Jij kunt die bevestiging zien, ik niet. Geloof was er het eerst. Het denken over evolutie kwam pas lang daarna. Geloof en evolutie blijken niet verenigbaar omdat evolutie elke zin overboord zet. Het leven is dan alleen een belangwekkend fenomeen, maar zinloos, een ongeluk, het gevolg van een samenloop van omstandigheden. Geen wonder dat deze leer daarom voor gelovigen zo gevaarlijk is. Met evolutie zet je bijv. vraagtekens bij het leven en werk van Jezus Christus, die zich uitsprak over de oorsprong en de zin van ons bestaan en de gevolgen van ons handelen. Christenen kunnen derhalve die evolutietheorie niet zonder bedenking omarmen. Doen zij dit wel dan beseffen zij waarschijnlijk niet ten volle wat zij omarmen.
Jij geeft aan dat het leven zonder religie een leven zonder zin is. Als ik mijn naasten lief heb, als ik goed voor hen ben, geef ik mijn leven zin. Als ik liefde terug mag ontvangen, als zij mij als onmisbaar en waardevol beschouwen, voel ik mij zeer zinvol. Als ik met hen die ik lief heb, mijn familie, mijn vrienden, mijn collega's met jullie kan delen wie ik ben, wat me bezig houdt, geeft dat zin aan mijn leven.
Wat doet jouw hart sneller kloppen? Van wie hou jij het meest? Wie of wat geeft zin aan jouw leven?
Zonder wie zou je liever leven, je naasten of je God?
Evolutie, de groei en ontwikkeling van leven, heeft ons gemaakt tot wie we zijn, wat we zijn. Inderdaad, evolutie geeft geen uitzicht op leven na de dood. Wel op leven na jouw dood, je zoon, dochter, de dingen die jij hebt bedacht en doorgegeven aan je naasten maken ook na je dood deel uit van het leven.
Zo nu een stukje critiek;
Je schreef; geloof was er het eerst. Inderdaad, toen we nog geloofde dat de wereld plat was, dat de bliksem uit wodan's hamer kwam.... Ik neem aan dat dit niet als argument voor geloof t.o.v. evolutie moet doorgaan?!?
Je schreef; geen wonder dat deze leer daarom voor gelovigen zo gevaarlijk is. Zelfde voorbeelden, Copernicus was ook een gevaar voor het geloof, evenals Peter Timofeef. Denk je daar nu nog zo over?
Ik voel veel simpathie voor Jezus, maar geloof niet dat hij de zoon van God is. De waarden die hij uitdroeg, zijn niet voorbehouden aan één geloof, zijn niet tijdelijk zoals de platheid van aarde, zijn niet mythisch als Wodan's hamer. Zijn menselijke waarden. Waarden die voor belangrijke delen ook door onze seculiere staat worden hooggehouden. Waarden die op menselijk niveau, zin geven aan het leven.