Ik geloof dat we de thread inmiddels wel aardig hebben uitgeput. Recapitulerend, global warming draait hoofdzakelijk rond het het broeikas effect. Het is niet omstreden dat broeikaseffect van kooldioxide gering is, de kracht wordt verondersteld te liggen in positieve terugkoppeling van allerei mechanismes en dan weer hoofdzakelijk de verhoging van de waterdampconcentratie, een veel krachtiger broeikasgas.
Wetenschap draait om het vinden van logische harde verklaringen, hypotheses voor verschijnselen. Deze verklaringen moeten controleerbaar en betrouwbaar zijn. Is dat inderdaad zo dan kan men de hypothese een theorie noemen; is het echter niet het geval dan is de hypothese onjuist. het testen van global waming hypotheses gebeurt vaak door trachten de te bewijzen dat andere mechanismes (wolken, zon) een logischer uitleg geven van wat er gebeurt. Dit leidt tot oeverloze en uitzichtloze discussies. De test moet zich echter concentreren op de juistheid van de stelling over positieve feedback, het vinden van de zwarte zwaan.
We hebben er twee gevonden, zowel in de atmosferische processen (Olavi Kärner) als de transitie van de ijstijden naar de huidige warme periode is geen positief feedback gedrag te bespeuren. De hypothese is dus onjuist. Het doet er in het geheel niet toe wat dan wel de huidige warmte verklaart en of het wel zo hard aan het warmen is. Het gaat erom dat de veronderstelling gewoon fout is en derhalve noodzakelijkerwijs ook de toekomstvoorstellingen van de verdoemingen: De bom valt nooit.
http://arthursteiner.nl/2004/11/debomvaltnooit
Dat is natuurlijk een kater voor degenen die hoopten de wereld te redden door CO2 emissies te reguleren en daardoor meteen een duurzame energie economie te verwezenlijken, twee vliegen in één klap. Helaas is dit gebaseerd op foutieve wetenschap. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Het is beter nu de wonden te likken dan over een jaar of tien, twintig, wanneer we onze economie in een diepe energiecrisis hebben geholpen en er achter moeten komen dat de grillige natuur besloten heeft tot een nieuwe kleine ijstijd.
Ik had aangekondigd om uit te leggen wat er zo verschrikkelijk fout is aan het ijskernen verhaal van Groenland. Ik denk dat ik dat in een apart thread ga doen om de komende discussie niet in de wielen te rijden.