Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Marko
Moderator
Artikelen: 0

Re: Hexafluoride/lachgas

Ach, een teugje helium inademen (wat overigens echt niet normaal is voor "de meeste mensen") kan geen kwaad, als je zoals ik al zei maar zorgt dat je op tijd weer zuurstof binnenkrijgt.

Buiten dat moet je met heliumflessen gewoon opletten omdat ze onder druk staan, net zoals je met een pan hete soep moet oppassen omdat er hete soep inzit. Als je gewoon voorzichtig doet kan er weinig fout.

Met zwavelhexafluoride moet je daarbij ook nog uitkijken omdat het zuurstof in een ruimte kan verdringen. Zou er een fles toevallig staan te lekken zonder dat je er erg in hebt, dan kan dat verkeerd aflopen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

cjh

Aha oke. Dat snap ik, maar zwavelfluoride is niet zo gevaarlijk als je het ook maar 1 keer doet toch?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

cjh

Ik las ook is een keer dat er echt ademproblemen kunnen voorkomen bij hexafluoride. Omdat die lucht 6 keer zwaarder is dan gewone lucht blijft het op de bodem van je longen zitten, waardoor er kans op verstikking is, is dat echt zo? Of is dat pas na een paar keer dat je het doet? En je moet toch gewoon een paar keer diep in en uit ademen zodat de lucht uiteindelijk verdwijnt?
Jan van de Velde

Ik las ook eens een keer dat er echt ademproblemen kunnen voorkomen bij zwavelhexafluoride.
Ja.

Uit het veiligheidsblad:
EFFECTS OF A SINGLE (ACUTE) OVEREXPOSURE:

INHALATION–Asphyxiant. High concentrations can cause headache, drowsiness, dizziness,

excitation, excess salivation, vomiting, and unconsciousness. Lack of oxygen can kill.

..//..

FIRST AID MEASURES:

INHALATION: Remove to fresh air. Give artificial respiration if not breathing. If breathing is difficult,

qualified personnel may give oxygen. Call a physician.

..//..
Ofwel, je stikt gewoon door verdringing van zuurstof (een concentratie van 13% O2 in je longinhoud wordt al gevaarlijk laag)

Dus één niet te diepe inademing zal zo nog geen problemen leveren. Maar ermee blijven spelen is vragen om problemen.

Beste raad:

DON'T try this at home folks..........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
cjh

kijk, ik denk eerlijk gezegd niet dat ik het wel wil inademen, (ok mischien 1 keer dan :P ) maar het gaat me er meer om dat ik zo'n folie bootje op die gas kan laten zweven enzo :D en als je hexafluoride 1 keer per dag inademt, is dat al erg dan?
Jan van de Velde

en als je hexafluoride 1 keer per dag inademt, is dat al erg dan?
Nee, natuurlijk niet. Lees goed, het is niet giftig of zo, het reageert nergens mee, tast niks aan. Het verdringt alleen zuurstof, en kan dus, als je iets verkeerd inschat, tot verstikking leiden.

na iedere keer inademen blijft er wat van dat spul in je longen achter, wat er pas na relatief lange tijd weer uit zal zijn. Waar dat spul zit kan er geen zuurstof komen. Meerdere keren dat spul inademen in kortere tijd leidt dus tot (forse) vermindering van je longcapaciteit. Na een paar uur is dat wel weer in orde, maar één keertje teveel dit grapje uithalen binnen een paar minuten en ineens wordt je duizelig en zo door zuurstofgebrek. En dat gaat niet vanzelf in een paar keer inademen en uitademen weer over. Dat heeft tijd nodig. Vraag is of je die dan nog krijgt.

Een minuut je adem inhouden is ook niet erg. 5 minuten je adem inhouden is wél een probleem.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Benm

Dat lijkt me toch een kwestie van direct stoppen als je duizelig wordt. Eerlijkgezegd lijkt me het risico van duizelen, vallen en dan ongelukkig terecht komen groter dan daadwerkelijke verstikking. Uiteraard is het wel verstandig om iemand anders in de buurt te hebben, maar dat is sowieso wel de lol van je stem vervormen en dergelijke lijkt me.
Victory through technology
cjh

Zijn er ook nog andere manieren om het er snel uit te krijgen dan in en uitademen of wachten?
klazon
Pluimdrager

Als je eerder gelezen had zag je dat het gas onder andere wordt gebruikt als isolatie in die isolatoren aan hoogspanningskabels.
Nou, daar zit het echt niet in.

Het zit wel in hoogspanningsschakelaars als isolatiegas. En dat spul is niet zo onschuldig. De ruimte waar zo'n schakelbatterij staat zit vol met snuffelaars (onder die installatie uiteraard, vanwege de zwaarte van het gas) Als zo'n snuffelaar alarm slaat mogen er alleen nog maar speciaal getrainde mensen naar binnen.
cjh

Uhhhh, kan ik nu antwoord op mijn vraag krijgen??? dank je.
Jan van de Velde

Uhh, komt vanzelf wel hoor, opmerkingen in bovenstaande trant helpen daar weinig aan.
cjh

oh oke :D maar wanneer kan helium voor ademhalings problemen zorgen? Hoe kan dat eigenlijk? want het is lichter dan lucht en zou je longen eigenlijk snel moeten verlaten toch?
Marko
Moderator

Dit is een forum, en geen antwoordenmachine. Je hebt de afgelopen tijd een hoop verwijzingen gekregen, onder andere naar de cursus Googlegebruik. Ik stel voor dat je die verwijzingen eens rustig en volledig doorneemt, voor je opnieuw met allerlei vragen komt waar je met een beetje moeite ook zelf het antwoord op kan vinden.

Voor de volledigheid hierbij een link naar gassenleverancier Air Liquide. Op hun website staan veiligheidsbladen van allerhande gassen. Op die veiligheidsbladen staan de gezondheidsrisico's en de maatregelen die je moet nemen bij inademing, contact met de huid, enzovoort.

http://www.airliquide.nl/safety/msds/nl-nl/index.htm
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
cjh

ok :D

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

Benm

Als zo'n snuffelaar alarm slaat mogen er alleen nog maar speciaal getrainde mensen naar binnen.

Hoe groot is zo'n schakelaar eigenlijk? Wellicht is het volume dusdanig dat er zoveel gas uit komt dat dit de ruimte tot hoofdhoogte vult? Of zou het meer te doen hebben met het onstane gevaar van een schakelaar niet meer betrouwbaar te openen is?
Victory through technology

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!