Puzzel Puzzels
Assassinator
Artikelen: 0

Re: Ongelovigen branden in de hel

Als je zo'n bijbel aanhanger bent qmlk, dan weet je ook dat je je over zonden geen zorgen hoeft te maken. Jezus is voor jou zonden gestorven, zegt de bijbel.
Aaaa, daar zou ik maar niet zo zeker van zijn [rr] In het latijn heeft dat dezelfde uitgang als Jezus is door onze zonden gestorven, en vertaalfouten zijn héél makkelijk te maken als alles met de hand overgeschreven moet worden. Maar dat is zo mogelijk nog veel interessanter dan dat Jezus voor onze zonden is gestorven, en het klopt ook nog eens voor de 100%.
Op dit moment is het aardse deel van zijn schepping mislukt. Dit was het risico die god nam toen hij de mensen een vrije wil gaf. Dit betekend echter niet dat zijn schepping als geheel mislukt is. Niets kan God er van weerhouden om het uiteindelijk tot een succes te maken.
Raar dat hij dat nou niet doet, als je ziet hoe verschrikkelijk de wereld er aan toe is. Raar ook dat het mislukt is, waar zou dat aan hebben gelegen dan? Even niet opgelet? Is God dan wel zo goed?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

STAEDTLER Lumocolor whiteboard marker ronde punt - box 4 kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Herodotus

Het gaat dus om je eigen geweten, als je dat trouw bent kun je ook niet zondigen...
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Assassinator

Klopt, daar heb je geen godheid of iets dergelijks voor nodig, je geweten en pure logica houden je er wel vanaf.

- Robert Heinlein -
Herodotus

Even over die aardse schepping:

het valt mij wel vaker op dat er mensen zijn die zich pas met god gaan bezighouden als het ze tegenzit.

Zo van: wij maken er een puinhoop van en als god dat dan niet komt opruimen, dan bestaat íe niet, of kan íe niet bestaan is dan de redenatie. Raar fenomeen.
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.
Assassinator

Muah, de god waar we het nu over hebben wordt afgebeeld als algoed etc etc, raar dat hij de verschrikkingen niet opruimt en zelfs zijn volgelingen niet tegenhield toen die verschillende volkeren simpelweg vernietigden (Zuid-Amerikaanse indianen, Noord-Amerikaanse indianen, Afrikaanse stammen etc). Dat lijkt me enigzins vreemd voor een wezen dat goed en machtig zou zijn, toch?

- Robert Heinlein -
Hildebrand

Er komen in de bijbel verschillende beschrijvingen voor die er op duiden dat er een hiernamaals moet bestaan. In het Oude Testament (of Verbond) zijn er o.a. de vertellingen over Henoch en Elia die levend van de aarde werden weggenomen als bijzondere gunst.

In het Nieuwe Testament spreekt Jezus over het 'huis van zijn Vader dat vele woningen telt' waar hij na zijn dood en opstanding naar toe zal gaan om voor zijn volgelingen een plaats te bereiden waarna hij naar de aarde zal terugkeren.

Tijdens zijn terechtstelling zegt Jezus tegen een medegekruisigde dat hij nog diezelfde dag met hem in het paradijs zal zijn.

De hel wordt beschreven als een plaats waar 'geween is en tandengeknars', een plaats waar de mens volledig van God verlaten zal zijn.

In een gelijkenis spreekt Jezus over een onoverkomelijke afgrond:

Lucas 16: 19 31

En er was een rijk man, die gekleed ging in purper en fijn linnen en elke dag schitterend feest hield. En er was een bedelaar, Lazarus genaamd, vol zweren, nedergelegd bij zijn voorportaal, die verlangde zijn honger te stillen met wat van de tafel van de rijke afviel; zelfs kwamen de honden zijn zweren likken. Het geschiedde, dat de arme stierf en door de engelen gedragen werd in Abrahams schoot. Ook de rijke stierf en hij werd begraven. En toen hij in het dodenrijk zijn ogen opsloeg onder de pijnigingen, zag hij Abraham van verre en Lazarus in zijn schoot. En hij riep en zeide: Vader Abraham, heb medelijden met mij en zend Lazarus opdat hij de top van zijn vinger in water dope en mijn tong verkoele, want ik lijd pijn in deze vlam. Maar Abraham zeide: Kind, herinner u, hoe gij het goede tijdens uw leven hebt ontvangen en insgelijks Lazarus het kwade; nu wordt hij hier vertroost en gij lijdt pijn. En bij dit alles, er is tussen ons en u een onoverkomelijke kloof, opdat zij, die vanhier tot u zouden willen gaan, dit niet zouden kunnen en zij vandaar niet aan onze kant zouden kunnen komen. Doch hij zeide: Dan vraag ik u, vader, dat gij hem naar het huis van mijn vader zendt, want ik heb vijf broeders. Laat hij hen dan ernstig waarschuwen, dat ook zij niet in deze plaats der pijniging komen. Maar Abraham zeide: Zij hebben Mozes en de profeten, naar hen moeten zij luisteren. Doch hij zeide: Neen, vader Abraham, maar indien iemand van de doden tot hen komt, zullen zij zich bekeren. Doch hij zeide tot hem: Indien zij naar Mozes en de profeten niet luisteren zullen zij ook, indien iemand uit de doden opstaat, zich niet laten gezeggen.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.
Assassinator

Helaas is de bijbel een alles behalve betrouwbaar boek om die conclusie te trekken, vooral omdat de hel een plek zou zijn die voor iedereen zou bestaan. De cryptische omschrijving maakt het er ook niet beter op, die kan ook overeenkomen met kantoor [rr]

- Robert Heinlein -
qrnlk
Lorentziaan

Aaaa, daar zou ik maar niet zo zeker van zijn [rr] In het latijn heeft dat dezelfde uitgang...
De bijbel is geschreven in het Koine Grieks, het Aramees en in het Hebreeuws. Een beetje betrouwbare vertaling moet op de oorspronkelijke tekst terug grijpen en niet alleen maar Latijnse vertalingen raadplegen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Assassinator

Dat is ook het probleem, zoveel vertalingen, welke is de juiste? Daarom is het zo lastig om uitspraken uit de bijbel te doen.

- Robert Heinlein -
Hildebrand

Dat is ook het probleem, zoveel vertalingen, welke is de juiste? Daarom is het zo lastig om uitspraken uit de bijbel te doen.

Ach, er is 1 vaste constante in je reacties, Assassinator, jij zult elk bijbels argument naast je neerleggen omdat je vooringenomen bent en zelfs niet de mogelijkheid wilt overwegen dat er wel eens een kern van waarheid in zou kunnen zitten.
qrnlk
Lorentziaan

@Hildebrand: Als je de details wilt weten en de reden waarom ik dit denk dan moet ik mijn aantekeningen van mijn bijbelstudie er bij pakken [rr]

Anyway voor zover ik het mij dus kan herinneren....

Henoch werd blijkbaar door God bevrijd van een gewelddadige dood door dat God hem liet inslapen waarschijnlijk in een visioen. God ontdeed zich daarna van de stoffelijke resten, mogelijk om te voorkomen dat deze zouden worden onteerd.

Elia werd in een storm in een hemels rijtuig meegenomen. Maar blijkbaar was dit min of meer een soort hemelse taxi naar een andere toewijzing: Jaren later dient Elia als profeet voor de koning van Juda (2 Kronieken 21) En zie ook Johannes 3:13...

De gelijkenis van de rijke man en arme Lazarus is overduidelijk een illustratie die slechts een symbolische betekenis heeft, het is geen leerstelling met betrekking tot de toestand van de doden.

Uit de versen er voor (14,15) blijkt dat de Farizeeën naar hem luisterden. Merk op dat de Farizeeen de leer van onsterfelijke ziel en een vurige hel onderwezen (volgens mij heeft Josephus het hier over...) Jezus gebruikte dus deze symboliek in zijn illustratie. Deze illustratie was ook voornamelijk voor hun bedoeld: Ze hadden het geld meer lief dan Mozes en de profeten, en de boodschap die Mozes en de profeten hun hadden gebracht was als een foltering voor de Farizeeën (zoals de vlammen de rijke pijnigden) merk ook op dat Jezus heel specifieke opmerkt dat de broers van deze rijke man Mozes en de profeten verworpen hadden.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
qrnlk
Lorentziaan

De oorspronkelijke tekst is betrouwbaar genoeg betekent. Met uitzondering van een paar passages (zoals de eerste 12 verzen van Johannes 8) is er geen twijfel mogelijk over de tekst zoals deze oorspronkelijk was.

Vertalen is echter inderdaad deels interpreteren... met alle gevolgen van dien.

Assassinator

Hoe kun je weten dat die oorspronkelijk is?

- Robert Heinlein -
qrnlk
Lorentziaan

Gevonden fragmenten van over...overgeschreven tekst.

Hoewel er blijkbaar het verhaal de ronde doet dat de overschrijvers de tekst ook bewerkten is daar eigenlijk niet veel bewijs voor te vinden. In de meeste gevallen komen fragmenten die vele honderden jaren na elkaar en ver uit elkaar verwijderd werden geschreven volledig overeen, terwijl als men inderdaad elke keer dat het werd overgeschreven (wat vrij veel gedaan moest worden) de tekst zou hebben aangepast dan zou je mogen verwachten dat er vele verschillende versies de ronde deden. Er worden echter slechts vrijwel identieke teksten gevonden, de verschillende zijn zeer gering, meestal zijn zelfs het aantal letters per regel gelijk. Zie voor meer: Masoretic, Codex Leningradensis, Novum Testamentum Graece, Biblia Hebraica Stuttgartensia, etc...

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Zwart

Nintendo Switch 2 - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Hildebrand

gmlk schreef:@Hildebrand: Als je de details wilt weten en de reden waarom ik dit denk dan moet ik mijn aantekeningen van mijn bijbelstudie er bij pakken [rr]

Anyway voor zover ik het mij dus kan herinneren....

Henoch werd blijkbaar door God bevrijd van een gewelddadige dood  door dat God hem liet inslapen waarschijnlijk in een visioen. God ontdeed zich daarna van de stoffelijke resten, mogelijk om te voorkomen dat deze zouden worden onteerd.

Elia werd in een storm in een hemels rijtuig meegenomen. Maar blijkbaar was dit min of meer een soort hemelse taxi naar een andere toewijzing: Jaren later dient Elia als profeet voor de koning van Juda (2 Kronieken 21) En zie ook Johannes 3:13...  

De gelijkenis van de rijke man en arme Lazarus is overduidelijk een illustratie die slechts een symbolische betekenis heeft, het is geen leerstelling met betrekking tot de toestand van de doden.  

Uit de versen er voor (14,15) blijkt dat de Farizeeën naar hem luisterden. Merk op dat de Farizeeen de leer van onsterfelijke ziel en een vurige hel onderwezen (volgens mij heeft Josephus het hier over...) Jezus gebruikte dus deze symboliek in zijn illustratie. Deze illustratie was ook voornamelijk voor hun bedoeld: Ze hadden het geld meer lief dan Mozes en de profeten, en de boodschap die Mozes en de profeten hun hadden gebracht was als een foltering voor de Farizeeën (zoals de vlammen de rijke pijnigden) merk ook op dat Jezus heel specifieke opmerkt dat de broers van deze rijke man Mozes en de profeten verworpen hadden.
De geschiedenis van Henoch is zo kort dat je er denk ik niet meer kan uithalen dan wat er staat. Ik zal het nog eens nalezen, maar ik vind jouw interpretatie op z'n minst gewaagd. Hetzelfde geldt voor de 'taxirit' van Elia. Ook dit zal ik nog eens nalezen.

Wat betreft die uitspraken van Jezus tijdens het onderwijs aan zijn leerlingen en bij zijn kruisiging, daar geef je geen andere uitleg aan.

Natuurlijk is de gelijkenis van Lazarus en de rijke man symbolisch bedoeld, maar het achterliggende principe van een bestaan na de dood en een scheiding tussen goeden en slechten blijft overeind. Jezus had ook een andere gelijkenis kunnen verzinnen, maar hij kon niet liegen en dus geen volkomen valse voorstelling van zaken geven. De Farizeeen hebben het in veel dingen fout gehad, maar kunnen in hun opvattingen omtrent hemel en hel de juiste conclusies hebben getrokken.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!