Zwarte roos, kijk eens naar de wereldkaart en vergelijk het oppervlakte van het kleine Europa met dat van Africa en Azië. Begrijp je mijn punt?
Vanuit neodarwinistisch oogpunt weten we dat niet de oppervlakte van een land zal bepalen hoe verschillend die mensen al dan niet van mekaar zijn, maar wel hetgeen wat er zich op die oppervlakte bevindt.
Europa mag dan nog maar zo klein zijn als een erwt, indien er op dat gebied gebergtes, vulkanen, tornado's, regenwouden en geïndustrialiseerde steden voorkomen en op het veel grotere Afrika enkel vulkanen zal de meeste diversiteit ook in het eerste gebied voorkomen. Begrijp je mijn punt?
(Maar bon, ik ben al blij dat niemand gereageerd heeft met 'De mens bevolkte de continenten vanuit Zuid-Afrika' want zoiets had ik eerder verwacht.)
[rr]
Nog een reactie op de vraagsteller: je beschrijft enkele kenmerken van enkele subgroepen zwarten en gaat er vervolgens vanuit dat deze aan iedere Afrikaan toebehoren. Dit is niet zo, ook onder de Afrikaanse bevolking is er een grote verscheidenheid wat maakt dat het uitgangspunt van je vraag niet klopt. De verklaring hiervoor is waarschijnlijk het 'alle Afrikanen/Chinezen lijken op mekaar' fenomeen (ben even de naam ervan kwijt). De oorzaak hiervan is (te) weinig contact met deze mensen, waardoor je ze op basis van enkele vluchtige contacten of beelden (onbewust) stereotypeert.
Los daarvan zijn (tot nu toe en zover ik weet) enkel de neuzen en de huidskleur evolutionair verklaard. (Of ze juist verklaard zijn is natuurlijk een ander paar mouwen, want bij post-hoc hypothesen is enige bescheidenheid altijd wel op z'n plaats.)