselijke geest te kunnen nabouwen'.
De cognitieve psychologie & de afgeleide neurologische modellen baseren zich dan wel op de PC's, er is dus kruisbestuiving, maar het menselijk denken benadert maar weinig de logica van een computer. Dus zelfs dàt zal men moeten her-bekijken en mogelijks zelfs nog 'uitvinden'...
Dus, wat men ook beweert, ik ben er heel erg gerust in! Ik geloof er niet in dat men de mens zal kunnen nabouwen dmv. computers. En mocht het dan toch ooit wél lukken (al betwijfel ik dit sterk), dan geloof ik er zeker niet in dat men daarin zal slagen in de volgende 150 jaar.
Succes een diegenen die denken dat dit wel mogelijk zal zijn, op relatief korte termijn. Ik daag jullie uit om over 30 jaar
hier nog eens terug te kijken op deze uitspraak! :eusa_whistle: Later kan zeker ook, maar ik dien er natuurlijk ook zelf nog te zijn...
Want, ik ben nu eenmaal niet jong genoeg meer om alles te weten, dus misschien vergis ik me wel... ](*,)
Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-