Ziehier de klassieke tegenstelling tussen het materiele en het ideeele. Het probleem waarvoor het Vaticaan zich gesteld ziet ligt hierin dat onderzoek naar bewijs beperkt moet blijven tot de religieuze/sociale implicaties. Iets van bovennatuurlijke aard is immers niet te reproduceren, noch is de 'machinerie' erachter te bevatten. Men kijkt dus naar de mate en aard van de 'informatieoverdracht' en wat dit voor gevolgen heeft. Fatima vormt daarop geen uitzondering. Overigens staat er duidelijk in de bewuste brief dat er geen astronomische verklaring is te geven voor het 'Zonnewonder'. Zo'n uitspraak doe je niet als je niet eerst bij observatoria hebt nagetrokken of er bij die gelegenheid iets aan de hemel was te zien dat een natuurlijke verklaring mogelijk maakt. Idem dito voor de bevinding dat ook mensen die zich kilometers van de bewuste plaats van het wonder bevonden, de manifestatie hebben gezien. Hierdoor kon massahysterie e.d. worden uitgesloten.
Hildebrand, waar ben je mee bezig? Ik heb je gevraagd om empirische gegevens te leveren. Jij ging dit vervolgens doen. Jij hebt de hele tijd (dat kan iedereen teruglezen) gesteld dat het Vaticaan dit soort empirisch bewijs heeft geleverd. Het is bewezen zei je in deze context.
Nu ik laat zien dat jij de rol van het Vaticaan verkeerd presenteert moeten we opeens het ideële in het onderzoek betrekken ??? We waren juist bezig om met
materiele bewijzen het bestaan van het
ideële te bewijzen! Dit is wel heel erg flauw!
Als het blijkt dat je niet kan bewijzen dat het Fatima-gebeuren in wetenschappelijke termen geen wonder is,
zeg dat dan gewoon. Tot die tijd kan iedereen zelf bepalen hoe men de gebeurtenis wil duiden. Jij kan in het wonderlijke karakter geloven, anderen willen gewoon bewijs zien dat het een wonder is.
Mensen zoals jij die geldigheid willen geven aan een dichtgetimmerd materialistisch universum zullen nooit bewijs erkennen dat niet direct tastbaar is (een nadrukkelijk voorbehoud geldt uiteraard de evolutietheorie). Hooguit zal erkend worden dat er iets gebeurd is dat mensen heeft beroerd. Maar het moedwillig uitsluiten van het ideeele als realiteit welke het materiele overstijgt en omsluit is de grootste fout geweest die men ooit kon maken. Wordt men geconfronteerd met verschijnselen die met de materialistische visie niet begrepen kunnen worden, maar desondanks toch optreden, dan weigert men te erkennen dat men iets niet KAN erkennen, en is het derhalve niet bestaand. Ook al prijken er levensgrote foto's in de kranten zoals bij Zeitoun het geval was.
Mensen zoals jij
Wat een onzin.
Ik ben slechts van mening dat de wetenschap een methode is om tot kennis te komen (dat kan iedereen teruglezen).
Waarom veronderstel je dat het ideële bestaat? Hoe weet men dat het bovennatuurlijke überhaupt bestaat? Een redelijk mens neemt dit niet a-priori aan.
Waarom denk je toch dat Atheisten bewijs zoeken voor hun geloof en dus in evolutie geloven? Dit is een verkeerde voorstelling van zaken. Er zijn bijvoorbeeld Atheisten die niet in de evolutie geloven/geloofden.
Je bedient je van een rare soort retoriek. Je suggereert steeds dat ik het bovennatuurlijke afwijs, dat ik vooringenomen zou zijn, terwijl het net andersom is. Resumerend:
jij onderbouwt ID met citaten van een bioloog die
letterlijk zegt evolutie is een feit.
Jij presenteert het Fatima gebeuren als empirisch bewezen terwijl je wist dat we het Vaticaan geen bewijs heeft geproduceerd zoals wij het aan het bespreken waren. En vervolgens probeer je daar weer onderuit te komen door met het ideële het ideële te bewijzen.
Daarnaast zijn jouw redeneringen intern inconsistent:
1. Jij aanvaart Fatima
nu terwijl je
tegelijkertijd stelt dat iets pas een wonder is als het onze mogelijkheden tot kennisverwerving
blijvend overstijgt.
2. Jij gebruikt
soms wel en soms niet wetenschappelijke kennis om tot je standpunten te komen (zie jouw bijdragen over evolutie (in het bijzonder over het moment voordat er leven was) en de Fatima discussie). Als de wetenschappelijke methode dan zo slecht is gebruik hem dan
nooit en niet alleen wanneer jou het uitkomt.
Het Vaticaan richt zich op andere feiten, de religieuze en sociale gevolgen. Zij richt zich op de 'software' omdat de 'hardware' ongrijpbaar is en zich niet materialistisch laat definieren.
Waarmee men dus niets bewijst over het wonder zelf, kennelijk op basis van de aanname die jij noemt.
Schandalige gang van zaken: O, Paus, O, Paus is het wonder? Is het wonder?, Nou, als jullie het hard genoeg geloven, dan wel!
Geïnstitutionaliseerde misleiding van onschuldige, goedbedoelende mensen.
De tekst blijkt bv ook hier te staan. Had je heel wat overtypen gescheeld. (Hij is 100% gelijk, geen één typefoutje, geen puntje fout, geen "-tje fout, helemaal niks, knap werk hoor

):
http://users.stargate.net/~ejt/fatapp.htm
Ik maak een afweging die niet gebaseerd is op een vooringenomenheid of een visie die mij door pessimistische en zeer persoonlijk getinte filosofieen wordt aangereikt. Zie je, filosofen zien problemen. Om die problemen op te lossen of te omzeilen komen ze met hun persoonlijke opvattingen aanzetten die helemaal niets met de realiteit te maken hoeven te hebben. Mensen die zich deze opvattingen eigen maken baseren hun wereldbeeld dus op visies van anderen. Dit proces heeft ons bestaan teruggebracht tot een existentiele onzekerheid. Zelfs de wetenschap is in dat opzicht niet meer zaligmakend. Men doet net alsof, door afspraken te maken over richtlijnen die aangehouden moeten worden. Valt iets er buiten, dan bestaat het niet. Al met al een zeer beperkte manier van omgaan met dat waar wij onderdeel van zijn.
O, maar de vraag was op basis waarvan je wel de afweging maakt?
Het huidige discussieonderdeel betreft het bovennatuurlijke als tussenstap om tot betere argumentering te komen; voor zover mogelijk. Je opstelling is echter allang bekend en het maakt eigenlijk ook niet uit wat er voor de rest te berde zou worden gebracht. Je kunt niet meer loskomen van dat dichtgetimmerde universum waar ik het al over had. Het is wel zo veilig om binnen die grenzen te blijven.
Je doet nu weer alsof ik me afsluit. Ik sta zeer open voor bewijzen, maar die lever je niet. Jij houdt mij binnen de grenzen (die jij me toeschrijft)
Ik bedoelde het uitlichten van een zin uit een tekst en het daarop reageren terwijl gereageerd moet worden op de tekst als geheel waar die ene zin onderdeel van is. Voor wat betreft je standpunten: die zijn gebaseerd op de persoonlijke ideeen van anderen. Jij hebt al genoeg inhoudelijke reacties van mijn kant gehad, maar ze lopen niet via de lijn die jij wenselijk acht.
Je hebt al heel veel gezegd over wonderen en over evolutie maar nog
niets inhoudelijks op mijn argumentatie dat: of god niet bestaat of niet geduid kan worden.
Jouw kritiek richt zich op een kennistheorie die zegt dat de mens tot kennis kan komen. Als jij gelijk hebt en de mens zou dit niet kunnen (of in mindere mate), zou god nog minder benoemd kunnen worden.
Deze opmerking vond ik opvallen. Ik denk dat het feit dat jullie beiden elkaars lijn van redeneren niet geldig achten en vanuit die optiek ook elkaars bewijsmateriaal niet accepteren ('bewijs' is natuurlijk pas 'bewijs' wanneer het die status krijgt volgens bepaalde normen - die op hun beurt weer onderdeel zijn van het raamwerk waarbinnen je zelf redeneert) mooi illustreert dat jullie standpunten beide subjectief zijn. Van objectiviteit lijkt me hier dan ook geen sprake te zijn!
Hildebrand en ik hebben vantevoren uitgebreid overlegt hoe zoiets bewezen zou moeten worden. Ik heb toen gesteld dat dergelijk bewijs zou moeten bestaan uit een weerlegging van alle natuurlijke oorzaken. Hiermee heb ik inderdaad een raamwerk neergezet. Hildebrand protesteert pas tegen het raamwerk wanneer het blijkt dat het raamwerk zijn zaak niet dient.
Ik ben het eigenlijk niet echt eens met jouw bipolaire: subjectief en objectief. De mens komt imo tot objectieve kennis tot door (o.a.) een proces van intersubjectiviteit: het toetsen van eigen waarnemingen aan die van anderen.
Ik poneer een stelling (bv: de Smurfen bestaan niet) deze stelling kan objectief getoets worden als verschillende subjecten (personen) de verschillende empirische en logische argumenten bespreken. Hiermee wordt het puur subjectieve meningen geelimineerd (lees: weerlegt) om op te gaan in een objectievere theorie. Wanneer aangetoont kan worden dat een theorie niet strookt met de realiteit, moeten er feiten gepresenteerd worden die meerdere mensen kunnen waarnemen.
Ik heb eerder al gesteld dat goeie wetenschap imo een proces is van kennisverwerving: er moet geen sprake zijn van een blind, statisch corpus van kennis. De aard van wetenschap is het toetings
proces van hypothesen. Mijn argumentatielijn inzake Fatima is hiermee in overeenstemming.
Ik denk trouwens dat er sowieso nooit sprake kan zijn van objectiviteit wanneer je je persoonlijke wereldbeeld verdedigt. Je lijn van redeneren is een uitvloeisel van je eigen geschiedenis, waaronder de ideeen waarmee je in contact bent gekomen, de waarnemingen die je zelf hebt gedaan en de verslagen van anderen (wederom geschreven vanuit een ander persoonlijk raamwerk!) die je al eerder op geloofwaardigheid hebt beoordeeld.
Dit geldt vooral iets over de onstaansgeschiedenis van een stelling, niet per se iets over de inhoud van de stelling. Ik ben steeds bereid geweest om de inhoud van mijn standpunten te bediscussieren (en nog steeds).
Ik plaats deze opmerking omdat het me niet eerlijk lijkt om binnen een discussie als deze de partij waarmee je discussieert te betichten van een gebrek aan objectiviteit.
Ik refereerde, natuurlijk, aan het onderschrift van Hildebrand (met 3

s). Toen deze stelde dat het Vaticaan objectief is inzake Maria.
Objectiviteit lijkt me in kwesties als deze namelijk een onmogelijkheid, en misschien zelfs een inhoudsloos begrip - omdat je om te beginnen al uitgaat van een absolute, onafhankelijke werkelijkheid (een subjectieve keuze op zich!) en vervolgens je persoonlijke wereldbeeld voor 'objectieve', dus voor iedereen geldige, werkelijkheid houdt. Inclusief de logica die je zelf als onfeilbaar beschouwt, maar waarover vooralsnog helemaal geen consensus bestaat.
Ik denk dat de realiteit voor iedereen hetzelfde is, maar dat niet iedereen deze hetzelfde waarneemt. De werkelijkheid is voor iedereen, eenduidig geldig, maar wordt door velen anders beleefd. Door middel van intersubjectiviteit en rede convergeert het gezamelijke beeld van de realiteit tot een objectievere dan daarvoor.
Ik heb daarom geprobeerd om mijn punten zoveel mogelijk te onderbouwen. Daarmee heb ik de logica erachter laten zien. Iedereen kan mij dan aangeven waar de logica faalt (ik vraag daar zelfs tot vervelens toe om) en daar kunnen we het dan over hebben.
Tot dusver is mijn subjectieve objectivering van verschillende objecties en speculatieve subjecties:
Religie is zóóóóóóóó 1423 weet je wel.....
Voor de onderbouwing verwijs ik graag naar bv pag 8 en 11.