Puzzel Puzzels
curious
Artikelen: 0

Re: Lichaamseigenschappen van negroide mensen

Ik heb zulke puilbillen bij blanke- of Aziatische meisjes nog nooit gezien.
In de vijftiger jaren hadden we alleen maar (blanke) filmsterren met een gigantisch achterwerk. Blanken hebben tegenwoordig een ander schoonheidsideaal, maar de donker gekleurde mens is er (nog steeds) een liefhebber van. En de latino's natuurlijk, dus Jennifer Lopez enz.

Evengoed kan ik me van alle negroide zangeressen en filmsterren die ik net in gedachten de revue liet passeren geen enkel puilend achterwerk herinneren. En dat zijn echt honderden namen (films, foto's, optredens), omdat ik altijd een groot jazzliefhebber ben geweest.
just curious

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Hildebrand

In de vijftiger jaren hadden we alleen maar (blanke) filmsterren met een gigantisch achterwerk.  Blanken hebben tegenwoordig een ander schoonheidsideaal, maar de donker gekleurde mens is er (nog steeds) een liefhebber van. En de latino's natuurlijk, dus Jennifer Lopez enz.

Er is een levensgroot verschil tussen de rondingen van een Marilyn Monroe of Sophia Loren en een schuddebillend negermeisje.

Evengoed kan ik me van alle negroide zangeressen en filmsterren die ik net in gedachten de revue liet passeren geen enkel puilend achterwerk herinneren. En dat zijn echt honderden namen (films, foto's, optredens),  omdat ik altijd een groot jazzliefhebber ben geweest.

Je kunt ze niet herinneren. Misschien omdat ze juist daar niet op werden geselecteerd?
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Cassanne

Die 'uitpuilende billen' zijn geen algemeen negroïde kenmerk. Ze zijn wel een typisch kenmerk van de Khoisan vrouwen (vroeger ook bekend als 'bosjesmannen' of 'hottentotten').

Zoals je ziet gaat de westerse fascinatie hiervoor al ver terug... Het is waarschijnlijk de oorsprong van de eerder genoemde vooroordelen en generalisaties.

Het was even zoeken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Khoisan

http://www.heretical.com/miscella/baker4.html (bevat tekeningen van een naakte vrouw)

Het verschijnsel in het algemeen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Steatopygia

(Hier zit trouwens nog een heel interessant (en tragisch) verhaal achter, voor hen die het interesseert: http://en.wikipedia.org/wiki/Saartjie_Baartman . En zoek er maar eens op door.)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!
Ricardo

Waarom is de binnenkant van hun handen en voeten niet gekleurd??

Kijk eens naar je eigen handen of die van anderen, bij elk mens op de wereld zijn de binnenkant van de handen en voeten niet gekleurd.
albert davinci

Ricardo schreef:
logic schreef:
Waarom is de binnenkant van hun handen en voeten niet gekleurd??
Kijk eens naar je eigen handen of die van anderen, bij elk mens op de wereld zijn de binnenkant van de handen en voeten niet gekleurd.
Dat is toch gewoon omdat de zon daar minder op valt. Als je wandelt, dan wandel je met de binnenkant van jouw hant naar jouw benen gekeerd. Dat is de neutrale stand voor de arm die het minste inspanning vergt.

Ik weet niet ofdat hierdoor ook genetisch minder melaninepigment wordt aangemaakt aan de binnenkant van jouw hand. Ik ben hier nu wel nieuwsgierig naar geworden. Het lijk mij van niet omdat de rest van jouw lichaam even gemakkleijk bruin wordt (met uidzondering van de bikinilijntjes :) ) en het dus blijkbaar een algemene niet gelocaliseerde eigenschap van de huid is.
Ricardo

Ik weet niet ofdat hierdoor ook genetisch minder melaninepigment wordt aangemaakt
Volgens mij wordt er aan de binnenkant van je handen en onderkant van de voeten ook veel minder melaninepigment aangemaakt. Ooit ergens op televisie gehoord.

Ik weet het niet 100% zeker!
logic

OK ik voreg waarom het negroïde ras geen pigment op handen en voetzoelen had, maar het idd een feit dat ook ik als "blanke"europeaan? dit niet heb. Waarom is dit zo??

En wat betreft de uitpuilende achtersten, Tja het is idd. zo dat heden ten dage de negroïde rassen heel trots schijnen te zijn op hun achtersten die in tegenstelling tot veel europese achtersten, zeker gezien bij sporters, meer geprononceerd zijn. Ik vroeg me af of het mogelijk is dat en bepaald ras in staat is meer spiermassa op bepaalde plaatsen of misschien wel in totaliteit te ontwikkelen dan andere.

Ik vroeg e ook af of de dikke lippen die veel (niet alle) donkergekleurden mesen hebben een nut of ergens een link naar de evolutie hebben.

Net zoals de Eskimo's wat een scheldwoord is oftwel de Unuit een aangepaste bouw hebben aan hun omgeving.

Ik weet dat Chenizen of misschien Jappaners een ander vorm van voortanden hebben en hieraan ook herkenbaar zijn.

Waarom wat is het nut waarop is dit terug te voeren enz.
Hildebrand

logic schreef:OK ik voreg waarom het negroïde ras geen pigment op handen en voetzoelen had, maar het idd een feit dat ook ik als "blanke"europeaan? dit niet heb. Waarom is dit zo??

En wat betreft de uitpuilende achtersten, Tja het is idd. zo dat heden ten dage de negroïde rassen heel trots schijnen te zijn op hun achtersten die in tegenstelling tot veel europese achtersten, zeker gezien bij sporters, meer geprononceerd zijn. Ik vroeg me af of het mogelijk is dat en bepaald ras in staat is meer spiermassa op bepaalde plaatsen of misschien wel in totaliteit te ontwikkelen dan andere.

Ik vroeg e ook af of de dikke lippen die veel (niet alle) donkergekleurden mesen hebben een nut of ergens een link naar de evolutie hebben.

Net zoals de Eskimo's wat een scheldwoord is oftwel de Unuit een aangepaste bouw hebben aan hun omgeving.

Ik weet dat Chenizen of misschien Jappaners een ander vorm van voortanden hebben en hieraan ook herkenbaar zijn.  

Waarom wat is het nut waarop is dit terug te voeren enz.
Alle zaken die je noemt hebben geen evolutionair voordeel, behoudens misschien die donkere huid in warmere streken. De bouw van de eskimo is dezelfde als de bouw van de Japanner. Het zijn geen aanpassingen maar kleur- of vormvariaties. Nogmaals, alleen het hebben van een blanke of bruine huid is evolutionair enigszins te verklaren. Alle andere kenmerken niet.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.
Zwarte roos

Ik denk dat ten eerste dit voornamelijk bepaalt is door het toeval, nl. telkens van hoe de eerste groep mensen die een gebeid bevolkten er min of meer uitzagen.

Verder is er een grote diversiteit van fysieke kenmerken onder de mens, zowel bij negroïden als bij westerlingen.

Het valt me op dat je deze allemaal als één groep behandelt die nauwelijks van mekaar verschilt, terwijl je ook niet kan zeggen dat je een Italiaan bv. niet van een Nederlander kan scheiden of sterker nog bv. een Nederlander van een Belg, puur afgaand op het uiterlijk. [rr]

Enkel de neuzen en de huidskleuren zijn evolutionair gezien nuttige mutaties.
albert davinci

Zwarte roos, kijk eens naar de wereldkaart en vergelijk het oppervlakte van het kleine Europa met dat van Africa en Azië. Begrijp je mijn punt?
Zwarte roos

Zwarte roos, kijk eens naar de wereldkaart en vergelijk het oppervlakte van het kleine Europa met dat van Africa en Azië. Begrijp je mijn punt?
Vanuit neodarwinistisch oogpunt weten we dat niet de oppervlakte van een land zal bepalen hoe verschillend die mensen al dan niet van mekaar zijn, maar wel hetgeen wat er zich op die oppervlakte bevindt.

Europa mag dan nog maar zo klein zijn als een erwt, indien er op dat gebied gebergtes, vulkanen, tornado's, regenwouden en geïndustrialiseerde steden voorkomen en op het veel grotere Afrika enkel vulkanen zal de meeste diversiteit ook in het eerste gebied voorkomen. Begrijp je mijn punt?

(Maar bon, ik ben al blij dat niemand gereageerd heeft met 'De mens bevolkte de continenten vanuit Zuid-Afrika' want zoiets had ik eerder verwacht.)

[rr]

Nog een reactie op de vraagsteller: je beschrijft enkele kenmerken van enkele subgroepen zwarten en gaat er vervolgens vanuit dat deze aan iedere Afrikaan toebehoren. Dit is niet zo, ook onder de Afrikaanse bevolking is er een grote verscheidenheid wat maakt dat het uitgangspunt van je vraag niet klopt. De verklaring hiervoor is waarschijnlijk het 'alle Afrikanen/Chinezen lijken op mekaar' fenomeen (ben even de naam ervan kwijt). De oorzaak hiervan is (te) weinig contact met deze mensen, waardoor je ze op basis van enkele vluchtige contacten of beelden (onbewust) stereotypeert.

Los daarvan zijn (tot nu toe en zover ik weet) enkel de neuzen en de huidskleur evolutionair verklaard. (Of ze juist verklaard zijn is natuurlijk een ander paar mouwen, want bij post-hoc hypothesen is enige bescheidenheid altijd wel op z'n plaats.)
Robbin

Quoot van Hildebrand
Daarmee zou de donkere huid verklaard kunnen zijn. Toch is er het merkwaardige feit dat indianen in de regenwouden van Zuid-Amerika en ander mongolide volkeren in Zuidoost-Azie deze melanineaanwas in veel mindere mate hebben. Vanwaar het verschil? Negers zijn volgens mij dus niet gekleurd omdat zij met hoge UV straling te maken kregen, maar omdat zij toevallig met een mutatie behept zijn die nuttig is binnen het biotoop waarin zij verkeren. Die donkere huid is dus mogelijk geen antwoord op een omstandigheid, maar een toevallig voordeel binnen een omstandigheid, waarbij het voordeel wel discutabel blijft gezien de andere voorbeelden die ik gaf. Men kan niet zeggen dat mongoliden minder van de zon hebben te lijden dan negers.
Quoot van Albert daVinci als reactie hierop
Je hebt gelijk dat het een 'toevallige' mutatie betreft. De reden dat uitgerekend deze 'toevallige' mutatie uitgeselecteerd wordt is dat deze mensen in een biotoop leefden waarin deze mutatie hun kansen op succesvolle reproductie verhoogde.

Daarmee is de donkere huid dus wel degelijk een antwoord op het biotoop. Het voordeel ontstaat toevallig, de selectie alleszins niet.

Het verschil in melanineaanwas, daar heb ik geen verklaring voor. Ik vermoed dat dat nog weinig onderzocht is oa uit angst dat ze voor racist zouden worden aangemaakt. Er zal vast een logische verklaring voor zijn.

Interessant onderwerp voor onderzoek.

@Curious

De keuze van het begrip neger is ongelukkig.

Dat neemt niet weg dat het interessant is om te bespreken hoe bepaalde kenmerken afhangen van het klimaat. Ik zie daar geen kwaad in.

Laten we dan dus het woord neger vervangen door 'mensen die in een heet klimaat met een hoge UV-straling wonen'.
Ik wil hier aan toevoegen dat het lichaam vitamine D uit zonlicht haalt dat het lichaam nodig heeft voor calcium aanmaak. Huiddelen die veel aan zonlicht worden blootgesteld krijgen een meer donkere kleur (melanineaanmaak) waardoor er minder vitamine D in het lichaam terechtkomt. Mensen in Engeland hebben vooral een hele blanke huid om zoveel mogelijk vitamine D, als nodig is, uit zonlicht te kunnen halen. Donkere mensen die in gebieden komen waar hun lichamen weinig zonlicht krijgen, krijgen ook snel vitamine D tekort. Wanneer een tekort is aan vitamine D, kan dat tot verschillende ziekten leiden: rachitis (engelse ziekte vooral bij kinderen, de botten buigen door), osteoporose, myopathie etc. De verschillende typen donkere huidskleuren zijn naar mijn idee evolutionair gezien een combinatie van het klimaat en de huidreactie hierop gepaard met de variatie van de hoeveelheid genen (met hun allelen) die een nageslacht erft. Dit resulteert zicht in een variëteit van verschillende huidskleuren.

Daarbij vind ik dat negroïde mensen veel overeenkomsten hebben met aapachtige. Gezien de evolutie denk ik dat de negroïde mensen een van de eerste ‘aapmensen’ waren waar andere rassen met hun variaties uit voortgekomen zijn.
albert davinci

Daarbij vind ik dat negroïde mensen veel overeenkomsten hebben met aapachtige. Gezien de evolutie denk ik dat de negroïde mensen een van de eerste ‘aapmensen’ waren waar andere rassen met hun variaties uit voortgekomen zijn.
Wil je dit wat meer toelichten?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
oktagon

Wat kroeshaar betreft,dat zal wel gebonden zijn aan het land Afrika;ik vloog eens op een km.of 10 hoogte boven de Sahara en het viel; me op dat de verspreide bebossing mij deed denken aan het kroeshaar van de Bantoes!

Wat de billen van de Bantoevrouwen betreft,kan dat genetisch gegeven zijn,ze dragen hun kinderen veel op dat uitpuilende zitvlak.

Een opmerking besides; ik zag wel eens kruisingen van Bantoes met blanken en je zag soms heel knappe vrouwen (in onze blanke ogen) met groene ogen;ik attendeerde eens zo'n vrouw op dat feit en als ze blank was geweest had ze gekleurd;nu boog ze verlegen weg uit bescheidenheid!

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Phys

ik vloog eens op een km.of 10 hoogte boven de Sahara en het viel; me op dat de verspreide bebossing mij deed denken aan het kroeshaar van de Bantoes!
:(

(je gebruikt wel erg veel puntkomma's, tussen 'het viel' en 'me op' hoeft er geen hoor!)
Wat de billen van de Bantoevrouwen betreft,(...) ze dragen hun kinderen veel op dat uitpuilende zitvlak.
Hoe bedoel je, als ze lopend een kind op de rug hebben ofzo?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Menselijke anatomie en fysiologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!