Moderator: Rhiannon
De enige manier om dingen écht te veranderen is daarom denk ik ook als het begint op individueel niveau en er een uitwisseling plaats vindt die gebaseerd is op eigen ervaringen en wederzijdse belangstelling. Heel erg subjectief eigenlijk, maar dat kan dan eventueel doorgetrokken worden naar algemeen geldende principes.Individueel gezien leren we weer beter luisteren ja, maar op wereldwijde schaal luistert men steeds minder en laat men de wapens steeds vaker en steeds luider spreken..
Maar het "probleem" is dat je in deze manier van redeneren empathie juist heel gemakkelijk kan afdoen als een egoïstische daad (al dan niet terecht natuurlijk).Dit lijkt me eerder iets voor "psychologie/sociologie"... Egoïsme lijkt mee te spelen in vele sociale interacties, maar ik zou empathie als drijfveer ook niet meteen volledig willen afschrijven.
Zoekfunctie, en hop zo gebeurd. Topics samengevoegd. Even voor de duidelijkheid: de startpost voor de nieuwe topic die nu met een oudere is samengevoegd was deze: http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...d=278767#278767 .Ten eerste denk ik dat hier reeds een topic over is, heb alleen geen zin om hem op te zoeken, temeer daar ik het een interessante gedachte vind.
Kijk, een filosofische invalshoek!PopperIsEenHeld schreef:1). Als we stellen dat de mens altijd uit eigen belang handelt. Welke observatie of redenering zou deze theorie ontkrachten? Of wordt eigen belang zo breed opgevat dat het alles omvat? Dan lijkt het me toch geen geschikte theorie.
2). Stel je redt een kind uit het water, omdat je er daar een beter gevoel aan overhoudt. Is dat positieve gevoel dat je krijgt van zo'n daad juist niet de hele essentie van sociaal handelen? Volgens mij is dat juist het gene wat we zo waarderen in de mens: een goed gevoel krijgen bij het helpen van anderen (ik vermijd expres het woord altruisme, omdat je dat altijd zo kunt buigen zodat het alsnog eigen belang wordt, zie punt 1)