Puzzel Puzzels
Hildebrand
Artikelen: 0

Re: Verkeerd geschapen?

Ow, ik dacht dat je het tegen mij had, laat maar dan.
Oké.
Die zijn er niet, maar daar draait het nu ook even niet om en dat is precies wat ik al aangaf.
Dan niet opmerken dat rafs mening, die kennelijk gebaseerd is op jouw ideeën (zie eerder citaat), voortkomt uit 'common sense', want dat heeft er niets mee te maken.
Heikos schreef:De almacht van God. Als ik de bijbel lees, dan staat er op verschillende plaatsen toch echt almachtig. Bijvoorbeeld in de volgende teksten:

Gen. 17:1 Als nu Abram negen en negentig jaren oud was, zo verscheen de Heere aan Abram, en zeide tot hem: Ik ben God, de Almachtige! Wandel voor Mijn aangezicht, en zijt oprecht!

Ex. 6:3 En Ik ben aan Abraham, Izak, en Jakob verschenen, als God de Almachtige; doch met Mijn Naam Heere ben Ik hun niet bekend geweest.

De alwetendheid van God:

Heel Psalm 139

Profetieën

Job 28:24 Want Hij schouwt tot aan de einden der aarde, Hij ziet onder al de hemelen.

Etc.

Bij almacht, denk ik aan een absolute almacht. Deze term opzich is al een contradictie met zichzelf. Een relatieve interpretatie als: "God is heel machtig, maar niet absoluut almachtig", is er een waar lang niet iedereen het mee eens is.

Als je het met een absolute interpretatie eens bent, dan krijg je problemen met de eigenschappen onderling. Hou je het op een relatieve interpretatie, dan zou ik deze graag willen weten. Ik ben nu namelijk van mening dat de eigenschappen van God onderling contradictoir zijn. Aan jou de taak om eigenschappen van God te geven waar de meeste gelovigen het mee eens zijn, die qua contradicties geen problemen geven.

En dan heb ik het nog niet eens over zaken in de bijbel als de weg tot zaligheid, wat de hel is, de scheppingsdagen, de wonderen, etc. Daarover zijn zoveel interpretatieverschillen, dat het nu te uitgebreid is om daar aandacht aan te besteden.

Ik ben nu eigenlijk alleen geïnteresseerd in God's eigenschappen. Leuke discussie overigens!
In de Bijbel schildert God zichzelf af als almachtig, je geeft zelf een paar voorbeelden. Waar is de tegenspraak.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

Bekijk product

Herodotus

In de Bijbel schildert God zichzelf af als almachtig, je geeft zelf een paar voorbeelden. Waar is de tegenspraak.

Ik ga ervan uit dat het de mens is die in de Bijbel God (of Allah in de Koran etc. ) als almachtig wezen afschildert.

Dat God zichzelf als almachtig afschildert lijkt mij vergelijkbaar met een Baron von Munchhausen die zichzelf aan zijn haren uit een moeras trekt...
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

qrnlk
Lorentziaan

Wellicht handig om dan ons/mij tenminste een toetsbare definitie te geven van almachtig?

Hoe stel jij vast dat iemand almachtig is?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Herodotus

Iemand (een individu) kan niet almachtig zijn.
qrnlk
Lorentziaan

Iemand (een individu) kan niet almachtig zijn.
Maar hoe noem je een individu die machtiger is dan alle andere individuen en altijd in staat is om te doen wat deze zich voorneemt?

Betekend dit echter dat deze ook in staat moet zijn om te doen wat deze niet heeft voorgenomen om te doen?

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Herodotus

Maar hoe noem je een individu dat machtiger is dan alle andere individuen

Het machtigste individu.
qrnlk
Lorentziaan

Dat is selectief quoten! ;)

Nog eens dan: Hoe beschrijf je iemand die altijd in staat is om te doen wat deze zich voorneemt?

Senor

Iemand zonder enig initiatief zou ook aan die query voldoen. Alleen maar in staat zijn te doen wat die wíl doen klinkt erg beperkend.
Herodotus

Nog eens dan: Hoe beschrijf je iemand die altijd in staat is om te doen wat deze zich voorneemt?

Met een potlood?
317070

qrnlk schreef:Wellicht handig om dan ons/mij tenminste een toetsbare definitie te geven van almachtig?

Hoe stel jij vast dat iemand almachtig is?
Iemand die overal kan ingrijpen, en alles kan veranderen naar zijn wil.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Herodotus

Daar kan ik me wel in vinden.

Het lijkt me voor een individu wel erg lastig overal tegelijk te zijn ;) (wat natuurlijk een voorwaarde is om overal in te kunnen grijpen)
Herodotus

qrnlk schreef:Dat is selectief quoten! ;)

Die van dat potlood vind ik zelf een beetje flauw.

Ik neem een andere invalshoek:

Stel, iemand neemt zich voor om nooit te sterven. Is 'ie dan altijd in staat zich aan dat voornemen te houden?
Hildebrand

Herodotus schreef:Ik ga ervan uit dat het de mens is die in de Bijbel God (of Allah in de Koran etc. ) als almachtig wezen afschildert.

Dat God zichzelf als almachtig afschildert lijkt mij vergelijkbaar met een Baron von Munchhausen die zichzelf aan zijn haren uit een moeras trekt...
Opnieuw een premisse die slechts een persoonlijke opvatting weergeeft. Jij meent dat het de mens is die God verzint en daar almacht als kenmerk aan geeft. Jij ziet de Bijbel niet als een verslaglegging van ervaringen die mensen met God hebben gehad.

Geef eens een goede onderbouwing voor jouw aanname.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.
Senor

Kan die zich die mogelijkheid dan ook afnemen? --> 1.

1) Zo nee, waarom niet? Zo ja, is die nadat hij zich die mogelijkheid heeft afgenomen nog almachtig? --> 2.

2) Zo nee, was die voordat hij zich die mogelijkheid afnam wel *echt* almachtig? Zo ja, kan die zich die mogelijkheid weer teruggeven? --> 3.

3) Zo nee, waarom is die dan toch nog almachtig? Zo ja, dan was zijn eerdere poging zich die mogelijkheid af te nemen toch mislukt? --> 4.

4) Zo nee, waarom niet? Zo ja, als het mislukken van wat die voorgenomen heeft ook tot de mogelijkheden behoort, hoe grondig stuk is de geciteerde stelling dan?

ads

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

317070

Senor schreef:Kan die zich die mogelijkheid dan ook afnemen? --> 1.

1) Zo nee, waarom niet? Zo ja, is die nadat hij zich die mogelijkheid heeft afgenomen nog almachtig? --> 2.

2) Zo nee, was die voordat hij zich die mogelijkheid afnam wel *echt* almachtig? Zo ja, kan die zich die mogelijkheid weer teruggeven? --> 3.

3) Zo nee, waarom is die dan toch nog almachtig? Zo ja, dan was zijn eerdere poging zich die mogelijkheid af te nemen toch mislukt? --> 4.

4) Zo nee, waarom niet? Zo ja, als het mislukken van wat die voorgenomen heeft ook tot de mogelijkheden behoort, hoe grondig stuk is de geciteerde stelling dan?
1) Uiteraard kan hij dat.

->2) Hij kan zich die mogelijkheid niet terug geven, aangezien hij in dat geval nog steeds almachtig moet zijn

->3) Hij is niet almachtig meer ;) , dat is dan niet in tegenspraak met "waarom is die dan toch nog almachtig?", en zijn voornemen is gelukt.

Ik snap dus niet waar je heen wil.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!